لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۱:۵۸

شيری که از شکنجه گاه خود نجات پیدا کرد و این‌بار به اسارت رفت


يک شير در ايران چندی پيش توسط ماموران محيط زيست از يک اقامتگاه مخفيانه نجات يافت. شير به دليل سوءنگهداری و سوءتغذیه مشکلات زيادی داشت و در حالی که قرار بود برنامه ای برای بهبود و يا پايان دادن به زندگی او پيدا شود، به اسارت دیگری منتقل شد.

در تاريخ پانزدهم شهريورماه امسال بود که اعلام شد يک شير پيدا شده و با توجه به مشکلات زيادی که دارد، برای اقدامات دامپزشکی او درخواست های لازم مطرح شده است. تلويزيون جمهوری اسلامی ايران هم حتی گزارش کوتاهی از اين قضيه پخش کرد و ماموران محيط زيست گفتند حاضر نيستند بازگو کنند که اين شير را از کجا نجات داده‌اند.

تماس های راديو فردا با ماموران محيط زيست هم بدون جواب ماند و يک نفر از ماموران تیم نجات که حاضر به گفت وگو شد، بدون ذکر نام خود گفت که اجازه ندارد مالک اين شير را معرفی کند.

در حالی که تماس ها در مورد سرنوشت شير ادامه داشت، گزارش شد که فرد بانفوذ دیگری، توانسته شير را از دست ماموران محيط زيست گرفته و به اقامتگاه دیگری منتقل کند.

شیر بیمار هفت ساله

ايمان معماريان، دامپزشک کلینیک حیات وحش پردیسان که اين شير را معاينه و گزارش وضعيت او را نوشته، در گزارش خود آورده است: «شير نر آفريقايی هفت ساله به مرکز بازپروری پرديسان - کلینیک حیات وحش - ارجاع شده که مشکل اصلی او سوءتغذيه شديد است. اين حيوان به دليل تغذيه نادرست و ناسالم دچار نرمی استخوان و تغيير شکل استخوان ها در لگن، مفاصل دست وپا و ستون فقرات شده و به درد شديدی مبتلاست.»

در ادامه اين معاينه آمده است: «اين حيوان با درد شديد روبرو است و تمام اين مشکلات باعث تحميل درد شديد به حيوان و ناتوانی در دفع بدون درد و ناتوانی حرکتی شديد می شود.»

ايمان معماريان در اين نامه که محتوای آن در گفت وگو با راديو فردا از سوی او تاييد شده نوشته است: «حيوان در حال حاضر مبتلا به يبوست مزمن بوده و بد شکلی لگن ناشی از سوءتغذيه – گوشت خالص بدون استخوان – و بالانس نبودن کلسيم و فسفر باعث تشديد اين مشکل شده است.»

وی در انتهای معاينه خود توصيه و پيشنهاد کرده راهی برای بازگرداندن شرايط موجود برای اين شير نيست و بهتر است مرگ آسان در مورد او اجرا شود تا دستکم از دردکشيدن بيشتر او جلوگيری شود.

اجازه برای مرگ آسان

در تاريخ ۱۰ مهرماه، افشين کرمی راد، سرپرست اداره کل حفاظت و مديريت شکار و صيد سازمان محيط زيست در نامه‌ای به مديرکل دفتر تنوع زيستی و حيات وحش، از او نظرکارشناسی می خواهد که در مورد اين شير که در پارک پرديسان است، تصميم گيری شود. چهار روز بعد، يعنی در ۱۴ مهرماه پاسخ نامه از سوی حسين محمدی، مديرکل دفتر تنوع زيستی و حيات وحش سازمان محيط زيست ارسال می شود.

در اين نامه آمده است: «با توجه به گزارش دامپزشک و بازديدکارشناسان گروه بيماری های اين دفتر، اين حيوان به دليل بيماری های مختلف متحمل درد فراوان است و امکان معالجه اين حيوان وجود ندارد. در نتيجه با پيشنهاد دامپزشک مبنی بر مرگ آسان اين حيوان – اوتانازی- موافقت می شود.»

مشخص نيست پس از آن چه اتفاق هايی روی می دهد ولی ناگهان تيم دامپزشکی پارک پرديسان - کلینیک حیات وحش - متوجه می شود که در تاريخ ۲۱ آبان ماه، شير به یک نفر دیگر تحویل داده شده است. تماس ها برای بازگرداندن اين شير و خلاص کردن او از دست مالک فعلی اش به جايی نرسيده و هيچ خبری از سرنوشت اين شير منتشر نشده و کسی یا مقامی هم حاضر به پیگیری وضعیت این شیر نشده است.

XS
SM
MD
LG