لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۱۳:۵۳

آخرین مناظره انتخاباتی کلینتون و ترامپ برگزار شد


سومین و اخرین مناظره هیلاری کلینتون و دونالد ترامپ چهارشنبه در لاس وگاس برگزار شد. در این مناظره حساس دو نامزد انتخابات ریاست جمهوری جدل‌های پرتنشی بر سر سیاست خارجی، اشتغال، مهاجران غیر قانونی و قوه قضائیه داشتند.

رسانه‌ها می‌گویند، مهم‌ترین نکته سومین مناظره دو نامزد اصلی انتخابات ریاست جمهوری زمانی بود که دونالد ترامپ از تایید نتیجه انتخابات آتی بدون توجه به اینکه چه کسی پیروز شود خودداری کرد.

دونالد ترامپ، نامزد حزب جمهوریخواه در پاسخ مجری در خصوص اینکه بدون توجه به نتیجه انتخابات ریاست جمهوری را خواهد پذیرفت، گفت: «در آن زمان به شما خواهم گفت. شما را در تعلیق نگه خواهم داشت.»

دونالد ترامپ طی هفته‌های اخیر نسبت به احتمال تقلب در انتخابات ریاست جمهوری در ۸ نوامبر ابراز نگرانی کرده بود.

هیلاری کلینتون در پاسخ گفت، این موضع دونالد ترامپ «هولناک» است.

خانم کلینتون اظهار داشت: بگذارید آنچه که دونالد ترامپ می‌گوید را برای شما روشن کنم آنچه که او می‌گوید دمکراسی در کشور ما را به زیر می‌کشد، این من را به وحشت می‌اندازد که یکی از نامزد‌های دو حزب اصلی کشور ما چنین موضعی را اتخاذ می‌کند.

عراق و سوریه

یکی دیگر از محورهای پرتنش مناظره سوم هیلاری کلینتون و دونالد ترامپ در خصوص سیاست خارجی و به ویژه تحولات عراق و سوریه بود.

هیلاری کلینتون در پاسخ پرسشی در خصوص عملیات موصل و حضوراحتمالی دوباره نیروهای آمریکایی در منطقه گفت که نیروهای آمریکایی را به منطقه عملیاتی عراق و سوریه نمی‌فرستد اما از تلاش‌ها دولت عراق و پیشمرگه‌های کرد برای از بین بردن داعش حمایت می‌کند.

در مقابل دونالد ترامپ گفت: چرا از فرصت غافلگیری استفاده نشد. ما چند ماه است داریم می‌گوییم می‌خواهیم به موصل حمله کنیم.

دونالد ترامپ اضافه کرد: این عملیات برای کمک به پیروزی هیلاری کلینتون آغاز شده است تا نشان دهند که آدم محکمی است.

وی افزود: ایران دارد عراق را تصرف می‌کند و ایران باید نامه تشکر برای ما بفرستد. به نظرم پیروز آن ایران خواهد بود.

هیلاری کلینتون در پاسخ گفت: این دونالد ترامپ است وقتی در موقعیتی قرارمی گیرد که به نفعش نیست. به تئوری توطئه متوسل می‌شود و اکنون می‌گوید که دولت عراق و همه متحدان ما این عملیات را برای پیروزی من در انتخابات آغاز کردند.

در بخشی دیگر ، مجری از هیلاری کلینتون در خصوص وضعیت حلب پرسید و اینکه از اجرای منطقه پرواز ممنوع دفاع خواهد کرد. مجری پرسید آیا چنین اقدامی باعث رویارویی با روسیه نخواهد شد؟

هیلاری کلینتون در پاسخ گفت: اعمال منطقه پرواز ممنوع می‌تواند در سوریه جان بسیاری را نجات دهد. اما قبل از آن ما نیازمند مذاکره هستیم و باید به روسیه نشان دهیم که در این موضوع جدی هستیم.

اما در مقابل دونالد ترامپ با انتقاد از سیاست‌های باراک اوباما، رییس جمهوری آمریکا در منطقه و به ویژه سوریه پرداخت و گفت: حلب یک فاجعه است یک کابوس انسانی است. این خیلی غم انگیز است آنچه در این شهر در حال وقوع است.

آقای ترامپ تصریح کرد که بشار اسد، رییس جمهوری سوریه و ولادیمیر پوتین، رییس جمهوری روسیه از باراک اوباما و هیلاری کلینتون قاطع‌تر و سرسخت‌تر هستند.

نامزد حزب جمهوریخواه گفت: ما از شورشیان حمایت می‌کنیم در صورتی که نمی‌دانیم اصلا این شورشیان چه کسانی هستند. اگر آن‌ها بتوانند بشار اسد را سرنگون کنند، احتمالا شما با وضعیتی بد‌تر از اسد مواجه خواهد بود.

بنیادهای کلینتون و ترامپ

هیلاری کلینتون در پاسخ به پرسش در خصوص بنیاد کلینتون گفت، بسیار خوشحال می‌شود که در خصوص فعالیت‌های این بنیاد خیریه صحبت کند.

دونالد ترامپ در واکنش گفت: چرا بنیاد کلینتون از کشورهای عربی مانند عربستان ۲۵ میلیون دلار دریافت کرد. کشوری که این چنین با زنان رفتار می‌کند. از عربستان و قطر پول گرفته است. آیا حاضر می‌شود این پول‌ها را به آن‌ها پس بدهد؟

هیلاری کلینتون در پاسخ تصریح کرد: بیناد کلینتون یک نهاد خیریه است که ۹۰ درصد از کمک‌ها را به نیازمندان می‌دهد نه مانند بنیاد ترامپ نیست که از مردم پول بگیرد که خرج عکس تمام قامت ترامپ کند.

پوتین و ویکی لیکس

مجری این مناظره به اسناد منتشر شده توسط ویکی لیکس پرداخت و به موضوع پرداخت ۲۲۵ هزار دلار توسط بانک‌های برزیلی به هیلاری کلینتون برای سخنرانی اشاره کرد.

هیلاری کلینتون با انتقاد از اشاره به موضوع ویکی لیکس گفت، مقام‌های ارشد روسیه برای دخالت در انتخابات ما وب سایت‌های دولتی و حساب‌های شخصی را مورد حمله سایبری قرار داده‌اند.

وی اضافه کرد: آیا دونالد ترامپ روسیه را در این خصوص محکوم می‌کند.

دونالد ترامپ در پاسخ گفت: هیلاری کلینتون، ولادیمیر پوتین را دوست ندارد، چرا که در هر مساله‌ای که در نظر بگیرید از او زرنگ‌تر بوده است. شما نگاهی به خاورمیانه و سوریه بیندازید که پوتین در هرقدمی از کلینتون و اوباما زرنگ‌تر بوده است.

آقای ترامپ اضافه کرد: او حرف‌های خوبی درباره من زده است. اما پوتین احترامی برای رییس جمهوری ما و خانم کلینتون قائل نیست.

هیلاری کلینتون در پاسخ گفت: چنین چیزی به این دلیل است که او ترجیح می‌دهد که عروسک خیمه شب بازی‌اش رییس جمهوری آمریکا شود.

دونالد ترامپ در پاسخ گفت، نه، شما عروسک خیمه شب بازی هستید.

در حالی مناظره دو نامزد انتخابات ریاست جمهوری آمریکا به پایان رسید که این دو از دست دادن با یکدیگر خودداری کردند.

ستاد‌های انتخاباتی این دو نامزد هردو مدعی پیروزی در این مناظره شده‌اند.

XS
SM
MD
LG