لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۸:۱۱

آمریکا: حکومت ایران، امیر حکمتی را آزاد کند


ویکتوریا نولند، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا روز چهارشنبه و با گذشت یک سال از دستگیری امیرحکمتی در ایران، درخواست کرد او آزاد شده و به خانواده اش ملحق شود.

به نوشته بیانیه ای از سوی سخنگوی وزارت خارجه در سایت سفارت مجازی آمریکا در ایران، خانم نولند گفته است: « اکنون يک سال است که آقای حکمتی بر اساس اتهاماتی که مطلقا غلط هستند در زندان به سر می برد و يک محاکمه غير علنی را با کمترين احترام به عدالت و شفافيت تحمل کرده است.»

ویکتوریا نولند گفته است: «ما همچنان نگران گزارش ها در مورد وضعيت سلامت آقای حکمتی در زندان هستيم و از حکومت ايران می خواهيم او را آزاد کند تا او به خانواده اش ملحق شود.»

خانم نولند گفته است: « ما از اين که ديوان عالی کشور ايران حکم اعدام او را نقض کرده است خرسنديم، اما از محروميت آقای حکمتی از حقوق قانونی و ادامه خودداری ايران از اعطای جواز دسترسی کنسولی مقامات سوئيسی، حافظ منافع آمريکا در ايران، به وی متاسفيم.»

امير ميرزا حکمتی متولد سال ۱۹۸۳ در ايالت آريزونای آمريکا و مقيم ايالت ميشيگان است و در گذشته در نيروی دريايی ايالات متحده مترجم بوده‌ است.

خانم نولند پیشتر هم گفته بود دیپلمات های بخش حافظ منافع آمریکا در سفارت سوییس در تهران، هنوز نتوانسته اند با آقای حکمتی دیدار کنند چرا که ایرانی ها (مقامات قضایی) وی را یک شهروند ایران، و نه یک شهروند آمریکا می شناسند.

ویکتوریا نولند گفت: «اگر قرار باشد ما هم در جریان این پرونده قرار بگیریم، بهترین راه تماس با ما همان دفتر حفاظت منافع در سفارت سوییس است اما (امیر میرزا حکمتی) از سوی ایران شهروند آمریکایی تشخیص داده نمی شود و آن ها او را ایرانی می دانند.»

وزارت اطلاعات جمهوری اسلامی گفته است که آقای حکمتی را در پايگاه آمريکايی بگرام در افغانستان شناسايی کرده و او را زير نظر داشته‌ است.

مقام‌های جمهوری اسلامی اواخر آذرماه سال پیش اعلام کردند که وی با «دولت متخاصم آمريکا و سرويس جاسوسی سيا عليه نظام جمهوری اسلامی ايران» همکاری کرده ‌است و به همين دليل او را بازداشت کرده ‌اند.

خانواده اين تبعه آمريکايی اتهام جاسوسی علیه او را رد کرده و گفته اند که دادگاه فرزندشان در ايران دادگاهی «عادلانه» نبوده و وی از حق دادرسی عادلانه برخوردار نبوده است.

دادگاهی در ایران آقای حکمتی را به اعدام محکوم کرد.صدور حکم اعدام برای امير ميرزا حکمتی با واکنش تند آمريکا و سازمان عفو بين الملل روبرو شد و آنها از ايران خواستند تا اين حکم را لغو و وی را آزاد کند.

غلامحسین محسنی اژه ای، سخنگوی قوه قضاییه چندی بعد اعلام کرد با توجه به اعتراض متهم، حکم اعدام در دیوان عالی کشور نقض شده است. از آن زمان وی هنوز در بازداشت است و خبر یا جزییات دیگری در مورد پرونده او منتشر نشده است.
XS
SM
MD
LG