لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۲۱:۲۱

«دانشجویان بازداشتی در وضع نامعلومی هستند»


شش تن از اعضای شورای مرکزی دفتر تحکیم وحدت روز دوشنبه ۱۸ تیر ماه در مقابل دانشگاه امیر کبیر تحصن نمادین آرامی برپا کرده بودند که در همانجا بازداشت شدند.
شش تن از اعضای شورای مرکزی دفتر تحکیم وحدت روز دوشنبه ۱۸ تیر ماه در مقابل دانشگاه امیر کبیر تحصن نمادین آرامی برپا کرده بودند که در همانجا بازداشت شدند.

سخنگوی قوه قضاییه جمهوری اسلامی روز سه شنبه در تازه ترین واکنش به دستگیری اعضای شورای مرکزی دفتر تحکیم وحدت در نشست خبری هفتگی خود با خبرنگاران با تایید خبر پلمب این دفتر گفت: ۱۶ نفر بازداشت شده هیچکدام دانشجو نبوده اند و اتهام این افراد را شرکت در «تجمعات غیر قانونی» خواند.

مهدی امینی زاده، عضو شورای مرکزی ادوار تحکیم وحدت در گفت و گو با رادیو فردا می گوید:« هنوز مشخص نیست که دانشجویان تحویل چه ارگانی هستند. اما آن طور که از سخنان مسوولین مشخص می شود اعضای شورای مرکزی تحکیم وحدت به دستور مقامات قضایی دادگاه انقلاب دستگیر شده اند و هیچ مشخص نیست که چه زمانی آزاد خواهد شد.»


محمد نیکو نسبتی، عضو شورای تهران دفتر تحکیم وحدت و برادر علی نیکو نسبتی که در مقابل دانشگاه امیر کبیر بازداشت شده است، نیز به رادیو فردا می گوید:« ما به پادگان عشرت آباد که سپاه پاسداران در آنجا زندان های اختصاصی دارد، مراجعه کردیم به ما گفتند باید به زندان اوین مراجعه کنیم. زندان اوین هم به ما جواب مشخصی نداد و ما را به دادگاه انقلاب فرستاد. در دادگاه انقلاب به ما گفتند روز شنبه مراجعه کنیم. متاسفانه چون اعضای اصلی جنبش دانشجویی را دستگیر کرده اند مقامات مسوول فکر می کنند کسی کار این دانشجویان را پیگیری نمی کند و به این ترتیب می توانند جنبش دانشجویی را ساکت کنند.»


هنوز مشخص نیست که دانشجویان تحویل چه ارگانی هستند. اما آن طور که از سخنان مسوولین مشخص می شود اعضای شورای مرکزی تحکیم وحدت به دستور مقامات قضایی دادگاه انقلاب دستگیر شده اند و هیچ مشخص نیست که چه زمانی آزاد خواهد شد.
مهدی امینی زاده، عضو دفتر تحکیم وحدت

شش تن از اعضای شورای مرکزی دفتر تحکیم وحدت روز دوشنبه ۱۸ تیر ماه در مقابل دانشگاه امیر کبیر تحصن نمادین آرامی برپا کرده بودند که در همانجا بازداشت شدند.



ده تن دیگر در حمله نیروهای انتظامی به محل ساختمان ادوار تحکیم وحدت بازداشت شدند.


سخنگوی قوه قضاییه اعلام کرده که اتهام این افراد شرکت در تجمعات غیر قانونی است در حالی که مهدی امینی زاده، عضو شورای مرکزی ادوار تحکیم وحدت می گوید: تناقض هایی در حرف های سحنگوی قوه قضاییه وجود دارد زیرا شش تن با مظلومیت و به آرامی در مقابل دانشگاه امیر کبیر نشسته بودند و خواستار آزادی هشت تن از دانشجویان بازداشتی دانشگاه امیر کبیر بودند.


وی می افزاید:« تحصن نمادین آنها به هیچ وجه مخل نظم عمومی نبوده و فقط برای گرامیداشت خاطره ۱۸ تیر ۷۸ و در اعتراض به ادامه بازداشت دانشجویان دانشگاه امیر کبیر بود و جای تعجب دارد که چرا به این صورت و با خشونت با آنها برخورد شده است.»


محمد علی دادخواه، حقوقدان و وکیل دادگستری درباره «تجمع غیر قانونی» می گوید:« در قانون اساسی به صراحت ذکر شده است که در تجمع غیر قانونی در صورتی که تجمع کنندگان مسلح باشند یا به ذات جمهوری اسلامی اقدام صریح کنند محکوم هستند که هیچ کدام از این موارد در اقدامات این دانشجویان دستگیر شده به چشم نمی خورد. مگر اینکه دادسرا دلایل دیگری داشته باشد. این دلایل باید در دادگاه ارائه شود و بعد از رسیدگی به آن اتخاذ تصمیم شود و چنین تصمیمی قبل از رسیدگی عادلانه فاقد وجاهت قضایی است.»

مهدی امینی زاده در ادامه به بازداشت ده تن از اعضای شورای مرکزی تحکیم وحدت در ساختمان سازمان دانش آموختگان ایران اشاره می کند و می گوید:« بازداشت این ده تن با خشونت زیادی همراه بوده، به دفتر سازمان دانش آموختگان ایران که ساختمانی مسکونی است حمله شده، شلیک هوایی شده و دانشجویان مورد ضرب و شتم قرار گرفته، بازداشت شده اند و وضعیت آنها معلوم نیست.»

وی افزود:« کارنامه عبدالله مومنی، سخنگوی سازمان ادوار تحکیم و عضو سابق شورای مرکزی تحکیم وحدت و دیگر اعضای بازداشت شده روشن است و این افراد همیشه در راستای منافع ملی حرکت می کرده اند و این برخوردها جز رفتارهای کینه توزانه و تلاش برای رعب و وحشت برای جنبش دانشجویی، مورد دیگری به ذهن متبادر نمی کند.»

مهدی امینی زاده، عضو شورای مرکزی ادوار تحکیم وحدت می گوید: هنگامی که ماموران نیروی انتظامی به ساختمان سازمان دانش آموختگان ایران حمله کرده اند، در پاسخ برخی همسایه ها اعلام کرده اند برای دستگیری معتادان به این ساختمان آمده اند.


ما به پادگان عشرت آباد که سپاه پاسداران در آنجا زندان های اختصاصی دارد، مراجعه کردیم به ما گفتند باید به زندان اوین مراجعه کنیم. زندان اوین هم به ما جواب مشخصی نداد و ما را به دادگاه انقلاب فرستاد. در دادگاه انقلاب به ما گفتند روز شنبه مراجعه کنیم. متاسفانه چون اعضای اصلی جنبش دانشجویی را دستگیر کرده اند مقامات مسوول فکر می کنند کسی کار این دانشجویان را پیگیری نمی کند و به این ترتیب می توانند جنبش دانشجویی را ساکت کنند.
برادر یکی از بازداشت شدگان

وی می افزاید:« متاسفانه در آن زمان برای عوامفریبی و پاسخ ندادن به پرسش های همسایه ها درباره برخورد وحشیانه ای که برای بازداشت اعضای شورای مرکزی تحکیم وحدت انجام داده اند، گفته اند که برای جمع آوری معتادان به این ساختمان آمده اند.»

مهدی امینی زاده، اظهارات سخنگوی قوه قضاییه در این مورد که افراد بازداشت شده، دانشجو نیستند، می گوید: به جز تعداد کمی بقیه این افراد دانشجو هستند.


وی افزود:« این طور نیست و تعداد زیادی از اعضای شورای مرکزی تحکیم وحدت دانشجو هستند و بسیاری درگیر اتمام پایان نامه خود هستند. بهاره هدایت، محمد هاشمی، حنیف یزدانی و مهدی عربشاهی دانشجو هستند و این اظهار نظر سخنگوی قوه قضاییه عجیب به نظر می رسد.»


مهدی امینی زاده در ادامه گفت:«حتی فرض کنیم که برخی از افراد بازداشت شده دانشجو نباشند، آیا دانشجو نبودن دلیل برای این گونه برخورد های شدید قوه قضاییه است؟»

از مهدی امینی زاده می پرسم که آیا وکیل مدافعی برای این ۱۶ دانشجو در نظر گرفته شده است؟


او می گوید:« شیرین عبادی، محمد شریف و عبدالفتاح سلطانی تا این لحظه برای پذیرش وکالت این ۱۶ تن اعلام آمادگی کرده اند اما ابتدا باید مشخص شود که این دانشجویان از سوی چه نهادی دستگیر شده اند و در اختیار کدام شعبه هستند.»

وی در عین حال می افزاید:« ما معتقدیم که این دانشجویان جرمی مرتکب نشده اند و باید به سرعت آزاد شوند و نباید کار به مرحله ای برسد که به وکیل نیازی باشد. همانطور که پیش از این هم شاهد بوده ایم این اقدامی غیر قانونی از طرف مقامات است و در جهت نادیده گرفتن موازین حقوق بشر و موازین قانونی در مورد فعالین دانشجویی است.»

از سوی دیگر یک مقام مسوول در وزارت علوم که نامش فاش نشده است، به خبرگزاری دانشجویان ایران، ایسنا، گفته است: وزارت علوم در حال پیگیری وضعیت دانشجویان بازداشت شده است اما تا کنون هیچ خبری در این باره کسب نکرده است.


این مقام مسوول،علت بی خبری وزارت علوم در این باره را دستگیر شدن این دانشجویان خارج از دانشگاه اعلام کرده است و این در حالی است که شش تن از اعضای شورای مرکزی تحکیم وحدت روز دوشنبه در مقابل دانشگاه امیر کبیر بازداشت شدند.

بازداشت های جدید در زمانی صورت می گیرد که هشت دانشجوی دیگر دانشگاه امیر کبیر حدود دو ماه است که در زندان اوین بسر می برند و دو تن از آنان در سلول انفرادی هستند و حق تماس با خانواده هایشان را نداشته اند.


XS
SM
MD
LG