لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
چهارشنبه ۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۲۳:۲۸

دفتر کاترین اشتون: به نامه ایران پاسخ داده ایم


مایا کوتسيانچيچ، سخنگوی کاترین اشتون
مایا کوتسيانچيچ، سخنگوی کاترین اشتون
پس از آنکه ايران اعلام کرد دو بار از دفتر کاترين اشتون، مسئول سياست خارجی اتحاديه اروپا برای نشست کارشناسی پيش از ديدار مسکو دعوت کرده ولی هنوز پاسخی دريافت نکرده است، «مايا کوتسيانچيچ»، سخنگوی خانم اشتون روز سه شنبه گفت ما به نامه ایران پاسخ داده ایم.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران، ایسنا، علی‌ باقری، معاون دبير شورای عالی امنيت ملی روز سه شنبه گفت: برای تدارک نشست کارشناسی پیش از دیدار مسکو، تاکنون دو نامه به دفتر خانم اشتون فرستاده شده ولی هیچ جوابی دریافت نشده است.

آقای باقری گفت نامه ای به هلگا اشميد، و رونوشت آن برای نمايندگان شش کشور حاضر در گفت‌وگوها، ارسال شده و گفته شده است که جلسه کارشناسی باید پیش از دیدار مسکو برگزار شود.

«مایا کوتسيانچيچ»، سخنگوی کاترین اشتون، در این زمینه به رادیو فردا گفت:« ما به این نامه پاسخ داده ایم. دقیق تر اگر بگویم، خانم هلگا اشمید، روز دوشنبه به این نامه پاسخ داده است.»

وی افزود: «اما اصل موضوع اینجاست که این مسئله ماهیت سیاسی دارد و لازم است ما نشانه هایی آشکار از سوی طرف ایرانی ببینیم که می خواهد وارد گفت وگویی سازنده درباره پیشنهادهای گروه پنج به علاوه یک شوند.»

سخنگوی خانم اشتون گفت: «برای ما ورود سازنده مهم است و نه روند گفت وگو. خانم اشتون به طور مستقیم با طرف ایرانی دراین باره به طور مستقیم گفت وگو خواهد کرد.»

ایران می گوید لازم است پیش از برگزاری دور بعدی گفت و گوها، نشست کارشناسی میان دو طرف تشکیل شود. این گزارش می گوید دو طرف در جریان مذاکرات بغداد توافق کرده اند که معاونان [روسای هیئت‌ها] نشستی پیش از دیدار بعدی داشته باشند.

آخرین دور گفت‌و گوهای هسته‌ای میان ایران و گروه ۱+۵ روزهای سوم و چهارم خرداد در بغداد انجام شد ولی نتیجه ای نداشت و قرار است مذاکرات هسته‌ای با ایران در روزهای ۲۹ و ۳۰ خرداد (۱۸ تا ۱۹ ژوئن) در مسکو ادامه یابد.

دور تازه مذاکرات ايران با ۱+۵ پس از يک وقفه ۱۵ ماهه در ۲۶ فروردين ماه سال جاری در استانبول آغاز شد و در سوم و چهارم خرداد ماه در بغداد ادامه یافت.

هيلاری کلينتون، وزير خارجه آمريکا روز جمعه هفته گذشته، خواستار اقدامات عملی و مشخص ايران در مذاکرات آينده با کشورهای عضو گروه ۱+۵ در مسکو شد. او گفت: ««مذاکرات ما با ايران درباره صداقت و نيات نیست بلکه درباره اعمال و نتايج آن است.»
XS
SM
MD
LG