لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۲۰

سالانه «۵.۳ تريليون دلار» صرف پرداخت یارانه انرژی در جهان می‌شود


صندوق بين‌المللی پول اعلام کرد دولت‌ها در جهان هزينه‌های انرژی را در حالی حساب می‌کنند که زيان‌های زيست محيطی، تندرستی و ديگر مضرات را به حساب نمی‌آورند و یارانه پرداختی امسال به بخش انرژی پس از کسر مالیات بالغ بر ۵.۳ تريليون دلار بوده است.

به گزارش روز ۲۸ اردیبهشت ماه خبرگزاری رویترز، صندوق بین‌المللی پول در گزارشی اعلام کرد کشور چین به ویژه، برای بیش از یک میلیارد مصرف کننده خود که شدیدا وابسته به سوخت‌های فسیلی هستند، تا ۲.۳ تريليون دلار یارانه سوختی پرداخت کرده است.

دومین سوبسید دهنده بزرگ سوخت پس از چین، آمریکا است که حدود ۶۹۹ میلیارد دلار یارانه برای انرژی هزینه می‌کند.

پس از چین و آمریکا، کشورهای روسیه، اتحادیه اروپا، هند و ژاپن قرار گرفته‌اند.

این گزارش در حالی منتشر شده که حدود ۲۰۰ کشور جهان در حال مذاکره برای رسیدن به توافقی به منظور مبارزه با گرمایش زمین هستند که قرار است دسامبر سال جاری میلادی، آذرماه امسال، در پاریس برگزار شود.

به گزارش رویترز، کنار گذاشتن یارانه برای سوخت و طراحی سیاست‌هایی برای پرداخت مالیات برای آلوده کنندگان کربن، از اقداماتی است که در این گردهمایی بررسی می‌شود.

صندوق بین‌المللی پول همواره از دولت‌های جهان خواسته است که «یارانه‌های پیش از مالیات» را حذف کنند. پرداخت یارانه، به شرکت‌ها و منازل مسکونی اجازه می‌دهد زغال سنگ، بنزین و دیگر منابع انرژی خود را پایین‌تر از نرخ تولید، خریداری کنند.

این گزارش همچنین می‌گوید شماری از دولت‌ها از جمله مصر، هند، اندونزی و اردن به تازگی قیمت منابع انرژی خود را بالا برده‌اند تا به قیمت بین‌المللی آن نزدیک کنند.

اما صندوق بین‌المللی پول می‌گوید کماکان دولت‌ها در مورد یارانه‌های پس از مالیات که معنای آن امتیازهای غیرمنصفانه مالیاتی و نیز مرگ و میر در پی آلودگی است، کاری نکرده‌اند.

صندوق بين‌المللی پول در گزارش قبلی خود مربوط به سال ۲۰۱۳، تخمين زده بود یارانه‌های پس از ماليات در سال ۲۰۱۱ نزديک به دو تريليون دلار و معادل ۲.۹ درصد توليد ناخالص داخلی کشورهای جهان بوده است.

گزارش جديد اين صندوق در مورد افزايش خسارت‌های محيط زيستی ناشی از این قضیه، می‌گويد هزينه اين‌ خسارت‌ها در سال ۲۰۱۳ به ۴.۹ تريليون دلار رسيده و ممکن است در بررسی سال ۲۰۱۴ به ۵.۳ تريليون دلار برسد، که چيزی معادل ۶.۵ درصد توليد ناخالص داخلی کشورهای جهان است.

«بندیکت کلمنتس» و «ویتور گاسپار» از اقتصاددانان صندوق بین‌المللی پول در وبلاگی که همراه این گزارش منتشر شده، گفته‌اند: «تاثیرات این محاسبات مالی، بسیار بزرگ است: با ۵.۳ تریلیون دلار هزینه پرداخت شده، یارانه‌های انرژی از کل مبلغی که ما صرف بهداشت و تندرستی تمام جهان می‌کنیم، فراتر رفته است».

صندوق بین‌المللی پول می‌گوید نزدیک به یک سوم خسارت‌ها از انرژی به مصرف‌کنندگان داخلی آسیب وارد می‌کند. بدین معنا که «به نفع خود این کشورها است که این یارانه‌ها را حذف کنند».

XS
SM
MD
LG