لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۰۷:۵۲

ظریف، لاوروف و معلم درباره بحران سوریه «نشست سه جانبه برگزار می‌کنند»


سرگئی لاوروف (راست) و محمدجواد ظریف، وزیران خارجه روسیه و ایران
سرگئی لاوروف (راست) و محمدجواد ظریف، وزیران خارجه روسیه و ایران

سخنگوی وزارت امور خارجه ایران خبر داد که محمد جواد ظریف روز جمعه به مسکو سفر خواهد کرد تا با وزیران خارجه روسیه و سوریه نشست مشترکی درباره بحران سوریه داشته باشد.

بهرام قاسمی روز چهارشنبه پنجم آبان گفت که وزیر خارجه ایران در سفر به مسکو با سرگئی لاوروف همتای روس خود در مورد مسائل دو جانبه و تحولات بین‌المللی و منطقه‌ای گفت‌وگو می‌کند.

به گفته آقای قاسمی، قرار است نشست سه جانبه‌ای نیز در روز جمعه با حضور وزیران خارجه ایران، روسیه و سوریه برگزار شود.

در همین حال، خبرگزاری ایتارتاس گزارش داده که آقای لاوروف قرار است روز پنجشنبه نیز با ولید المعلم همتای سوری‌اش دیدار و درباره وضعیت نظامی، سیاسی و امدادرسانی در شهر حلب با وی رایزنی کند.

وزارت خارجه روسیه گفته است: «طرفین روی وضعیت حلب تمرکز خواهند کرد و پیرامون تلاش های روسیه و ارتش سوریه برای مبارزه با گروه خلافت اسلامی و جبهه النصره و فراهم کردن کمک های انساندوستانه مذاکره می کنند».

رسانه‌های روسیه روز دوشنبه خبر داده بودند که سرگئی لاوروف با جان کری وزیر خارجه آمریکا نیز درباره تحولات سوریه به صورت تلفنی گفت‌وگو کرده است.

ایران اصلی‌ترین حامی حکومت سوریه در خاورمیانه به شمار می‌رود و روسیه نیز از پارسال حملات هوایی علیه مخالفان بشار اسد را آغاز کرده است.

در همین حال ایگور کوناشنکوف سخنگوی وزارت دفاع روسیه روز سه‌شنبه گفته بود از هفت روز پیش که مسکو اعلام کرد، پرواز جنگنده‌ها بر فراز حلب را «به طور کامل» متوقف می‌کند، کماکان این وضعیت ادامه دارد.

سِرگئی رودسکوُی یک مقام ارشد دیگر در وزارت دفاع روسیه نیز روز سه‌شنبه گفته بود این کشور آتش بسی را که از ۱۹ ماه اکتبر به صورت یک‌جانبه آغاز کرده بود، تمدید کرده است.

اظهارات این مقامات روسیه در شرایطی بیان شده که دیده‌بان حقوق بشر سوریه از آغاز حملات هوایی ارتش سوریه و روسیه به مناطق درگیری در حلب خبر داده‌اند.

شهر حلب که پرجمعیت‌ترین شهر سوریه است، به دو قسمت شرقی که در اختیار مخالفان است و بخش غربی که در دست نیروهای دولتی است تقسیم شده.

روسیه، مخالفان را به ممانعت از خروج مردم از منطقه شرقی این شهر متهم می‌کند و مخالفان نیز می‌گویند نظامیان روسیه و سوریه با مخفی‌شدن در اطراف دالان‌هایی که امن اعلام شده، قصد هدف گرفتن آنها را دارند.

XS
SM
MD
LG