لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۵۵

بازداشت دانشجویان متحصن در سالروز واقعه ۱۸ تير


اعضای شورای مرکزی دفتر تحکیم وحدت صبح روز دوشنبه در اعتراض به ادامه بازداشت دیگر دانشجویان مقابل دانشگاه امیرکبیر تحصن کرده بودند.
اعضای شورای مرکزی دفتر تحکیم وحدت صبح روز دوشنبه در اعتراض به ادامه بازداشت دیگر دانشجویان مقابل دانشگاه امیرکبیر تحصن کرده بودند.

همزمان با سالگرد ۱۸ تیر، تمامی اعضای شورای مرکزی دفتر تحکیم وحدت و شماری از اعضای سازمان دانش آموختگان ایران اسلامی«ادوار تحکیم وحدت»از سوی ماموران انتظامی و امنیتی بازداشت شدند.


حجت شریفی ، عضو شورای مرکزی ادوار تحکیم وحدت در گفت و گو با رادیو فردا می گوید:عبدالله مومنی ، سخنگوی سازمان، بهرام فیاضی نیا ، مسئول کمیته فرهنگی ، حبیب حاج حیدری ، مسئول روابط عمومی،مجتبی بیات،عزت قلندری و رضا اصلاح چی را از دستگیرشدگان صبح روزدوشنبهدر محل سازمان ادوار تحکیم وحدت هستند.


آقای شریفی به نقل از شاهدان عینی می گوید: ماموران انتظامی با شلیک تیر هوایی و با شکستن قفل در ، به زور وارد محل سازمان ادوار تحکیم وحدت شدند و پس از دستگیری دانشجویان، در ورودی ساختمان آن را پلمب کردند.


گفته می شود مادر محمد هاشمی، دبیر دفتر تحکیم وحدت که صبح روز دوشنبه در مقابل دانشگاه امیرکبیر تهران بازداشت شده است، برای پیگیری وضعیت فرزند خود در محل سازمان ادوار تحکیم حضور داشت و از بازداشت شدگان بود، اما پس از مدتی آزاد شد.


از سوی دیگر در ساعت هفت وسی دقیقه بامداد روز دوشنبه اعضای شورای مرکزی دفتر تحکیم وحدت در مقابل در اصلی دانشگاه امیرکبیر تهران برای« پاسداشت ۱۸ تیر» تجمع کرده بودند که توسط نیروهای انتظامی و لباس شخصی بازداشت شدند.


محمد هاشمی، دبير دفتر تحکيم وحدت، علی نيکو نسبتی، مهدی عربشاهی، بهاره هدايت، حنيف يزدانی و علی وفقی، اعضای بازداشت شده شورای مرکزی دفتر تحکيم وحدت هستند.



عبدالله مومنی، عضو شورای مرکزی دفتر تحکيم وحدت، اوایل بامداد در گفت و گو با راديو فردا گفت: اين دانشجويان قصد داشتند در سالروز ۱۸ تير تحصنی نمادين را در مقابل در دانشگاه اميرکبير تهران برگزار کنند که با حضور نيروهای پليس و لباس شخصی به درگيری کشيده شد و به بازداشت دانشجويان منجر شد.

گزارش های رسیده از ايران حاکی است که آقای مومنی ساعاتی پس از اين گفت و گو، به همراه تعداد ديگری از اعضای سازمان ادوار تحکيم وحدت توسط نیروهای امنیتی بازداشت شد.



دانشجويان قصد داشتند در سالروز ۱۸ تير تحصنی نمادين را در مقابل در دانشگاه اميرکبير تهران برگزار کنند که با حضور نيروهای پليس و لباس شخصی به درگيری کشيده شد و به بازداشت دانشجويان منجر شد.
یک عضو شورای مرکزی دفتر تحکیم وحدت

به گفته عبدالله مومنی، «هنوز خبری از مکان دانشجويان در دست نيست و خانواده های آنها پيگير وضعيت آنها هستند.»


به گزارش سايت ادوار نيوز که ديدگاه های دانشجويان منتقد را منعکس می کند، دانشجويان متحصن به ادامه بازداشت هشت دانشجوی دانشگاه اميرکبير تهران معترض بودند و در بيانيه خود که به مناسبت روز ۱۸ تير منتشر کرده اند، خواهان آزادی آنها شده اند.


هشت دانشجوی دانشگاه امير کبير تهران پيشتر در پی انتشار چهار نشريه دانشجويی در اين دانشگاه بازداشت شدند.


به گفته مقامات دانشگاه امير کبير،«اين چهار نشريه حاوی مطالب توهين آمير به مقدسات دينی و رهبر جمهوری اسلامی» بوده است.»


گرچه مديران مسئول اين چهار نشريه دانشجويی، انتشار اين نشريات را تکذيب و آنها را تقلبی خواندند اما در هفته اول انتشار اين نشريات هرچهار مدير مسوول دستگير شده و به بند ۲۰۹ زندان اوين، وابسته به وزارت اطلاعات منتقل شدند.


عباس حکيم زاده، علی صابری، مجيد توکلی، مقداد خليل پور، احسان منصوری، پويان محموديان، احمد قصابان و مجيد شيخ پور هشت دانشجوی بازداشت شده دانشگاه اميرکبير هستند که در ارتبط با چهار« نشريات موهن» دستگير شده اند.


وضعيت هشت دانشجوی دانشگاه اميرکبير که بيش از ۶۰ روز است در زندان به سر می برند، هنوز مشخص نيست و حتی وکلای اين دانشجويان موفق به ديدار با آنها نشده اند.


از سوی ديگر احضار فعالان دانشجويی دانشگاه های مختلف ايران همچنان ادامه دارد.


وضعيت دانشجويان در سال گذشته


فعالين دفاع از حقوق بشر در اروپا و آمريکای شمالی طی گزارشی به مناسبت ۱۸ تير، تعداد دانشجويان بازداشت شده طی سال گذشته را ۷۰ نفر اعلام کردند.


در اين گزارش که فاصله زمانی بين تير ماه ۱۳۸۵ تا پايان خرداد ماه ۱۳۸۶ را در بر می گيرد، «قتل اکبر محمدی دانشجوی زندانی، دستگيری وسيع فعالين جنبش دانشجويی، توقيف نشريات دانشجويی، جلوگيری از فعاليت تشکل های دانشجويی» به عنوان شواهدی از تشديد نقض حقوق دانشجويان نسبت به سال گذشته معرفی شده است.


بنا بر اين گزارش، ۷۰ تن از فعالان دانشجويی در سال منتهی به ۱۸ تير ۸۶ بازداشت شدند و ۴۶ دانشجو در دانشگاه های مختلف ايران مورد بازجويی قرار گرفتند.


بر اساس گزارش یاد شده در همین دوره، ۳۳ دانشجو به دادگاه احضار شدند که از اين تعداد ۲۱ نفر محاکمه شدند. برای ۲۶ دانشجو نيز از سوی دادگاه حکم صادر شد.


فعالان ايرانی حقوق بشر در عين حال اعلام کردند که ۲۱۷ تن از فعالان دانشجويی طی يک سال اخير به کميته های انضباطی احضار شدند و برای ۲۰۲ دانشجو نيز کميته های انضباطی احکامی را صادر کردند که در اغلب موارد محروميت موقت از تحصيل بخشی از حکم صادر بوده است.


اخراج از دانشگاه بيشترين مورد در برخورد دولت با دانشجويان را به خود اختصاص داده است تا حدی که در فاصله ۱۸ تير ۸۵ تا امروز ۳۴۴ تن از دانشجويان از دانشگاه اخراج شدند.


نهادهای دانشجويی نيز طی يک سال اخير مورد سرکوب واقع شدند، و مقامات دولتی از فعاليت ۳۴ انجمن و تشکل دانشجويی جلوگيری کردند.


برخورد با نشريات دانشجويی طی يک سال گذشته يکی از اصلی ترين روش های سرکوب فعالان دانشجويی بود.


در حالی که طی سال ۸۵ تعداد نشريات دانشجويی توقيف شده ۳۹ مورد بود، طی يک سال اخير ۴۴ نشريه دانشجويی توقيف شد. بدين ترتيب از زمان روی کار آمدن دولت محمود احمدی نژاد ۸۳ نشريه دانشجويی توقيف شدند.


XS
SM
MD
LG