لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۰۸:۰۵

گذشت دو ماه از «اسیدپاشی‌های اصفهان» بدون دستگیری عوامل آن


پس از گذشت بیش از دو ماه از اسیدپاشی‌های زنجیره‌ای در اصفهان هنوز عامل یا عوامل این اقدام دستگیر نشده‌اند، اما همچنان مهدیه گلرو، عضو کانون شهروندی زنان و از شرکت‌کنندگان در تجمع اعتراضی به این حادثه، در بازداشت به سر می‌برد.

از سوی دیگر، اسماعیل احمدی مقدم، فرمانده نیروی انتظامی، در آخرین اظهار نظر خود به خبرنگاران گفته است که طرح پرسش درباره اسیدپاشی‌های اصفهان «نا‌امنی روانی» ایجاد می‌کند.

حسین ذوالفقاری، معاون امنیتی وزیر کشور ایران از بررسی «۱۹۱ هزار» نفر برای شناسایی عوامل این «جنایت» خبر داده است.

فیلم‌های اسیدپاشی

رسول زرگرپور، استاندار اصفهان، برای اولین بار روز ۲۷ آبان از وجود «فیلم‌هایی» در ارتباط با اسیدپاشی‌های اصفهان خبر داد که به گفته او «نشان می‌دهد» عامل اسیدپاشی‌های اصفهان «مشکلات روانی» دارد.

آقای زرگر‌پور پس از این سخنان خود تا کنون گزارشی از نتیجه بازبینی این فیلم‌ها ارائه نکرده است.

ناصر جورکش، پدر سهیلا جورکش، از «قربانیان» اسیدپاشی‌های اصفهان، در گفت‌و‌گو با هفته‌نامه «تماشاگران» که سوم آبان منتشر شد، گفته بود که پلیس با استفاده از دوربین‌های ترافیکی به راحتی می‌تواند «دو موتورسوار» عامل این اسیدپاشی را ردیابی کند.

به گفته آقای جورکش، غیر از دوربین‌های ترافیکی، یک ایستگاه آتش‌نشانی خیابان محل حادثه هم دوربین‌ مدار بسته دارد و پلیس می‌تواند از فیلم این دوربین مدار بسته نیز استفاده کند.

حسین ذوالفقاری، معاون امنیتی وزیر کشور ایران، روز ۲۳ آذر از بررسی «۱۹۱ هزار» نفر از «یک قشر» برای شناسایی عوامل این «جنایت» خبر داده و گفته بود که موتورسیکلت‌های مشکی‌رنگ اصفهان، همه پرونده‌های طلاق و «تمام بیماران روانی اصفهان» بررسی شده است.

اسیدپاشی‌ها در تهران

در هفته‌های گذشته فرماندهان نیروی انتظامی از دستگیری عاملان سه اسیدپاشی در تهران خبر داده‌اند.
اسماعیل احمدی مقدم، فرمانده نیروی انتظامی جمهوری اسلامی، روز ۲۵ آذر در جمع خبرنگاران از وقوع اسیدپاشی به یک دختر جوان در تهران خبر داد و گفت که این موضوع «ناشی از اختلافات شخصی بوده‌است».

روز ۲۸ آذر اما آریا حاجی‌زاده، معاون مبارزه با جرایم جنایی پلیس آگاهی تهران، گفت که ادعای این خانم درباره اسیدپاشی دروغ بوده و او با اطلاع از حساسیت ایجاد شده در خصوص موضوع اسیدپاشی تصمیم گرفته که توجه پلیس را به موضوع جلب کند.

وی گفت که فرد دستگیر شده پیش از این، اقدام به آتش زدن خودروی این خانم کرده اما هیچگاه به وی اسید نپاشیده است.

پیش از آن دکتر سیامند انوری، مدیر بیمارستان ضیائیان تهران روز هشتم آذر، هنگام بازگشت به خانه خود توسط دو سرنشین یک موتورسیکلت هدف حمله با اسید قرار گرفته و در بیمارستان فارابی بستری شده بود.

یک روز پس از این حادثه حسین ساجدی نیا، فرمانده نیروی انتظامی تهران بزرگ، از دستگیری «یک پزشک و یک دانشجو» به عنوان «دو عامل» این حادثه خبر داد.

برخی رسانه‌ها نیز به نقل از عامل این حادثه نوشتند که آقای انوری ازارتقای شغلی او «جلوگیری» کرده به همین دلیل با کمک برادرزاده‌اش دست به اسیدپاشی به وی زده است.

روز سوم آذر نیز فرماندهان نیروی انتظامی تهران از دستگیری یک پسر ۲۴ ساله و «دو همدست» او خبر دادند که به گفته آنان برای «جلب توجه» دختر مورد علاقه‌اش نقشه اسیدپاشی به سمت آن دختر را طراحی و با کمک دو همدستش آن را اجرا کرده‌ است.

برخی از خبرگزاری‌ها و وب‌سایت‌های خبری روز ۱۱ آذر از اسیدپاشی یک مرد بر روی همسر، دوست همسر و دختری ۱۱ ساله در مشهد خبر داده بودند.

غلامعلی صادقی، دادستان عمومی و انقلاب مشهد، روز ۱۳ آذر بدون اشاره به این حادثه، از برخورد قاطع دستگاه قضایی با عامل اسیدپاشی در این شهر خبر داد.

از اسید پاشی تا چاقوکشی

حدود یک ماه پس از اسیدپاشی‌ها در اصفهان حمله به شش دختر جوان در شهر جهرم خبرساز شد. پنج نفر از این دختران دانشجو بوده‌اند.

در‌‌ نهایت مسئولین این شهرستان از دستگیری عامل حمله به این دختران خبر دادند و محمدرضا رضایی‌کوچی، نماینده جهرم در مجلس ایران روز نهم آذرماه گفت که متهم محمد بهشتی‌فر ۲۲ ساله فرزند یک سرهنگ پاسدار به نام جلیل بهشتی‌فر است.

وب سایت «سحام نیوز» نزدیک به مهدی کروبی نیز این فرد را «بسیجی» معرفی کرد.

پرسش درباره اسیدپاشی و ناامنی روانی

پس از گذشت بیش از دو ماه، فرماندهان انتظامی و مقامات قضایی ایران همچنان خبر جدیدی درباره دستگیری عامل یا عوامل اسیدپاشی اصفهان ندارند.

این در حالی است که اسماعیل احمدی مقدم، فرمانده نیروی انتظامی، در آخرین اظهار نظر خود گفته است که طرح پرسش دراین زمینه، «نا‌امنی روانی در جامعه ایجاد می‌کند، در حالی که رسانه‌ها باید در ایجاد امنیت روانی تلاش کنند».

در میان نمایندگان مجلس ایران اما تنها اللهیار ملکشاهی، رییس کمیسیون قضایی مجلس ایران دهم آذر ماه از شناسایی نشدن عامل اسیدپاشی‌های اصفهان ابراز تاسف کرد و گفت که به دلیل شناسایی نشدن «عاملان» این حملات، گروهی دست به انجام اسیدپاشی‌های دیگری زده‌اند.

برخی نمایندگان مجلس نیز که پیش از این بار‌ها وعده داده بودند که عامل اسیدپاشی‌های اصفهان سریعا دستگیر می‌شود اکنون سکوت پیشه کرده‌اند.

XS
SM
MD
LG