لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۰:۵۹

محمود آخوندی، حقوقدان برجسته ایرانی درگذشت


محمود آخوندی، حقوقدان ایرانی
محمود آخوندی، حقوقدان ایرانی

محمود آخوندی، حقوقدان ایرانی که از او به عنوان «پدر حقوق جزای نوین ایران» نام برده می‌شود، شامگاه یکشنبه دوم فروردین در سن ۸۱ سالگی درگذشت.

به گزارش خبرگزاری دولتی ایرنا، قرار است مراسم تشییع جنازه او روز چهارم فروردین برگزار شود.

این حقوقدان ایرانی نویسنده کتاب ۱۱جلدی آیین دادرسی کیفری است. کتابی که به گفته خودش «طی سال‌ها مطالعه در کشورهای مترقی جهان و تحقیق در روش‌های دادرسی کیفری آن‌ها و مدت‌ها اشتغال به امر قضا و تدریس در دانشکده‌های حقوق تهیه شده است».

او شرح زندگی خود را نیز در کتابی با عنوان «نیم قرن در دادگستری» تدوین کرده است. آقای آخوندی سال‌ها استاد حقوق دانشگاه‌های ایران از جمله دانشگاه‌های تهران، شهید بهشتی و قم بود.

وی پس از تحصیل در مقطع کارشناسی حقوق در دانشگاه تهران برای ادامه تحصیل به نوشاتل سوئیس رفت و پایان نامه دکترای خود را با موضوع حقوق جزای اسلامی و تاثیر آن در حقوق جزای ایران نوشت.

محمود آخوندی پس از بازگشت به ایران، در زادگاه خود، اهر، به عنوان دادرس دادگاه شهرستان و سپس رییس دادگاه بخش مشغول فعالیت شد. بازپرس دادسرای تبریز، دادیار دادسراهای کرج و تهران از جمله دیگر سمت‌های قضایی آقای آخوندی بود.

وی سپس با درخواست دانشگاه ملی (شهید بهشتی) به عنوان استاد حقوق جزای این دانشگاه مشغول به کار و پس از مدتی معاون آموزشی دانشگاه شد و درسال ۱۳۵۲ به آمریکا رفت.

آقای آخوندی پس از بازگشت از آمریکا در دفتر تحقیقات و مطالعات دادگستری مشغول به کار و سپس مسئولیت پارلمانی دادگستری را عهده دار شد.

وی به گفته خودش در مدت کار در دادگستری همچنین دو نشریه به نام های «هفته دادگستری» و «فصلنامه دادگستری» را هم منتشر می‌کرد.

XS
SM
MD
LG