لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
چهارشنبه ۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۳۵

دمای هوا در زاهدان پس از ۶۹ سال رکورد زد


دمای هوا در زاهدان پس از ۶۹ سال به بیش از ۴۳.۴ درجه سانتی‌گراد رسید و رکورد زد.

رسانه‌ها در ایران روز جمعه دوم تیر این خبر را به نقل از یک کارشناس پیش‌بینی هواشناسی استان سیستان و بلوچستان گزارش کرده‌اند.

به گزارش خبرگزاری تسنیم٬ رضا آزادمنش از ثبت دمای ۴۳.۴ درجه سانتی‌گراد بالای صفر در شهرستان زاهدان پس از یک فاصله زمانی ۶۹ ساله خبر داد.

دمای هوای امروز زاهدان تا قبل از ظهر به این میزان رسید. آخرین بار دمای ۴۳ درجه در این منطقه در دوم ‌تیرماه سال ۱۳۲۷ ثبت شده بود.

شبکه خبر تلویزیون ایران نیز به نقل از این کارشناس نوشته که پیش‌بینی می‌شود «بیشینه دمای امروز زاهدان به ۴۴ درجه برسد و رکورد جدیدی ثبت کند».

به گفته وی٬ دمای ثبت شده به وسیله ایستگاه‌های هواشناسی در نقاط مختلف این استان نشان می‌دهد که دمای امروز در اکثر شهر‌ها بالای ۴۰ درجه سانتی‌گراد بوده است.

در ۲۴ ساعت گذشته زاهدان و خاش به طور مشترک با حداقل دمای ۲۵ درجه سانتی‌گراد بالای صفر سردترین و زابل، هامون و دلگان به طور مشترک با دمای ۴۸ درجه سانتی‌گراد بالای صفر گرم‌ترین شهر‌های سیستان و بلوچستان بوده‌اند.

۲۹ خرداد ماه نیز رسانه‌ها در ایران به نقل از مدیر مرکز فوریت‌های پزشکی دانشکده علوم پزشکی ایرانشهر از مرگ دو نوجوان ۱۳ ساله در استان سیستان و بلوچستان بر اثر «گرمای زیاد و تشنگی» خبر دادند.

به گفته محمودرضا ناصح٬ خودروی پنج نوجوان اهل «مسکوتان» که روز ۲۷ خرداد به منطقه «جلگه» روستای «چاه جنگی خان» رفته بودند٬ در مسیر بازگشت دچار نقص فنی شد و سه تن از آنها تصمیم گرفتند پیاده به طرف محل زندگی خود حرکت کنند.

دو تن از افراد این گروه «در راه برگشت به دلیل گرمای شدید هوا و تشنگی زیاد فوت کردند و یک نفر دیگر که با کمک اهالی پیدا شد به مرکز درمانی مسکوتان انتقال یافت».

کارشناسان هواشناسی استان سیستان و بلوچستان پیشتر نسبت به افزایش شدید دما در روزهای آینده هشدار داده بودند.

اوائل خردادماه نیز شماری از امامان جمعه اهل سنت از دولت خواستند به دلیل افزایش شدید دما در استان سیستان و بلوچستان٬ تعرفه برق را کاهش دهند.

از جمله مولوی عبدالحمید اسماعیل زهی٬ امام جمعه اهل سنت زاهدان، ضمن بیان این درخواست٬ از مسئولان خواسته بود «نارسایی‌ها» در زمینه برق در این استان را برطرف کنند و افزوده بود که «اگر مردم فریاد نمی‌زنند و شکایت نمی‌کنند به این معنی نیست که شکایت ندارند».

XS
SM
MD
LG