لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۹:۵۸

وکلای دونالد ترامپ مناسبات او با روسیه را «بی‌اهميت» توصيف کردند


دونالد ترامپ روز پنجشنبه در مصاحبه‌ای با شبکه خبری ان‌بی‌سی گفت: من در روسیه هیچ سرمایه‌گذاری ندارم.
دونالد ترامپ روز پنجشنبه در مصاحبه‌ای با شبکه خبری ان‌بی‌سی گفت: من در روسیه هیچ سرمایه‌گذاری ندارم.

وکلای دونالد ترامپ روز جمعه ۲۲ اردیبهشت گفتند بررسی پرونده مالیاتی او طی ده سال گذشته نشان می‌دهد که به غیر از چند استثناء، «او هیچ نوع درآمدی که منبع آن روسیه باشد نداشته است».

این تازه‌ترین اقدام رییس‌جمهوری آمریکا برای کاستن از گمانه زنی‌ها در مورد مناسبات کارزار انتخاباتی و نزدیکان او با حکومت روسیه در شرایطی است که چندین تحقیقات مختلف در این زمینه جریان دارد.

خبرگزاری آسوشیتدپرس می‌نویسد با توجه به اینکه وکلای آقای ترامپ اسناد مالیاتی او را منتشر نکرده‌اند این خبرگزاری نمی‌تواند صحت نتیجه‌گیری آنها را تایید کند.

در عین حال باید یادآوری کرد که آنها فقط مالیات آقای ترامپ طی ده سال گذشته را مدنظر قرار داده‌اند و در نتیجه این سؤال را پیش می‌آورد که آیا او در سال‌های قبل با روسیه معاملاتی داشته است یا نه.

وکلای آقای ترامپ در نامه‌ای که برای خبرگزاری آسوشیتدپرس ارسال کرده‌اند می‌گویند روس‌ها در شرکت‌های تحت مالکیت آقای ترامپ هیچ سهم و سرمایه‌گذاری ندارند و متقابلاً آقای ترامپ و مؤسسات او هیچ بدهی به وام‌دهندگان روس ندارد.

ولی در عین حال به موارد استثنایی اشاره می‌کنند از جمله درآمد مربوط به برگزاری ملکه زیبایی سال ۲۰۱۳ در شهر مسکو و یا مستغلاتی که در سال ۲۰۰۸ به بهای ۹۵ میلیون دلار به یک میلیاردر روس فروخته شده است.

کاخ سفید اعلام کرد که آقای ترامپ پس از درخواست سناتور لیندسی گراهام در مورد اطلاعات مربوط به مناسبات مالی رئيس‌جمهوری با روسیه از وکلایش خواسته است تا این نامه را تنظیم کنند.

سناتور گراهام مسئول یکی از هیات‌های تحقیق کنگره آمریکا در زمینه دخالت‌های احتمالی دولت روسیه در انتخابات ریاست‌جمهوری سال ۲۰۱۶ است.

این نامه در عین حال در زمانی تنظیم شده که اف‌بی‌آی به تحقیقات خود در مورد مناسبات احتمالی بین کارزار دونالد ترامپ با مقامات روسیه ادامه می‌دهد و چند روز پیش رئیس‌جمهوری در یک تصمیم ناگهانی جیمز کومی، رئیس این اداره را اخراج کرد.

دونالد ترامپ روز پنجشنبه در مصاحبه‌ای با شبکه خبری ان‌بی‌سی گفت: «من در روسیه هیچ سرمایه‌گذاری ندارم. من در روسیه هیچ اموال و مستغلاتی ندارم. خیلی‌ها فکر می‌کردند من در روسیه ساختمان‌های اداری دارم. ولی من در روسیه هیچ مستغلاتی ندارم».

او افزود: «من چند معامله در سال‌های گذاشته داشتم از جمله برگزاری مسابقات ملکه زیبایی در شهر مسکو و فروش خانه‌ای به یک ثروتمند روس. ولی به غیر از این موارد هیچ مناسبات مالی و کاری دیگری با روسیه نداشتم».

این ثروتمند روس که وکلای آقای ترامپ نام او را ذکر نکرده‌اند دمیتری ریبلووف است که امپراطوری مالی او محصول کارخانجات تولید موادی است که در ساخت کودهای شیمیایی استفاده می‌شود.

آقای ترامپ این خانه با اراضی وسیع اطراف آن را در سال ۲۰۰۲ به بهای ۴۱.۳۵ میلیون دلار خریداری کرد و در سال ۲۰۰۸ آن را به بهای ۹۵ میلیون دلار به دمیتری ریبلووف فروخت.

در یکی از کنفرانس‌های خبری در طول کارزار انتخاباتی وقتی که از آقای ترامپ در مورد مناسباتش با روسیه سؤال شد بعد از اصرار خبرنگاران، او در نهایت جواب داد: «نزدیک‌ترین رابطه من با روسیه این بود که سال‌ها پیش در پالم‌بیچ (فلوریدا) خانه‌ای خریده بودم و بعدها آن را به قیمت ۱۰۰ میلیون دلار به یک روس فروختم».

خبرگزاری آسوشیتدپرس می‌افزاید در نامه وکلای آقای ترامپ احتمال وجود موارد دیگری از مناسبات مالی و تجاری با روسیه همزمان هم تکذیب می‌شود و هم محتمل دانسته می‌شود.

این نامه در مورد اسناد مالیاتی آقای ترامپ که مربوط به قبل از ده سال پیش باشد هيچ اشاره‌ای نمی‌کند. در عین حال می‌نویسد که طی ۱۰ سال گذشته نیز به احتمال زیاد شبکه مالی و تجاری دونالد ترامپ اقامتگاه‌ها و یا سایر محصولاتی فروخته و یا اجاره کرده که «احتمالا برای منابع روسی سودآوری داشته است».

XS
SM
MD
LG