لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۱۱

برگزاری مراسم«من نورسلطان را دوست دارم» از سوی دانشجویان قزاقستان


اخبار رادیو اروپای آزاد، رادیو آزادی – هفتم آذرماه ۱۳۹۲
please wait

No media source currently available

0:00 0:02:19 0:00
اخبار راديو اروپای آزاد، راديو آزادی – هفتم آذرماه ۱۳۹۲:

در مولدوا، حاميان حزب کمونيست که حزب اپوزيسيون محسوب می شود، تجمعی در مقابل ساختمان های دفاتر اتحاديه اروپا در چيسينائو برگزار کرده و نسبت به آن چه «نزديکی اين کشور به اتحاديه اروپا» خوانده شده، اعتراض کردند. اين اعتراض پس از آن صورت گرفت که وزير خارجه مولدوا اعلام کرد در جريان کنفرانس اتحاديه اروپا در ليتوانی، پيشنهاد توافق صنفی با اين اتحاديه را مطرح و دنبال خواهد کرد. حزب کمونيست مولدوا خواهان کاهش همکاری ها با اتحاديه اروپا و نزديک شدن بيشتر به روسيه است.

در بيشکک، پايتخت قرقيزستان، شهروندانی که با محدوديت های حرکتی روبرو هستند، در مقابل پارلمان تجمع کرده و خواستار حمايت بيشتر حقوقی و اجتماعی برای افرادی که نيازهای ويژه دارند، شدند. پارلمان قرقيزستان در حال بررسی معاهده سازمان ملل در مورد حقوق افرادی که محدوديت های حرکتی و ذهنی دارند است که پس از تصويب، قرقيزستان به آن ملحق خواهد شد. طبق آمار رسمی، نزديک به ۱۲۰ هزار شهروند با محدوديت های حرکتی و ذهنی در قرقيزستان هستند.

در آستانه، دانشگاه حقوق قزاقستان مراسمی با عنوان «من قزاقستان را دوست دارم، من نورسلطان را دوست دارم» برگزار کردند که پيشاپيش روز جشن رياست جمهوری در روز يکم دسامبر برگزار شده است. روز موسوم به «اولين رييس جمهوری» در قزاقستان جزو تعطيل های رسمی است. نزديک به سه هزار دانشجو در اين مراسم شرکت کردند و مراسمی از جمله برگزاری رقص، شعرخوانی و نيز سرودن ترانه های مورد علاقه رييس جمهوری اين کشور را اجرا کردند. نورسلطان نظربايف بيش از ۲۰ سال است که قدرت را در اختيار دارد.

در روسيه، دادگاهی در سنت پترزبورگ به آخرين بازداشتی از ۳۰ نفری که در جريان اعتراض فعالان صلح سبز دستگير شده بودند هم آزادی به قيد وثيقه اعطا کرد و با اين حساب، تمامی آن ها با توديع وثيقه از زندان آزاد شدند. صلح سبز اعلام کرد آخرين بازداشتی که «کالين راسل» و از شهروندان استراليا است، با وثيقه ۶۰ هزار دلاری از زندان بيرون می آيد.

درتاجيکستان، مقامات دولتی در امر بهداشت و نيز سازمان های غيردولتی از شهروندان اين کشور خواسته اند اين هفته همگی در تست همگانی «اچ آی وی» شرکت کنند. اين برنامه که با مشارکت اتحاديه اروپا و سازمان های غيردولتی انجام می شود، در هفته ای که به نام «آگاهی در مورد اچ آی وی، ايدز» نامگذاری شده، اين تست همگانی و عمومی را اجرا می کند. دفتر امور مربوط به ايدز سازمان ملل تخمين زده که حدود ۱۲ هزار تن مبتلا به اچ آی وی، ايدز در تاجيسکتان به سرمی برند.
XS
SM
MD
LG