لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۱:۰۲

حمله افراد مسلح به مقرپلیس امنیتی در کرکوک در شمال عراق


اخبار رادیو اروپای آزاد، رادیو آزادی - پنجشنبه ۱۴ آذر ۱۳۹۲
please wait

No media source currently available

0:00 0:02:27 0:00
اخبار راديو اروپای آزاد، راديو آزادی - پنجشنبه ۱۴ آذر ۱۳۹۲:

در شهر کرکوک در شمال عراق، مردان مسلح به مقر پليس امنيتی حمله کرده با نيروهای پليس درگير شدند که در پی اين درگيری، دستکم پنج تن کشته شدند. چند تن از مهاجمان پيش از حضور نيروهای پليس، جليقه های انفجاری خود را منفجر کردند. اين حمله روز چهارشنبه روی داد و خبرنگار راديو اروپای آزاد، راديو آزادی در منطقه درگيری گرفتار شده بود، صحنه را ثبت کرده و يک روز بعد، آن را منتشر کرد.

در «کی يف» پايتخت اوکراين، دادگاه به معترضان دستور داد از مسدود کردن راه های منتهی به ساختمان های دولتی خودداری کنند. فعالان معترض در اوکراين در روزهای گذشته در اعتراض به تصميم دولت برای خودداری از طرح انضمام اوکراين به اتحاديه اروپا، راه های منتهی به ساختمان های دولتی را مسدود کرده بودند.

همچنين در کی يف، کهنه سربازان زمان جنگ اتحاد جماهير شوروی سابق در افغانستان و ديگر اعضای نظاميان سابق، حمايت خود از معترضان در اوکراين را نشان دادند. اين سربازان سابق پيشنهاد کردند از معترضان در مقابل حمله های احتمالی، محافظت کنند.

در مسکو، فعالان اپوزيسيون در مقابل ساختمان پارلمان محلی اعتراض کرده و خواستار برگزاری انتخابات محلی در مسکو شدند. اين تظاهرات در دومين سالگرد انتخابات پارلمانی برگزار شده که معترضان می گويند در آن تقلب روی داده است.

در قزاقستان و در پی بارش سنگين برف، مدارس تعطيل شده و پروازها هم در آستانه متوقف شد. شاهدان عينی می گويند بارش سنگين برف باعث سقوط درختان و خسارت به سقف خانه ها شده است.

در تاجيکستان، شرکت توليد برق «سانگ تودا» که اکثريت سهام آن در اختيار يک شرکت روسی است، تهديد کرده اگر حساب های اين شرکت از انسداد خارج نشود، توليد برق را متوقف خواهد کرد. مقامات تاجيکستان می گويند به دليل بدهی مالياتی ۱۰ ميليون دلاری اين شرکت، حساب های آن را مسدود کرده اند.

در «اوش» در قرقيزستان نزديک به ۲۰۰ معترض تجمع کرده و خواستار آزادی «آکماتبک کلديبکوف» رييس سابق پارلمان شدند که به دليل اتهام های مالی، دستگير شده است. حاميان او می گويند اين اتهام ها با مقاصد سياسی به او نسبت داده شده است و پيشتر هم برای آزادی او دست به تظاهرات زده بودند.

در پيشاور در شمال پاکستان، صدها تن از پزشکان در اعتراض به ربوده شدن دو روز پيش يک پزشک، دست به اعتصاب محدود زدند. پزشکانی که در بخش اورژانس کار می کنند در اين اعتصاب شرکت نکردند ولی هشدار دادند اگر همکار آن ها به زودی از دست ربايندگان آزاد نشود، آن ها هم دست به اعتصاب خواهند زد.

همچنين در پاکستان، قانونگذاران محلی در ناحيه خيبر در مقابل پارلمان در اسلام آباد تجمع کرده و نسبت به حمله هواپيماهای بدون سرنشين آمريکايی در خاک اين کشور، اعتراض کردند. نزديک به ۱۲ روز است که فعالان با معترضان همراه شده و راه های انتقال تجهيزات لجستيکی ناتو به خاک افغانستان را مسدود کرده اند.

در ايروان، پايتخت ارمنستان، نزديک به ۵۰ تن از رانندگان در اعتراض به قانون جديد پرداخت پنج درصد اضافی به صندوق بازنشستگان برای افراد زير ۴۰ سال، دست به تجمع زدند. يک روز پيشتر، اپوزيسيون تلاش کرده بود در پارلمان اجرای اين طرح را به تعويق بياندازد که برنامه آن ها به جايی نرسيد.

و در گرجستان، روش سنتی اين کشور در توليد شراب، در فهرست ميراث غيرعينی يونسکو ثبت شد. در اين روش محلی، بارآوردن شراب در خمره هايی زيرزمين انجام می شود.
XS
SM
MD
LG