لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۲۱:۴۵

سوریه مرزهای خود را با ترکیه و لبنان مین گذاری کرد


در جریان گلوله باران روز دوشنبه شهر ادلب، دو منطقه هدف حمله قرار گرفت که در جریان آن چندین ساختمان ویران شدند.
در جریان گلوله باران روز دوشنبه شهر ادلب، دو منطقه هدف حمله قرار گرفت که در جریان آن چندین ساختمان ویران شدند.
یک گروه بین المللی حقوق بشر می گوید که حکومت بشار اسد برای جلوگیری از فرار مردم این کشور از خشونت های جاری در سوریه مرزهای این کشور با ترکیه و لبنان را مین گذاری کرده است.

دیده بان حقوق بشر که مقر آن در نیویورک است اعلام کرده که مین گذاری در مرز با ترکیه در هفته های گذشته صورت گرفته است.

گزارش این گروه حقوق بشری بر پایه اظهارات شاهدان عینی و همچنین افرادی که دست اندرکار پاکسازی مین هستند منتشر شده است. شاهدان عینی می گویند که این اقدام دولت سوریه باعث بروز تلفات میان افراد فراری از خشونت های این کشور شده است.

خبرگزاری آسوشیتدپرس می نویسد که یک مقام سوریه و شاهدان عینی در نوامبر گذشته به این خبرگزاری گفتند که سوریه بخش هایی از مرز خود را با لبنان و ترکیه مین گذاری کرده است. این مقام سوری هدف از چنین اقدامی را جلوگیری از قاچاق سلاح از لبنان اعلام کرد.

از زمان آغاز اعتراض های گسترده به حکومت بشار اسد از یکسال گذشته تا کنون هزاران نفر از مردم این کشور برای فرار از حملات خشونت بار نیروهای نظامی این کشور به ترکیه و لبنان گریخته اند.

در همین حال، گزارش های تازه حاکی است که در جریان یک کمین شورشیان مسلح سوری، حداقل ده سرباز دولتی در یکی از ایست های بازرسی شهر مارت النعمان در شمال سوریه کشته شدند.

ناظران حقوق بشر در سوریه اعلام کرده اند که گروهی از نظامیان بریده از ارتش سوریه در شهر مارت النعمان که در استان ادلب سوریه قرار دارد دست به عملیات زدند.

ارتش آزاد سوریه که متشکل از نظامیان بریده از رژیم بشار اسد است در ماه های گذشته در کوهستان های این استان و در مرز با ترکیه مستقر شده و تلاش می کند تا کنترل ادلب و شهرهای دیگر آن را در دست گیرد.

نیروهای نظامی وابسته به بشار اسد در هفته های اخیر اقدام به گلوله باران ادلب کرده که باعث کشته شدن دهها نفر شده است. در جریان گلوله باران روز دوشنبه این شهر، دو منطقه هدف حمله قرار گرفت که در جریان آن چندین ساختمان ویران شدند.

در همین حال، کوفی عنان، میانجی بین المللی، گفت که او انتظار دارد تا در روز سه شنبه پاسخ دولت بشار اسد به «پیشنهادهای مشخص» خود که در جریان سفرش به دمشق ارائه شده است، را دریافت کند.

آقای عنان که به نمایندگی از سازمان ملل و اتحادیه عرب ماموریت یافته است تا راه حلی برای بحران سوریه پیدا کند در آنکارا گفت :«من منتظرم که مقام های سوری پاسخ های خود را در زمینه پیشنهادهای مشخصی که به آنها داده ام ارائه کنند.»

وی که برای دیدار با مخالفان رژیم بشار اسد در ترکیه به سر می برد افزود: «هر موقع که پاسخ آنها را دریافت کنم آن زمان می دانیم که چگونه به آن واکنش نشان دهیم.»

این تحولات در حالی رخ می دهد که شورای امنیت سازمان ملل روز دوشنبه نشستی را برای رسیدگی به رویدادهای سوریه برگزار کرد ولی به دلیل اختلاف میان روسیه و غرب نتوانست به توافقی دست پیدا کند.

روسيه و چين، دو عضو دائم شورای امنيت سازمان ملل متحد، تاکنون مانع صدور قطعنامه های مورد حمايت غرب در محکوميت اقدامات حکومت بشار اسد در سرکوب اعتراضات سوريه شده اند.
XS
SM
MD
LG