لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۱۰

«محرومیت بردلی منينگ از ارائه دلايل برای افشاگری اسناد محرمانه»


بردلی منينگ، سرباز آمريکايی که منبع بزرگترين افشاگری اسناد محرمانه دولتی در تاريخ آمريکاست.
بردلی منينگ، سرباز آمريکايی که منبع بزرگترين افشاگری اسناد محرمانه دولتی در تاريخ آمريکاست.
بردلی منينگ، سرباز آمريکايی که منبع بزرگترين افشاگری اسناد محرمانه دولتی در تاريخ آمريکاست از امکان دفاع از خود در دادگاه نظامی تحت لوای افشاگری هشدار دهنده محروم شده است.

در صورتی که دادگاه نظامی چنين ادعايی را نپذيرد به احتمال فراوان وی به حبس ابد در بازداشتگاه های نظامی و بدون داشتن حق تجديدنظر در اين حکم محکوم خواهد شد.

به گزارش روزنامه «گاردين»، قاضی دادگاه نظامی که محاکمه بردلی منينگ به جرم انتقال اسناد محرمانه به «ويکی ليکس» را بر عهده دارد در يک جلسه دادرسی قبل از آغاز دادگاه اعلام کرد که متهم از ارائه انگيزه و دلايل خود برای اين کار محروم خواهد شد.

در جلسه قبلی دادرسی رييس هيات وکلای بردلی منينگ اعلام کرده بود که تشريح انگيزه های واقعی متهم مهمترين بخش از استدلال ها و شواهد برای اثبات اين نکته است که هدف وی انتقال اطلاعات به دشمن و يا ضربه زدن به منافع آمريکا نبوده است.

اما قاضی دادگاه حکم داد که انگيزه های متهم هيچ ارتباطی به مباحث دادگاه ندارد و فقط در مرحله ای می تواند مطرح شوند که بردلی منينگ مجرم شناخته شده و يا خود شخصا جرائم خود را پذيرفته و تقاضای بخشش کند.
در آن حالت مسئله انگيزه های متهم می تواند به عنوان عاملی برای کاستن از مجازات وی بررسی شود.

اين حکم قاضی شکست بزرگی برای وکلای بردلی منينگ است و کار وکلا برای اثبات اين نکته که وی قصد نداشته اطلاعات محرمانه را به دشمن بدهد، دشوارتر خواهد شد.

قاضی دادگاه در عين حال به وکلای بردلی منينگ اجازه نداده است که مدارک خود دال بر اينکه اسناد افشا شده توسط «ويکی ليکس» منافع آمريکا را به خطر نمی اندازد به دادگاه تقديم کند.

هيات وکلای بردلی منينگ وقت بسيار زيادی را صرف کرده اند تا از ميان گزارش ها و ارزيابی های نهادهای حکومتی آمريکا شواهد کافی به دست بياورند که ثابت می کند افشاگری های «ويکی ليکس» روی منافع و امنيت آن کشور تاثير چندانی نداشته است.

بردلی منينگ سرباز ۲۵ ساله که سابقا در بخش تحليل و ارزيابی اطلاعاتی ارتش آمريکا انجام وظيفه می کرد به خاطر افشا هزاران مورد از پيام های ديپلماتيک، گزارش های مربوط به حوادث جنگ در افغانستان و عراق و ويدئوهای مربوط به عمليات سربازان آمريکايی به ارتکاب بيست و دو مورد جرم متهم شده است.

جدی ترين مورد از اين جرايم «کمک به دشمن» که مجازات آن قاعدتا مرگ است، مربوط به انتقال اطلاعات محرمانه به «ويکی ليکس» است که آن هم در شرايطی که وی می دانسته شبکه القاعده می تواند ازاين اطلاعات استفاده کند.

به نوشته روزنامه «گاردين»، انتظار می رود که دولت آمريکا به عنوان شاکی در اين محاکمه مدارکی را ارائه دهد که نشان می دهد اسامه بن لادن شخصا خواسته بود برخی از اين اسناد را که توسط بردلی منينگ افشا شده است ببيند.

ظاهرا نسخه ای از اين مدارک که توسط «ويکی ليکس» افشا شده بود در کامپيوتر شخصی اسامه بن لادن کشف شده اند.
XS
SM
MD
LG