لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
چهارشنبه ۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۴۳

پناهگاه های اسراییل؛ آسیب پذیر در برابر حمله احتمالی ایران


پناهگاهی در اسراییل که در جریان جنگ حزب الله و اسراییل مورد استفاده قرار می گرفت.
پناهگاهی در اسراییل که در جریان جنگ حزب الله و اسراییل مورد استفاده قرار می گرفت.

انتشار گزارش هایی در اسراییل مبنی بر اینکه پناهگاه های اين کشور برای مقابله با جنگ های آتی از امکانات مناسب برخوردار نيست، موجب نگرانی مقامات اين کشورشده است.


پارلمان اسراییل در گزارشی که اين هفته در پی بررسي های خود به دولت اسراییل ارائه کرد، از نبود تدابير کافی برای دفاع از مردم این کشور درصورت وقوع جنگی که در آن موشک های دوربرد يا جنگ افزار کشتار همگانی به کار گرفته شود، ابرازنگرانی عميق کرد.


گزارش کنست، پارلمان اسراییل، همچنين قويا توصيه کرده که تمامی ماسک های ضد گازی که از زمان حمله موشکی عراق به اسراییل در اختيار شهروندان اسراییلی قرار گرفته است، به سرعت تعويض شود.


اين ماسک ها چند سال پيش نيز تعويض شد و همه شهروندان موظف شدند با مراجعه به مراکز وابسته به ستاد پشت جبهه، ماسک های نوع جديد را دريافت کنند و آن را در خانه خود داشته باشند تا در روز مبادا، بتوانند سريعا ازآن استفاده کنند.


در حملات موشکی عراق به اسراییل در سال ۱۹۹۲، با توجه به سابقه کاربرد سلاح شيميایی ازسوی عراق عليه ايران درجنگ هشت ساله اين دو کشور، اين خطر مطرح شده بود که موشک های اسکادی که به سوی اسراییل شليک مي شود، دارای کلاهک شيميایی باشد؛ هرچند که بعدا معلوم شد هيچيک از ۳۹ فروند موشک اسکادی که به دستورصدام حسين به اسراییل شليک شد، دارای چنين کلاهکی نبود.


پارلمان اسراییل در گزارشی که اين هفته در پی بررسي های خود به دولت اسراییل ارائه کرد، از نبود تدابير کافی برای دفاع از مردم این کشور درصورت وقوع جنگی که در آن موشک های دوربرد يا جنگ افزار کشتار همگانی به کار گرفته شود، ابراز نگرانی عميق کرد.


هفته گذشته نيز گزارش ديگری در اسراییل منتشر شده بود مبنی بر اينکه ممکن است در صورت وقوع يک نبرد جديد ميان اين کشور با گروه حزب الله لبنان يا سوريه، شهر تل آويو مورد حمله قرار گيرد.


در آن گزارش آمده بود که پناهگاه های تل آويو يارای مقابله با عواقب حملات موشکی يا جنگی را که در آن تسليحات غيرمتعارف عليه اسراییل استفاده شود، ندارد.


تابستان گذشته و در طول نبرد ۳۳ روزه اسراییل با گروه حزب الله لبنان، حدود چهار هزار فروند راکت کوتاه برد، بخش های شمالی اسراییل راهدف قرارداد اما حسن نصرالله از بيم واکنش شديدتر اسراییل، تهديد خود را برای حمله احتمالی به تل آويو عملی نکرد.


بالا بردن سطح آمادگی دفاعی


روزنامه اسراییلی معاريو، در شماره روز سه شنبه خود نوشته است که «طرح ارتقاء سطح آمادگی پناهگاه های موجود در اسراییل و ساخت پناهگاه های همگانی برای مقابله با کاربرد احتمالی جنگ افزار هسته ای از سوی مخالفان اسراییل به مرحله اجرا گذاشته مي شود.»


روزنامه معاريو، در اين رابطه مشخصا به نام جمهوری اسلامی ايران اشاره کرده و به نقل از بلندپايگان تشکيلات نظامی و اطلاعاتی اسراییل نوشته است، پيشرفت های دولت ايران در طرح های هسته ای، خطر حمله اتمی احتمالی عليه پشت جبهه اسراییل را افزايش داده است.


اکنون تنها ۳۰ درصد از خانه های مردم اسراییل دارای اتاق هایی است که بر اساس استانداردهای پيشنهاد شده از سوی ستاد پشت جبهه اسراییل ساخته شده است.


همه ساختمان هایی که حدود دو دهه اخير ساخته شده اند، به چنين اتاقی مجهز هستند. اما اين اتاق تنها می تواند در برابر حملات – ازنوع متعارف- مقاوم باشد .


به نوشته معاريو، نشت اتمی و خطر پراکنده شدن راديواکتيو در فضا بعد از يک حمله اتمی احتمالی، تا مدت زمان زيادی هوا را آلوده مي کند و لذا مردم بايد مدت های مديدی در اتاق های ويژه بمانند و بايد شرایط اين اتاق ها و پناهگاه ها را برای چنين حمله احتمالی آماده کرد .



نهادهای اسراییلی هنوز در مورد سياست نهایی اين کشور در برابر يک «ايران اتمی» تصميم نگرفته اند و بين تنها دو گزينه ای که موجود است يکی را انتخاب نکرده اند.
روزنامه معاریو

حجت الاسلام رفسنجانی چند سال پيش گفته بود که با يک بمب اتم مي توان همه اسراییل را نابود کرد اما کاربرد بمب اتم عليه ايران، تنها ممکن است موجب زيان و تلفات به بخشی ازايران شود.


روزنامه معاريو در گزارش خود نوشته است: نهادهای اسراییلی هنوز در مورد سياست نهایی اين کشور در برابر يک «ايران اتمی» تصميم نگرفته اند و بين تنها دو گزينه ای که موجود است يکی را انتخاب نکرده اند.


به نوشته این روزنامه، «اين دو گزينه اين است که آيا در صورت دستيابی ايران به توان اتمی با رويکرد نظامی، اسراییل مي تواند با اين امر کنار آيد و شکيبایی از خود نشان دهد و يا اينکه خط قرمزخود را تعيين کرده و تصميم بگيرد به هرقيمتی که شده از رسيدن جمهوری اسلامی به چنين قدرتی جلوگيری کند .


ارزيابي های متعددی که درمورد احتمال وقوع يک جنگ قريب الوقوع ميان سوريه با اسراییل نيز مطرح شده، ستاد پشت جبهه اسراییل را نسبت به عواقب حملات موشک های دوربرد سوريه به تل آويو و ديگر شهرهای اسراییل را نیز به سختی نگران کرده است .


دبيرکل گروه حزب الله هفته گذشته گفته بود: هر حمله احتمالی به ايران به خاطر طرح های هسته ای جمهوری اسلامی، منطقه را به آتش خواهد کشيد.


اسراییل احتمال مي دهد که سوريه و حزب الله در حمايت از جمهوری اسلامی ايران وارد يک نبرد منطقه ای عليه اسراییل شوند. سوريه اخيرا بر خريدهای تسليحاتی خود از روسيه نيز افزوده است.


XS
SM
MD
LG