لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۱۱

یک حمله مرگبار در پایتخت افغانستان دستکم ۲۸ کشته برجای گذاشت


دیوار ساختمان «محافظت رجال» افغانستان که مورد حمله انتحاری گروه طالبان قرار گرفته است.
دیوار ساختمان «محافظت رجال» افغانستان که مورد حمله انتحاری گروه طالبان قرار گرفته است.

یک بمبگذاری انتحاری در نزدیکی مقر یک اداره امنیت ملی افغانستان در ساعات شلوغ صبح روز سه‌شنبه کابل دستکم ۲۸ کشته و بیش از ۳۲۰ زخمی برجای گذاشت. این حمله مرگبار‌ترین حمله در پایتخت افغانستان از سال ۲۰۱۱ است.

به گزارش خبرگزاری رویترز، اشرف غنی رییس جمهوری افغانستان با انتشار بیانیه‌ای از کاخ ریاست جمهوری که چندصد متر بیشتر با محل انفجار فاصله نداشت، این حمله را به شدت محکوم کرد.

عبدالرحمان رحیمی، رییس پلیس کابل، گفته است که شهروندان عادی و نیروهای امنیتی در میان کشته شدگان و مجروحان این انفجار هستند.

وی افزوده که این حادثه ناشی از انفجار یک خودرو انتحاری بمبگذاری شده در پشت دیوارهای شورای امنیت ملی بود.

آقای رحیمی اظهار داشت: یکی از مهاجمان سعی کرد تا از طریق یک دیوار تخریب شده در اثر انفجار وارد ساختمان «محافظت رجال» وابسته به اداره امنیت ملی افغانستان شود ولی ردیابی شد و از پای درآمد.

سفارت آمریکا و ستاد نیروهای ناتو در افغانستان گفته‌اند که این حمله متوجه آن‌ها نبوده است.

طالبان در بیانیه‌ای گفته که انفجار یک خودرو بمبگذاری شده انتحاری باعث گشوده شدن در ورودی ساختمان «محافظت رجال» شد و به جنگجویان امکان داد تا وارد ساختمان شوند.

ذبیح الله مجاهد، سخنگوی طالبان، نیز در بیانیه جداگانه‌ای گفت که مهاجمان این گروه در درون ساختمان با نیروهای امنیتی درگیر شدند.

رویترز می‌گوید که طالبان معمولا در بیان جزئیات حملات خود اغراق می‌کند.

بان کی مون، دبیرکل سازمان ملل، این حمله را محکوم کرده و گفته که حمله به شهروندان غیرنظامی و همچنین نیروهای امنیتی هیچ توجیهی وجود ندارد.

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، وی خواستار همکاری جامعه بین‌المللی برای مقابله با افراطی‌گری شده و افزوده است که «ما بایستی با این حملات تروریستی مقابله کنیم».

حمله انتحاری روز سه‌شنبه ۳۱ فروردین بد‌ترین مورد از زمان بروز یک انفجار در کابل در سال ۲۰۱۱ است که در جریان آن ۶۰ نفر بر اثر یک حمله انتحاری به مسجدی کشته شدند.

انفجار امروز نگرانی‌های از بد‌تر شدن اوضاع امنیتی افغانستان را تشدید کرده است.

رویترز می‌گوید شورشیان طالبان از زمان خروج نیروهای رزمی بین المللی از خاک افغانستان در اواخر سال ۲۰۱۴ موقعیت خود را تقویت کرده‌اند و به نظر می‌رسد نسبت به سال ۲۰۰۱ که از سوی ائتلاف به رهبری ایالات متحده آمریکا از قدرت ساقط شدند، قوی‌تر هستند.

XS
SM
MD
LG