لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۲۹

از افتتاح پناهگاه تراجنسيتی در ترکيه تا شغل «جانگهدار» در صف‌های ونزوئلا


سوپرمارکتی در ونزوئلا
سوپرمارکتی در ونزوئلا

در هفته‌نامه چهارکنج، اخبار جالب از کشورهای مختلف جهان در حوزه‌های گوناگونی همانند موضوعات علمی، اجتماعی، سیاسی و محیط زیست گردآوری می‌شود.

چهارکنج هر پنجشنبه ساعت هفت و نیم بعدازظهر به وقت ایران از رادیو فردا پخش می‌شود. تکرار آن را می‌توانید هر جمعه ساعت ۳۰ دقیقه بامداد، شش صبح و یک بعدازظهر به وقت ایران بشنوید:

برنامه راديويی چهارکنج، شماره ۱۲، با اجرای نوشين سيدحسينی
please wait

No media source currently available

0:00 0:10:23 0:00
لینک مستقیم

*

نخستین پناهگاه افراد تراجنسیتی ترکیه در شهر استانبول افتتاح شد. بنیانگذار این پناهگاه، «اویکو آی»، به سایت خبری رادیکال گفت که هزینه راه‌اندازی این پناهگاه با کمک‌های مالی عمومی امکان‌پذیر شده‌است.
خانم اویکو آی، که خود زنی تراجنسیتی است، خودش را مسلمانی متعهد توصیف می‌کند و گفته که هدفش از این کار، کمک و حمایت از تراجنسی‌ها است. فعالان مدنی معتقدند که بسیاری از تراجنسی‌ها یا «تِرَنس‌جـِندِرها» در ترکیه به حاشیه رانده شده و برای کار پیدا کردن دچار مشکلات بسیاری هستند و دست آخر هم چاره‌ای ندارند جز این‌که به کار در صنعت سکس رو بیاورند.

خانم آی هم تجربه مشابهی در این زمینه دارد و گفته که هر کاری خواسته بکند، از کارگری، آشپزی یا حتی جاروزنی خیابان‌ها با در بسته و جواب منفی روبرو می‌شده‌است. اویکو آی قصد دارد که تعداد سرپناه‌ها برای تراجنسی‌ها را در ترکیه افزایش دهد.

بر اساس پژوهشی که سازمان ترنس‌جندر اروپا انجام داده، در فاصله سال‌های ۲۰۰۸ تا ۲۰۱۴ میلادی، ۳۷ تراجنسیتی در ترکیه کشته شدند که در کل اروپا بیشترین آمار محسوب می‌شود. سال گذشته میلادی، ۲۰۱۴، دولت ترکیه ارتکاب جرم از روی نفرت و با انگیزه‌های تبعیض نژادی یا مذهبی را ممنوع اعلام کرد. گرچه ارتکاب جرم با انگیزه هویت جنسیتی در میان ممنوعیت‌های اعلام شده نبود.

*
مردی در ژاپن که متقاضی رشته کارشناسی تغذیه در یک دانشگاه زنانه در شهر فوکواوکای ژاپن بود، بعد از اینکه به دلیل جنسیتش از این دانشگاه جواب رد گرفت، رسماً علیه این مرکز آموزشی شکایت و ادعای خسارت کرده‌است.
روزنامه ژاپن تایمز نوشته که این مرد متقاضی تحصیل، دانشگاه را به تبعیض جنسیتی مغایر با قانون اساسی کشور متهم کرده‌است.

در شکایت این فرد بیست و چند ساله که به دادگاه منطقه فوکواوکا ارائه شده، ضمن طرح ادعای خسارتی پنج هزار دلاری، از دانشگاه زنانه فوکواوکا خواسته شده که با درخواست پذیرش او موافقت شود. در حالی که چهار دانشگاه تک‌جنسیتی زنانه در ژاپن وجود دارند، وکیل این مرد گفته که این نخستین بار است که شکایتی علیه یک دانشگاه زنانه ملی یا عمومی طرح می‌شود و قانونی بودن آن را زیر سوال می‌برد. دانشگاه زنانه فوکواوکا تنها دانشگاه عمومی در این استان است که رشته کارشناسی تغذیه را آموزش می‌دهد.

این مرد شاکی معتقد است که بودجه نهادهای عمومی به وسیله مالیات‌دهندگان تامین می‌شود و رد تقاضای او برای تحصیل در رشته کارشناسی تغذیه باعث می‌شود که او مجبور شود یا در دانشگاهی بیرون از استان سکونتش و یا در یک کالج خصوصی تحصیل کند.

*
در ونزوئلا به تازگی صف ایستادن تبدیل به یک شغل شده‌است. کار از سحر شروع می‌شود و ساعت‌های طولانی زیر آفتاب داغ منطقه کارائیب باید ایستاد، دم به تله پلیس نداد و یا به آنها رشوه داد تا زمانی که به جای مرغوبی در جلوی یک صف طولانی رسید جا را فروخت. خبرگزاری رویترز نوشته که ونزوئلا با کمبود بی‌سابقه کالاهای اساسی مواجه شده و خریداران مضطرب برای تهیه مواد غذایی سوبسیددار، هجوم می‌آورند و به همین دلیل هم، کار آدم‌های جانگهدار در صف رونق پیدا کرده‌است.

این پدیده دو سال پیش شروع شد ولی ناگهان به دلیل کند شدن توزیع کالاها به مناسبت کریسمس و سال جدید میلادی، کشور با کمبود کالاهای اساسی مثل شیر، گوشت، دستمال توالت و پوشک بچه روبرو شد. هرچند مردم منتظر در این صف‌ها فقط محدود به خریدارانی نیستند که صرفاً برای رفع نیاز در صف هستند و خیلی از اجناسی که به مردم فروخته می‌شود یا سر و کله‌شان با قیمت دو برابر در بازار سیاه پیدا می‌شود و یا این‌که به کلمبیا و برزیل قاچاق می‌شوند.

به همین دلیل هم پلیس در فروشگاه‌ها حضور پررنگی دارد و محدودیت‌هایی بر فروش اجناس اعمال می‌کند و حتی برای جلوگیری از مراجعه چندباره مشتری، بعد از خرید اول از یک فروشگاه در یک روز، روی بازوی مشتری مهر می‌زنند. نیکلاس مادور، رئیس جمهوری ونزوئلا از مردم کشور خواسته که خرید از روی اضطراب را کم کنند و گفته که هفته گذشته در طول چهار روز، حدود دو سوم جمعیت سی میلیون نفری ونزوئلا از سوپرمارکت‌ها خرید کردند که سه برابر بیشتر از معمول بوده‌است.

*

باستان‌شناسان در یکی از پارک‌های ملی غرب آمریکا یک تفنگ ۱۳۲ ساله مدل وینچستر را در حالی که به یک درخت تکیه داده شده بود، کشف کردند. این تفنگ که ساخت سال ۱۸۸۲ میلادی است در پارک ملی «گریت بیسین» در ایالت نوادا پیدا شده در طول دهه‌ها در معرض باد و باران قرار داشته و برای همین هم قنداق چوبی‌اش ترک خورده و لوله تفنگ هم پوسیده‌است.

خبرگزاری رویترز به نقل از یکی از مسئولان این پارک ملی نوشته که قنداق این اسلحه در اثر گذشت زمان در خاک فرو رفته بود. به گفته این کارشناس، بیش از ۷۰۰ هزار اسلحه مدل وینچستر ۱۷۳۸ در سال‌های ۱۸۷۳ تا ۱۹۱۶ میلادی تولید شده و به دلیل محبوبیت زیاد، به آن تفنگی می‌گفتند که بر غرب مسلط شد.

مکانی که این اسلحه در پارک ملی گریت بیسین پیدا شده حدود ۱۳۰ سال پیش برای استخراج معدن و مزرعه‌داری مورد استفاده قرار گرفته و قرار است که این وینچستر ۱۳۲ ساله در این پارک به معرض نمایش گذاشته شود.

*

قرار است که نخستین اثر معماری «آنتونی گائودی»، هنرمند اسپانیایی و از پرآوازه‌ترین معمارهای جهان، در شیلی ساخته شود. خطوط پرپیچ‌وخم و کاشی‌های رنگی از ویژگی‌های بارز کارهای گائودی است و هرساله میلیون‌ها نفر برای دیدن ساختمان‌های بی‌نظیر اثر او به اسپانیا سفر می‌کنند.

حالا بعد از حدود یک قرن پس از مرگ گائودی، شیلی اولین کشوری خواهد بود که گائودی در خارج از اسپانیا اثر معماری در آن دارد. روزنامه گاردین نوشته که گائودی در سال ۱۹۱۵ میلادی یعنی حدود صدسال قبل مجموعه طراحی‌هایی مربوط به یک معبد را برای یه راهب شیلیایی فرستاده و قرار است که ساخت این معبد امسال در شهر رانکاگوا در هشتاد کیلومتری پایتخت شیلی، سانتیاگو، شروع شود.

این طرح با نامه یک راهب شیلیایی به آنتونی گائودی در اسپانیا در سال ۱۹۲۲ میلادی کلید خورد؛ که راهب از گائودی خواسته بود که برای ساختن یه معبد در شهر رانکاگوا برایش طرح بفرستد. او هم طرح‌هایی را فرستاد و این پروژه را در حکم برادری معنوی اسپانیا و آمریکا دانست. راهب در عوض نوشت که اجر کار گائودی را با دعاهایش پرداخت خواهد کرد.

شیلی حالا بعد از حدود یک قرن می‌خواهد طرح ساخت معبد «بانوی فرشتگان ما» را عملی کند. این ساختمان ۳۰ متری قرار است که بخشی از مرکز فرهنگی و معنوی گائودی و یک مدرسه هنر باشد و بقایای راهبی که آرزوی ساخت این مکان را داشته به سرداب این معبد منتقل خواهد شد.

پیش‌بینی می‌شود که بازدید از این معبد تا دو سال دیگر، سال ۲۰۱۷ میلادی امکان‌پذیر باشد.

  • 16x9 Image

    نوشین حسینی

     نوشین حسینی از سال ۱۳۷۹ کار با رسانه‌های خارجی  از جمله دفتر بی بی سی در تهران را آغاز کرد و سابقه پنج سال همکاری با روزنامه گاردین را در کارنامه خود دارد. نوشین حسینی از سال ۱۳۸۹ به جمع خبرنگاران رادیو فردا ملحق شد.

XS
SM
MD
LG