لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۸:۳۰

ماه رمضان؛ شروع در برخی کشورها و ممنوعیت روزه‌داری در دیگر نقاط


مراسم افطار در مسجدی در نیوجینگ در چین، اولین روز ماه رمضان
مراسم افطار در مسجدی در نیوجینگ در چین، اولین روز ماه رمضان

ماه رمضان در حالی آغاز می‌شود که مسلمانان در کشورهای مختلف آداب مخصوص این ماه را با توجه به سنت‌های خود به جا می‌آورند. البته در برخی کشورها قوانین خاصی در رابطه با این ماه وضع شده و در برخی دیگر نیز ممنوعیت‌هایی برای مسلمانان روزه‌دار وضع شده است.

لینک مستقیم

ماه رمضان، مهم‌ترین ماه تقویم برای مسلمانان جهان محسوب می‌شود. اما به جا آوردن آداب این ماه در برخی کشورها با مشکلاتی برای مسلمانان همراه است.

از آن جمله در استان شین جیانگ چین، بار دیگر امسال قوانین ممنوعیت روزه‌داری اعلام شده است. خبرگزاری فرانسه می‌نویسد کارمندان دولتی، دانش‌آموزان و معلمان از روزه گرفتن منع شده‌اند.

در وبسایت دولت محلی آمده است که در طول ماه رمضان روزه نگیرید، و از برگزاری مراسم مذهبی بپرهیزید. گروه‌های مدافع حقوق مسلمانان «اویغور» می‌گویند محدودیت‌ها توسط دولت مرکزی چین، به افزایش تنش‌های قومی در این منطقه که تاکنون صدها کشته بر جای گذشته، افزوده است.

در جنوب شرق آسیا همچنین گزارش‌ها حاکی‌ است آن دسته از مسلمانان روهینگای میانمار یا برمه، که با قایق از آن کشور گریخته و موفق به ورود به اندونزی شده‌اند، از این‌که می‌توانند ماه رمضان را در وضعیتی آرامتر سپری کنند، خشنود هستند.

البته یکی از ساکنان استان راخینه که محل سکونت ِ روهینگاهاست، گفته است که محدودیتی برای آنها، برای انجام آداب ماه رمضان وجود ندارد. با این حال وضعیت این مسلمانان میانمار یا برمه خصوصا در ماه‌های گذشته بسیار پرتنش بوده است.

در برخی از کشورها هم قوانینی در راستای احترام به ماه رمضان و تسهیل زندگی مردم در این ماه تصویب شده است. در اندونزی که با بالارفتن نرخ تورم روبروست، رییس جمهوری این کشور طی حکمی، به دولت اجازه داد تا در طول ماه رمضان قیمت غذا، سیمان و سایر مواد لازم زندگی را محدود کند.

در اطراف ایران، در کشور پاکستان، اعلام شد که احکام اعدام در طول ماه رمضان اجرا نخواهد شد. این تصمیم توسط یک مقام این کشور که نامش فاش نشده پس از آن اعلام شد، که از آغاز سال جدید میلادی، یعنی ۶ ماه پیش ۱۷۰ نفر اعدام شده‌اند.

اجرای احکام اعدام که در پاکستان ممنوع شده بود، در پی کشتار ده‌ها دانش آموز توسط اسلامگراهای تندرو در زمستان گذشته،‌ بار دیگر به جریان افتاد.

اما در غرب ایران، در مرز بین ترکیه و سوریه، بسیاری از پناهجویان نمی‌توانند به موقع برای آغاز ماه رمضان در خانه و در کنار سایر اعضای خانواده خود باشند. گزارش‌ها از نقطه مرزی آکچاکاله حاکی از آنست که سوری‌هایی که از تل‌ابیض در سوریه گریخته و به این سوی مرز آمده بودند، حال که با آرام شدن اوضاع تصمیم به بازگشت داشتند، با مرزی بسته روبرو شده‌اند، وضعیتی که احتمالا تا هفته آینده ادامه خواهد داشت.

اما این تنها سختی مسلمانان برای این ماه نیست. در فنلاند، با توجه به مصادف شدن رمضان با تابستان، آن‌طور که رییس اتحادیه مسلمانان اعلام کرده، تعداد ساعت‌های روزه داری، به ۲۱ ساعت می‌رسد. به گزارش آسوشیتد پرس، برخی اندیشمندان دینی توصیه کرده‌اند به دلیل طولانی بودن روزها، مسلمانان می‌توانند با توجه به ساعت‌های روزه داری در نزدیکترین کشور مسلمان، روزه بگیرند.

  • 16x9 Image

    هانا کاویانی

    هانا کاویانی، از سال ۱۳۸۶ با رادیو فردا به عنوان خبرنگار و گزارشگر همکاری می‌کند. او در این مدت تحولات سیاسی و دیپلماتیک از جمله فراز و فرودهای مرتبط با پرونده هسته‌ای ایران، و مذاکرات منتهی به توافق هسته‌ای ایران و قدرت‌های جهانی را از نزدیک دنبال کرده است.

XS
SM
MD
LG