لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۰۹:۲۲

دونالد ترامپ: نتیجه انتخابات را می‌پذیرم، در صورتی که برنده شوم


نامزد جمهوریخواهان برای انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا بار دیگر رای‌گیری روز هشتم نوامبر را به چالش گرفت و گفت نتایج این انتخابات را می‌پذیرد، در صورتی که برنده شود.

دونالد ترامپ روز پنجشنبه ۲۹ مهرماه در یک گردهمایی انتخاباتی در «دلور» ایالت اوهایو خطاب به هوادارانش گفت: «به همه رای‌دهندگان و هوادارانم و به همه مردم آمریکا قول و تعهد می‌دهم که نتایج این انتخابات بزرگ و تاریخی را بپذیرم».

وی بلافاصله اضافه کرد: «در صورتی که برنده شوم».

آقای ترامپ که در نظرسنجی‌ها نسبت به هیلاری کلینتون، رقیب دمکرات خود، عقب است در هفته‌های اخیر بار‌ها نسبت به صحت و سلامت انتخابات ریاست جمهوری آمریکا ابراز تردید کرده است.

با این حال وی هیچ مدرکی دال بر نگرانی خود ارائه نداده است و تنها گفته که رسانه‌ها و نخبگان به دنبال تقلب در انتخابات به نفع رقیب انتخاباتی‌اش هستند.

نامزد جمهوریخواهان روز پنجشنبه در عین حال گفت این حق را برای خود محفوظ می‌داند در صورتی که حس کند نتیجه انتخابات «پرسش برانگیز» است شکایت کند.

وی اظهار داشت: «من نتیجه یک انتخابات روشن را می‌پذیرم، ولی این حق را برای خود محفوظ می‌دانم تا اعتراض کرده و در رابطه با نتایج پرسش برانگیز، شکایت قانونی تنظیم کنم».

آقای ترامپ چهارشنبه شب نیز در آخرین مناظره خود با هیلاری کلینتون که در لاس‌وگاس برگزار شد حاضر نشد اعلام کند آیا نتایج انتخابات را می‌پذیرد یا نه.

وی در پاسخ به پرسش مجری در این زمینه گفت: «در آن زمان به شما خواهم گفت. شما را در تعلیق نگه خواهم داشت».

هیلاری کلینتون در پاسخ گفت، این موضع دونالد ترامپ «هولناک» است.

خانم کلینتون اظهار داشت: «بگذارید آنچه که دونالد ترامپ می‌گوید را برای شما روشن کنم. آنچه او می‌گوید دمکراسی در کشور ما را زیر سوال می‌برد، این من را به وحشت می‌اندازد که یکی از نامزد‌های دو حزب اصلی کشور ما چنین موضعی را اتخاذ می‌کند».

انتقاد جمهوریخواهان از نامزد جمهوریخواه

در همین حال، خبرگزاری رویترز گزارش داده که چندین چهره سر‌شناس جمهوریخواهان اظهارات آقای ترامپ در زمینه نپذیرفتن نتیجه انتخابات را تقبیح و برخی از آن‌ها ابراز نگرانی کردند که این موضع‌گیری بر وضعیت حزب آن‌ها در انتخابات میان دوره‌ای کنگره تاثیر منفی بگذارد.

سناتور جان مک کین که در انتخابات سال ۲۰۰۸ ریاست جمهوری بازنده شد، بیانیه قاطعی صادر کرده و گفته که پذیرش نتایج انتخابات «سنت آمریکایی است».

وی افزود: «من نتیجه انتخابات سال ۲۰۰۸ را دوست نداشتم. ولی وظیفه‌ام ایجاب می‌کرد که از آن تبعیت کنم، و بدون هیچ ملاحظه‌ای این کار را کردم».

آقای مک کین که برای حفظ کرسی سناتوری‌اش مبارزه می‌کند، اظهار داشت: «پذیرش شکست فقط تمرینی برای خیرخواهی نیست. اقدامی احترام برانگیز در راستای خواست مردم آمریکاست، احترامی که نخستین مسوولیت هر رهبر آمریکایی است».

برخی دیگر از جمهوریخواهان، عمدتا کسانی که از وی حمایت نکرده بودند، نیز اظهارات وی در زمینه نپذیرفتن نتیجه انتخابات را رد کرده‌اند.

XS
SM
MD
LG