لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۲۰:۰۶

آمريکا: بازار می‌تواند با کاهش بيشتر صادرات نفت ايران کنار آید


وزير انرژی ایالات متحده آمريکا می‌گويد که بازارهای جهانی توان تحمل کاهش هرچه بيشتر صادرات نفت ايران را دارد.

ارنست مونيز در گفت‌و‌گو با خبرگزاری رويترز گفت که ايران هم اکنون بازيگر مهمی در عرصه صادرات نفت نيست و بازار نفت می‌تواند با تنگ‌تر کردن حلقه صادرات نفت، فشار بر برنامه هسته‌ای تهران را بيشتر کند.

رويترز می‌نويسد که قانونگذاران آمريکايی تابستان امسال در تدارک کمپينی برای عميق‌تر کردن حلقه صادرات نفت ايران هستند و کارشناسان می‌گويند که هدف نهايی اين اقدام، قطع کامل صادرات نفت ايران است.

به گزارش خبرگزاری رويترز، چنين هدف سختگيرانه‌ای می‌تواند به معنای رويارويی با کشورهای چين و هند باشد که همچنان از بزرگترين خريداران نفت خام ايران هستند و از سوی ديگر اين اقدام می‌تواند به افزايش قيمت‌ها در بازار نفت دامن بزند که برای اقتصاد جهانی زيان بار است.

مونيز می‌گويد که کاهش صادرات نفت ايران با افزايش توليد نفت آمريکا و عراق و ظرفيت توليد اضافی برخی کشورهای عضو اوپک، از جمله عربستان جبران شده است.

به گفته وی، «بنابر اين،به اعتقاد من بازارهای جهانی نسبت به کاهش بيشتر صادرات نفت ايران انعطاف نشان خواهند داد. از نقطه نظر فنی، ما به طور قطع می‌توانيم کاهش بيشتر صادرات نفت ايران را مديريت کنيم».

آژانس بين‌المللی انرژی آبان ماه سال گذشته پيش بينی کرد که تا سال ۲۰۱۷ ايالات متحده احتمالا از نظر نياز به انرژی خودکفا خواهد شد و با پشت سر گذاشتن عربستان سعودی به بزرگ‌ترين توليدکننده نفت خام در جهان تبديل خواهد شد.

اين گزارش حاکی است که تا پنج سال آينده افزايش تقاضای بازارهای انرژی از نفت کشورهای اوپک تامين نخواهد شد و سهم ۱۲ عضو اين سازمان از توليد نفت جهان تقريبا به ميزان کنونی باقی خواهد ماند. ميزان کنونی توليد نفت اوپک سی ميليون و ۴۰۰ هزار بشکه در روز است، اما اين سازمان در آخرين گزارشی که ۱۱ خرداد ماه منتشر کرد، نياز بازارهای جهانی به نفت اوپک در سال ۲۰۱۳ را حتی کمتر از ۳۰ ميليون بشکه در روز اعلام کرد.

خبرگزاری رويترز، ۱۵ خرداد سال جاری گزارش داد که هر دو حزب جمهوريخواه و دمکرات در کنگره آمريکا در پی تشديد تحريم‌های ايران هستند.

اين گزارش می‌گويد که در نشست ماه مه يک کميته مجلس نمايندگان آمريکا برای بررسی لايحه‌ای در زمينه تشديد تحريم‌ها، بندی در آن گنجانده شد که برای نخستين بار اعلام می‌کرد واردکنندگان نفت از ايران بايد از ميزان خريد نفت خود از اين کشور تا سقف مشخصی بکاهند: يک ميليون بشکه در روز ظرف يکسال.

گزارش اداره اطلاعات انرژی آمريکا نيز که روز ششم ارديبهشت منتشر شد، حاکی از صادرات روزانه ۱.۵ ميليون بشکه نفت خام (به علاوه ميعانات گازی) ايران به ارزش ۶۹ ميليارد دلار در سال ۲۰۱۲ بود. اين رقم برای سال ۲۰۱۱ حدود ۲.۵ ميليون بشکه گزارش شده بود.

رويترز می‌نويسد که «در نشست استماع کميته کنگره (ماه مه) نمايندگان اظهار عقيده کردند که ميزان صادرات تا دو سوم بايد کاهش يابد و پيشنهاد آنها کاهش صادرات نفت ايران تا سقف ۵۰۰ هزار بشکه در روز بود».

اين گزارش می‌گويد که برخی از کارشناسان انرژی گفته‌اند هم اکنون در کنگره اين ديدگاه مطرح است که ميزان صادرات نفت ايران بايد بيشتر کاهش يابد و حتی به صفر برسد.

آخرين گزارش آژانس بين المللی انرژی که ماه گذشته منتشر شد، حاکی است که متوسط صادرات روزانه نفت ايران در پنج ماهه اول سال، حدود يک ميليون بشکه بوده است.
XS
SM
MD
LG