لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۳۷

طالبان: تا زمان حضور نيروی خارجی در افغانستان می‌جنگيم


تصویری از حمله چند روز پیش شبه نظامیان طالبان به کنسولگری هند در هرات
تصویری از حمله چند روز پیش شبه نظامیان طالبان به کنسولگری هند در هرات
در واکنش به تازه‌ترین سخنرانی رئیس جمهور آمریکا درباره افغانستان، نيروهای شبه‌نظامی طالبان تهديد کردند تا زمانی که يک نيروی خارجی در افغانستان وجود داشته باشد، به مبارزه ستيزه‌جويانه خود ادامه خواهند داد.

باراک اوباما، رئيس جمهوری آمريکا، در تبيين سياست خارجی دولت خود اعلام کرد که به جای نگه‌ داشتن ۳۲ هزار نيروی نظامی در افغانستان در سال آينده ميلادی، اين تعداد را کاهش داده و فقط ۹ هزار و ۸۰۰ نيرو را در خاک افغانستان نگه می‌دارد.

در عین حال قرار است اين تعداد نيرو تا پايان سال ۲۰۱۵ ميلادی به تدريج کاهش يافته و فقط نيروهايی محدود برای حفاظت و کمک به سفارت آمريکا در افغانستان، در اين کشور باقی بمانند.

نيروهای طالبان در واکنش به گفته‌های روز چهارشنبه باراک اوباما در تبيين سياست خارجی آمريکا گفتند: «امارت اسلامی افغانستان (حضور نيروهای نظامی خارجی را) محکوم کرده و آن را نقض تماميت ارضی، دين و حقوق بشر خود می‌داند.»

نيروهای شبه‌نظامی طالبان همچنين گفته‌اند: «رهبران آمريکا بايد همان کاری که قرار است دو سال ديگر بکنند را همين حالا عملی کنند. حتی اگر يک سرباز آمريکايی در افغانستان باقی بماند، جهاد ملی عليه آنان ادامه خواهد يافت.»

به گزارش خبرگزاری فرانسه، اين واکنش طالبان در حالی روز هفتم خردادماه اعلام شد که حامد کرزی، رئيس جمهوری اين کشور، ابراز اميدواری کرده است که با خروج نيروهای نظامی از افغانستان، «فرصتی مناسب برای رسيدن به صلح» در کشور مهيا شود.

در همين حال روز هفتم خرداد در هرات و در جريان حمله شبه‌نظاميان به يک خودروی کنسولی آمريکايی، دو سرباز آمريکايی زخمی شدند. يک مهاجم موتورسوار به خودروی کنسولی آمريکايی حمله کرد.

پنج روز پيشتر هم هرات شاهد حمله شبه‌نظاميان به يک خودروی کنسولی سفارت هند بود.

در همین حال رئيس جمهوری افغانستان خروج زمان‌بندی شده نيروهای نظامی از کشور را «فرصتی تاريخی» خواند و گفت: «حالا فرصتی پيش آمده تا به جنگی که (از سوی طالبان) به عنوان مبارزه با سربازان خارجی راه افتاده پايان داده شود.»

از سوی دیگر دو نامزد رياست جمهوری افغانستان که پس از موفقيت در دور دوم انتخابات رياست جمهوری بايد در مورد توافق نظامی با آمريکا تصميم‌گيری کنند هم از فرصت ايجاد شده برای حفظ امنيت کشور به دست نيروهای نظامی افغانستان استقبال کردند.

به گزارش بخش افغانستان راديو اروپای آزاد/راديو آزادی، فضل‌الرحمان عريا، سخنگوی عبدالله عبدالله، در این باره گفت: «ما فکر می‌کنيم خروج نيروهای نظامی آمريکا اين فرصت را فراهم می‌کند تا نيروهای نظامی ملی کنترل اوضاع امنيتی را برعهده گيرند. باراک اوباما قول همکاری نظامی و مالی داده، اما مشکلات افغانستان فقط نظامی نيست و بايد اصلاحات سياسی در دستور کار باشد.»

همچنين عباس نويان، سخنگوی اشرف غنی، دیگر نامزد ریاست جمهوری این کشور، گفت: «تصميم آمريکا (برای کاهش حضور نظامی در افغانستان) از سوی کارشناسان نظامی گرفته شده و برای ما محل نگرانی نيست. اين که رئيس جمهوری آمريکا به توافق دوجانبه (نظامی، امنيتی) ميان دو کشور اشاره کرد، برای مردم افغانستان دلگرم‌کننده است.»
XS
SM
MD
LG