لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۲۳:۳۹

بمباران هوایی و درگیری‌های یمن دستکم ۱۷۶ کشته بر جای گذاشت


حملات هوايی ائتلاف منطقه‌ای به رهبری عربستان سعودی به یمن در روز دوشنبه ۱۵ تيرماه، دستکم ۱۷۶ کشته در پی داشت که در سه ماه گذشته، بالاترين آمار تلفات حوثی‌ها در يک روز بوده است.

سازمان ملل متحد هنوز در پی برقراری آتش‌بس و توقف درگيری‌ها در يمن است که از چهار ماه پيش در اين کشور در گرفته و حدود سه هزار کشته در پی داشته است.

عربستان سعودی و متحدانش با هدف مقثابله با جنگجویان شیعه حوثی اين عمليات را آغاز کرده‌اند. نيروهای شبه نظامی حوثی می‌گويند برای کنار گذاشتن دولت حاکم و پايان دادن به فساد دست به سلاح برده‌اند.

جمهوری اسلامی ایران از شيعيان حوثی حمایت می‌کند و نيروهای دولت يمن مورد حمايت عربستان هستند.

به گزارش خبرگزاری رويترز، در جريان حملات روز دوشنبه حدود ۶۳ تن در بمباران هوايی استان عمران کشته شدند که در اين ميان و به گزارش خبرگزاری حوثی‌ها – سبا – ۳۰ نفر در يک بازار خريد و فروش کشته شدند.

همچنين در استانی به همين نام – عمران – ساکنان محلی گفتند نزديک به ۲۰ تن در نزديکی يک ايستگاه بازرسی حوثی‌ها کشته شدند.

اين گزارش حاکی است نيروهای هوايی ائتلاف عربستان سعودی در الفيوش در جنوب يمن حملاتی انجام دادند که ۶۰ کشته در پی داشت.

همچنين گزارش شده در حمله به يک جايگاه ايست و بازرسی در جنوب يمن ۳۰ تن کشته شدند که ۱۰ تن از آنها حوثی بوده‌اند.

سازمان ملل متحد گزارش داده بيش از ۸۰ درصد از جمعيت ۲۵ ميليونی يمن، به کمک بشردوستانه نياز دارند.

آنتوان گراند، رييس کميته بين‌المللی صليب سرخ به رويترز گفت: «وضع اسفباری امروزه و پس از سه ماه درگيری در حال وقوع است. بيش از يک ميليون نفر بی‌خانمان شده‌اند، نزديک به سه هزار تن کشته شده و کمبود آب آشاميدنی، بهداشت و فاضلاب و خدمات درمانی در شهرها بحرانی است».

نماينده دبيرکل سازمان ملل در صنعا به سر می‌برد تا شايد توافق يا آتش‌بسی را بتواند به دست آورد. با اين حال منابع دو طرف در يمن گفته‌اند که تسليم نخواهند شد و به مبارزه ادامه می‌دهند.

XS
SM
MD
LG