لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۶:۰۲

جب بوش، نامزد احتمالی انتخابات آمریکا: دیدگاه‌هایی متفاوت از برادر و پدرم دارم


جب بوش، فرماندار سابق ايالت فلوريدا آمريکا
جب بوش، فرماندار سابق ايالت فلوريدا آمريکا

جب بوش، فرماندار سابق ايالت فلوريدا آمريکا که از کانديداهای احتمالی حزب جمهوری‌خواه در انتخابات رياست جمهوری آمريکا است، می‌گويد ديدگاه‌هايی متفاوت از برادر و پدرش دارد.

به گزارش روز ۲۹ بهمن ماه خبرگزاری آسوشيتدپرس، جب بوش در جريان سخنرانی خود در «شورای امور جهانی شيکاگو» گفته است: «آدم بايد خوش‌شانس باشد که افرادی از خانواده‌اش در شکل‌گيری سياست خارجی آمريکا نقش داشته‌اند».

وی افزوده است: «هرچند مواقعی ديدگاه‌های من با نظر ‌آن‌ها – پدر و برادرم – سنجيده می‌شود، اما مواقعی هم هست که ديدگاه من با آنها در تضاد است».

جب بوش گفت: «با اين حال من آدم خودم هستم. ديدگاه‌های من هم بر اساس تفکر و تجربياتم شکل گرفته است».

جورج دبليو بوش، رييس جمهوری سابق آمريکا برادر جب بوش است. جورج بوش پدر هم معاون رييس جمهوری آمريکا در زمان رونالد ريگان و يک دوره هم رييس جمهوری ایالات متحده بوده است.

جورج بوش پدر ۴۱‌امين رييس جمهوری آمريکا و جورج دبليو بوش، ۴۳امين رييس جمهوری ايالات متحده بوده‌اند.

جب بوش در بخش دیگری از سخنانش افزود: «هر رييس جمهوری، اصول و سازگاری‌ها را از روسای جمهوری‌ قبلی ياد می‌گيرد».

وی همچنين فهرست گروه اوليه مشاوران خود را منتشر کرده و در اختيار رسانه‌ها گذاشته است.

جيمز بيکر و جورج شولتز، وزيران امور خارجه سابق آمريکا در زمان رياست جمهوری ريگان نام‌شان در اين فهرست آمده است.

همچنين «تام ريج» و «مايکل چرتوف» وزيران سابق امنيت ملی آمريکا در زمان جورج دبليو بوش و «پل ولفوويتز» معاون سابق وزير دفاع آمريکا در زمان جورج دبليو بوش هم در اين گروه قرار دارند.

از «پل ولفوويتز» به عنوان «معمار اصلی جنگ عراق» ياد می‌شود. وی از چهره‌های شاخص نومحافظه‌کاران محسوب می‌شود.

در فهرست اوليه مشاوران جب بوش، اسامی ديگری هم آمده است. «مگان او سوليوان» مشاور سابق امنيت ملی جورج دبليو بوش که در حال حاضر در دانشگاه هاروارد تدريس می‌کند، کسی است که گفته می‌شود سياست کاهش نياز آمريکا به منابع انرژی خاورميانه که جب بوش در نظر دارد را دنبال خواهد کرد.

جورج دبليو بوش، پس از دو دوره رياست جمهوری و در حالی که جنگ عراق نارضایتی بسیاری را در آمریکا برانگیخته بود و وضعيت اقتصادی کشور در حال سقوط بود، کاخ سفيد را ترک کرد.

جب بوش در ميان حاميان احتمالی مالی خود در شيکاگو گفته است که پيوند دينی و خانوادگی خيلی قوی با برادرش دارد اما مثل هر خانواده ديگری، «اختلافاتی هم ميان‌شان» وجود دارد.

برخی از کارشناسان سياست خارجی می‌گويند جب بوش بايد موضع مشخص‌تری بگيرد.

«پيتر فير»، از مشاوران سابق امنيت ملی جورج دبليو بوش گفته که جب بوش باید در خصوص تصميم برادرش برای حمله نظامی سال ۲۰۰۳ آمريکا به عراق، موضع‌گيری کند.

فرماندار سابق فلوریدا هفته پيش در این ایالت و در پاسخ به پرسشی در خصوص جنگ عراق، گفته بود که حاضر به بررسی آن‌چه ديگر گذشته و مربوط به سابق است، نيست.

پيتر فير گفت: «او (جب بوش) بايد جواب بهتری پيدا کند که قابل قبول باشد».

وی افزود: «اول از همه بايد گفت (جب) بوش بايد انتخابات را برنده شود. چيزی هم (که در صورت پيروزی در انتخابات) تحويل می‌گيرد، خيلی متفاوت از آن‌چيزی است که برادرش به جا گذاشت. آن زمان بحث القاعده مطرح بود اما حالا جهان عوض شده و نقاط خونينی چون سوريه، عراق و اوکراين در نقشه ديده می‌شود».

به گزارش آسوشيتدپرس، «وين وبر» از مشاوران سياست خارجی ميت رامنی، کانديدای جمهوريخواهان در انتخابات رياست جمهوری آمريکا در ۲۰۱۲ نیز در ميان مشاوران جب بوش حضور دارد.

انتخابات ریاست جمهوری آمریکا سال ۲۰۱۶ برگزار خواهد شد. از هیلاری کلینتون به عنوان گزینه احتمالی حزب دمکرات در این انتخابات یاد می‌شود.

XS
SM
MD
LG