لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۶:۰۸

محکومیت سه بسیجی متهم به قتل یک قربانی حوادث ۸۸ به «سه سال زندان»


مزار بهنود رمضانی، از قربانیان اعتراض‌ به نتایج انتخابات ریاست جمهوری سال ۸۸.
مزار بهنود رمضانی، از قربانیان اعتراض‌ به نتایج انتخابات ریاست جمهوری سال ۸۸.

سایت کلمه نزدیک به میرحسین موسوی روز جمعه ۲۸ خرداد خبر داد که سه بسیجی متهم به قتل بهنود رمضانی از قربانیان حوادث سال ۸۸، در شعبه پنج دادگاه نظامی یک تهران به اتهام «قتل شبه عمد» به سه سال زندان و پرداخت دیه محکوم شده‌اند.

پدر و مادر بهنود رمضانی در بیانیه‌ای این حکم را که به گفته آنان «تحت فشار نیروهای امنیتی» و توسط «قضات غیرمستقل» صادر شده است، «ناعادلانه» خوانده‌اند.

بر اساس این بیانیه، با وجود «صدور کیفر خواست قتل عمد از سوی آقای مرادی بازپرس محترم شعبه ۱۱ مجتمع قضایی نیروهای مسلح»، «اعتراف متهمان به ضرب و شتم» و «گواهی شاهدان عینی»، شعبه ۵ دادگاه نظامی «طی کمیسیونی» اتهام قتل عمد را به «شبه عمد» تغییر داده است.

بر اساس این گزارش، در‌‌ نهایت علی رسولی، سالار نادی و افشین کوهی، سه بسیجی متهم به قتل بهنود رمضانی به سه سال حبس و پرداخت دیه محکوم شده‌اند.

بهنود رمضانی ۱۹ ساله و دانشجوی سال اول رشته مکانیک دانشگاه صنعتی نوشیروانی بابل روز ۲۴ اسفند ۸۹ و همزمان با چهارشنبه سوری در میدان ۲۲ نارمک و در یکی از اعتراض‌ها به انتخابات ریاست جمهوری سال ۸۸ جان باخت.

بر اساس بیانیه خانواده بهنود رمضانی، سه بسیجی او را در میدان ۲۲ نارمک «با باتوم و شوکر» مورد ضرب‌وشتم قرار دادند که این سه نفر در دادگاه به ضرب‌وشتم «اعتراف» کرده و شاهدان عینی نیز این موضوع را «گواهی کردند».

پدر و مادر بهنود رمضانی همچنین قاضی شعبه پنج دادگاه نظامی را متهم کرده‌اند که «با دیده اغماض به واقعیت موجود در پرونده و اقرار متهمین و گواهی شهود و دلایل کافی و نظریه پزشکی قانونی که به وضوح قتل را در اثر اصابت ضربات متعدد جسم سخت عنوان کرده بود، نادیده گرفته و ناجوانمردانه» حکم صادر کرده است.

بر اساس این گزارش، خانواده بهنود رمضانی اعلام کرده بودند که به دلیل «خارج شدن سیر پرونده از مسیر دادرسی عادلانه و به دلیل تغییر کیفر خواست» در جلسات دادگاه شرکت نمی‌کنند.

پیش از این نیز گزارش‌هایی مبنی بر تبرئه شدن تعدادی از نیروهای بسیج که متهم به قتل معترضان به انتخابات ریاست جمهوری سال ۸۸ بودند منتشر شده است.

وب‌سایت ندای سبز آزادی پیشتر از کشته شدن حداقل ۷۲ نفر و مجروح شدن شدید دستکم ۱۶۰ نفر در جریان راهیپمایی‌های اعتراضی به نتیجه انتخابات ریاست جمهوری سال ۸۸ خبر داده بود.

این آمار مربوط به دوره فعالیت «کمیته پیگیری امور آسیب‌دیدگان حوادث پس از انتخابات» است که از سوی میرحسین موسوی و مهدی کروبی، تشکیل شده بود.

اعضای این کمیته از جمله مرتضی الویری و محمدرضا مقیسه در سال ۸۸ دستگیر شدند و اطلاعات موجود در این کمیته نیز توسط ماموران وزارت اطلاعات ضبط شد.

XS
SM
MD
LG