لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۲۰:۴۱

اکوادور و بریتانیا در مورد جولیان آسانژ به توافق نرسیدند


سفارت اکوادور در غرب لندن
سفارت اکوادور در غرب لندن
مذاکره میان بریتانیا و اکوادور برای مشخص شدن سرنوشت جولیان آسانژ که در حال حاضر در سفارت اکوادور در بریتانیا پناهنده شده، بدون نتیجه ماند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، روز پنجشنبه ششم مهرماه، وزیران خارجه دو کشور در حاشیه مجمع عمومی سازمان ملل در نیویورک مذاکره کردند ولی به نتیجه نرسیدند. ویلیام هیگ، وزیر خارجه بریتانیا گفت: «ما از اکوادور خواستیم نگاه نزدیکتر و دقیقتری به قوانین ما بیاندازد.»

ریکاردو پاتینو، وزیر خارجه اکوادور هم گفت: «ما نتوانستیم به نتیجه ای مشخص برسیم و راه حل مشخصی هم پیدا نکردیم که بر اساس آن توافق کنیم.»

وزارت خارجه بریتانیا هم طی بیانیه ای که روز پنجشنبه منتشر کرد، گفت: وزیر خارجه بریتانیا اعلام کرده که مجبور به تحویل و استرداد آقای آسانژ به سوئد است.

ویلیام هیگ گفته است: «مفهوم پناهندگی دیپلماتیک که البته در آمریکای لاتین تعریف مشخصی دارد، در قوانین بریتانیا متفاوت است.»

وزير خارجه اکوادور، پنجشنبه، ۲۶ مردادماه، اعلام کرد که دولت اين کشور به جوليان آسانژ،
بنيادگذار ويکی ليکس پناهندگی سیاسی اعطا کرده است.

دادگاه بريتانيا به استرداد آسانژ به سوئد رای داده و مقامات این کشور می گویند که بریتانیا تعهد قانونی دارد تا آسانژ را به سوئد تحویل دهند.

جولیان آسانژ، بنیان‌گذار وب‌سایت افشاگر ویکی‌لیکس، که از سوی دستگاه قضايی سوئد به تجاوز و آزار جنسی متهم شده ۳۰ خرداد سال جاری، از سفارت اکوادور در لندن تقاضای پناهندگی سیاسی کرد.

ویکی‌لیکس سایتی است که تاکنون هزاران سند طبقه‌بندی‌شده دیپلماتیک و نظامی از جمله مکاتبات دیپلمات‌های آمریکایی در نقاط مختلف جهان را در سایت خود منتشر کرده‌است، که این امر اعتراض دولت آمریکا و دیگران را درپی داشته‌ است. مقامات آمریکایی می‌گویند که اقدام ویکی لیکس جان سربازان آمریکا در عراق و افغانستان را به خطر انداخته‌ است.

جولیان آسانژ، این شهروند ۴۰ ساله استرالیایی، می‌گوید که اگر به سوئد فرستاده شود احتمال تحویل او به ایالات متحده برای پاسخگویی در مورد پرونده جاسوسی وجود دارد.
XS
SM
MD
LG