لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۰۹:۵۶

آمریکا ۳۰ شخص حقیقی و حقوقی را برای کمک به برنامه نظامی ایران و کره شمالی تحریم کرد


ایالات متحده آمریکا ۳۰ شخص حقیقی و حقوقی خارجی را به دلیل ارسال فناوری حساس به ایران برای برنامه موشکی‌اش یا نقض کنترل‌های صادراتی به ایران، کره شمالی و سوریه مورد تحریم قرار داد.

وزارت امور خارجه آمریکا روز جمعه چهارم فروردین خبر این تحریم‌ها را اعلام کرد ولی گفته که این تحریم‌ها روز اول فروردین وضع شده است.

این وزارتخانه در بیانیه‌ای خبر داده است: ۱۱ شرکت و فرد از چین، کره شمالی یا امارات متحده عربی به خاطر انتقال فناوری که می‌تواند برنامه موشکی بالستیک ایران را تقویت کند، تحریم شده‌اند.

در این فهرست، ۹ شخص حقیقی و حقوقی چینی، یک شرکت از کره شمالی و یک شرکت نیز از امارات متحده عربی گنجانده شده‌اند.

به گزارش خبرگزاری رویترز، ۱۹ شخص حقیقی و حقوقی دیگر هم به خاطر نقض معاهده عدم اشاعه تسلیحاتی درباره ایران، کره شمالی و سوریه هدف تحریم‌های آمریکا قرار گرفته‌اند.

گزارش‌ها حاکی است که افراد و مؤسسات یاد شده، فناوری حساس را انتقال داده یا به دست آورده‌اند که می‌تواند در گسترش تسلیحات کشتار جمعی کاربرد داشته باشند.

شبکه تلویزیونی سی‌بی‌اس آمریکا می‌گوید تحریم‌های یاد شده به معنای نقض توافق هسته‌ای میان ایران و شش قدرت جهانی از جمله آمریکا نیست که تیرماه سال ۱۳۹۴ برای حل‌وفصل برنامه هسته‌ای تهران به امضاء رسید. در این توافق تصریح شده است که طرف‌های ایران نمی‌توانند به اقداماتی از جمله تحریم دست بزنند که نقض برجام باشد.

از زمان روی کار آمدن دونالد ترامپ در روز بیستم ژانویه این دومین بار است که ایالات متحده علیه برنامه موشکی ایران تحریم‌هایی وضع می‌کند. وزارت امور خزانه‌داری آمریکا روز ۱۵ بهمن پارسال، ۲۵ شخص حقیقی و حقوقی ایرانی را در ارتباط با یک آزمایش موشکی جمهوری اسلامی در فهرست تحریم‌های خود قرار داد.

وزارت خارجه ایران همان زمان تهدید کرد که در واکنش، تحریم‌هایی علیه آمریکا وضع می‌کند ولی از آن زمان هیچ گزارشی مبنی بر اینکه چنین تحریم‌هایی اعمال شده باشد، منتشر نشده است.

این آزمایش اوایل بهمن پارسال انجام شده بود و آن‌گونه که نیکی هیلی، نماینده آمریکا در سازمان ملل، گفته بود موشک آزمایش شده قابلیت حمل کلاهک هسته‌ای داشته است.

حسین دهقان وزیر دفاع ایران آزمایش یاد شده را تایید کرد ولی گفت که «تست اخیر در راستای برنامه‌ها‌ی‌مان بوده و اجازه دخالت هیچ بیگانه‌ای را در امور دفاعی‌مان را نمی‌دهیم».

ایران می‌گوید که آزمایش‌های موشکی‌اش با هدف بازدارندگی دفاعی صورت می‌گیرد ولی مقام‌های آمریکایی ضمن دادن اخطار به جمهوری اسلامی گفته‌اند که این آزمایش‌ها در تضاد با قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل است که از تهران خواسته تا از آزمایش موشک‌های بالستیک خودداری کند.

تحریم تازه آمریکا علیه ایران در حالی است که روز پنجشنبه نیز سناتورهای جمهوریخواه و دمکرات پیش‌نویس طرحی را برای تشدید تحریم‌های غیر هسته‌ای ایران در سنای آمریکا ارائه کردند.

این طرح که از حمایت ۱۴ سناتور دمکرات و جمهوریخواه برخوردار است، تحریم‌های الزام‌آوری را علیه هر فرد و نهاد مرتبط با برنامه موشک‌های بالستیک ایران و همچنین طرف‌های تجاری با این برنامه اعمال می‌کند.

کشورهای طرف تحریم آمریکا هنوز در این زمینه واکنشی نشان نداده‌اند.

XS
SM
MD
LG