لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۱:۵۷

درخواست سوريه برای ميزبانی بازی های ملی در ايران


لوگوی فدارسیون فوتبال سوریه
لوگوی فدارسیون فوتبال سوریه
فدراسيون فوتبال سوريه بعد از فراهم نشدن شرايط ميزبانی در اين کشور، خواستار برگزاری بازی‌های ملی خود در ايران شده است. فيفا به دليل شرايط نامناسب امنيتی در سوريه، برگزاری بازی‌های تيم ملی فوتبال اين کشور را در خاک سوريه ممنوع اعلام کرد. طبق اعلام فيفا، کشور ديگری بايد ميزبانی بازی‌های اين تيم را برعهده بگيرد.

اين در حالی است که تيم ملی عراق نيز در مرحله مقدماتی گروهی از دور مقدماتی برای صعود به جام جهانی ۲۰۱۴ حق ميزبانی ندارد. عراقی ها بازی های خانگی خود را در قطر برگزار می کنند. پيش از تعيين قطر به عنوان ميزبان بازی های خانگی عراق، رسانه های ورزشی اين کشور از فدراسيون فوتبال عراق خواسته بودند که ايران را به عنوان ميزبان، به کنفدراسيون فوتبال آسيا معرفی کند.

فدراسيون فوتبال سوريه هم برای بازی‌های مقدماتی جام ملت‌های ۲۰۱۵ آسيا، در ابتدا لبنان را به عنوان ميزبان بازی‌های خانگی خود انتخاب کرد. اما فدراسيون فوتبال لبنان درخواست سوريه را رد کرد زيرا به گفته اين فدراسيون، آن ها نمی توانند شرايط ميزبانی را برای تيم ملی سوريه فراهم کنند.

به نوشته سايت فدراسيون فوتبال سوريه، سران اين فدراسيون با ارسال نامه‌ای به فدراسيون فوتبال ايران خواستار برگزاری بازی‌های خانگی اين تيم در ايران شده اند. اين موضوع را خبرگزاری ايسنا نيز منعکس کرده است.

توفيق سرحان، دبير کل فدراسيون فوتبال سوريه در گفت وگو با پايگاه خبری فدراسيون فوتبال اين کشور گفت: «اميدواريم که ايران با درخواست ميزبانی ما موافقت کند، چنانچه ايران هم با درخواست ما موافقت نکند مجبور خواهيم شد که بازی‌های خود را در امان برگزار کنيم و اين چيزی است که ما نمی‌خواهيم. زيرا در مقدماتی جام ملت‌های آسيا با خود اردن هم گروه هستيم.»

ایران: درخواست رسمی نیامده، ولی آمادگی داریم

مهدی محمد نبی، دبير کل فدراسيون فوتبال ايران با اعلام اين که هنوز درخواست رسمی از فدراسيون فوتبال سوريه دريافت نکرده از آمادگی ايران برای ميزبانی بازی‌های خانگی تيم ملی فوتبال سوريه خبر داد.

مهدی محمدنبی با اعلام اين خبر به ايسنا گفت: «اگر آنها رسماً چنين درخواستی از ما داشته باشند، ايران مشکلی برای ميزبانی بازی‌های سوريه و برگزاری بازی‌های خانگی تيم ملی آنها در کشورمان نخواهد داشت.»

تيم ملی فوتبال ايران هم در زمان جنگ و برای صعود به جام جهانی ۱۹۸۶ ناگزير شد بازی های خانگی را در کشور ديگری برگزار کند. ايران با اعتراض به اين تصميم، از دور رقابت ها کنار کشيد. اما عراقی ها اين تصميم را پذيرفتند و تن به ميزبانی بازی های خود در خاک کويت دادند. آن ها در عين ناباوری موفق به صعود به جام جهانی مکزيک شدند.

ايران برای المپيک ۱۹۸۸ سئول هم به حکم کميته بين المللی المپيک و فيفا از برگزاری بازی خانگی محروم شد و در مرحله مقدماتی نتوانست در ورزشگاه آزادی از تيم ملی کويت ميزبانی کند. تجربه موفق عراق در جام جهانی باعث شد ايران اين بار تصميم فيفا را بپذيرد و اسفند ۱۳۶۵، دوحه به عنوان ورزشگاه خانگی ايران تعيين شد.

جالب آن که کويتی‌ها هم برای رعايت بازی جوانمردانه اعلام کردند ديدار خانگی شان را در قطر برگزار می‌کنند. ميزبانی بازی رفت متعلق به ايران بود و بازی برگشت هم برای کويت. در بازی رفت ايران ۲-۱ برنده شد و بازی برگشت را ۱-۰ باخت تا کويت به علت گل زده بيشتر در خانه حريف به دور بعدی رقابت‌ها صعود کند.
XS
SM
MD
LG