لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۶:۴۰

آمریکا: بانک های لبنان به ایران برای دور زدن تحریم ها کمک نکنند


نیال ولین
نیال ولین
نیال ولین، معاون وزیر خزانه داری ایالات متحده، روز سه شنبه در بیروت از رهبران لبنان و بانکداران این کشور خواست اطمینان حاصل کنند که کشورشان «به قصد دورزدن تحریم های مالی توسط حکومت های ایران و سوریه» مورد استفاده قرار نمی گیرد.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، در همین ارتباط، سفارت آمریکا در لبنان در بیانیه ای از قول این مقام وزارت خزانه داری دولت ایالات متحده نوشته «نیال ولین بر لزوم جلوگیری لبنان از سوء استفاده بخش مالی و عوامل مخفی تأکید داشته و خواستار هوشیاری بانک های لبنان و مقام های نظارتی کشور در برابر هر گونه اقدام در راستای دور زدن تحریم های وضع شده علیه ایران و سوریه شد.»

معاون وزیر خزانه داری آمریکا همچنین در روز نخست سفر منطقه ای خود با «نجیب میقاتی»، نخست وزیر لبنان، «نیکولاس نهاس»، وزیر اقتصاد و «ریاض سلامه»، رئیس بانک مرکزی این کشور دیدار و گفت و گو داشت.

این مقام آمریکایی در ادامه سفر خود از کشورهای عربستان سعودی و تونس دیدار خواهد کرد.

آمریکا و اتحادیه اروپا، دو کشور ایران و سوریه را مورد تحریم هایی در خصوص نقض حقوق بشر قرار داده اند. ایران همچنین هدف تحریم های یکجانبه آمریکا و اتحادیه اروپا در رابطه با برنامه اتمی خود است و بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران و نیز منابع فروش نفت ایران در فهرست تحریم های آمریکا و اتحادیه اروپا قرار دارند.

شورای امنیت سازمان ملل هم تاکنون طی چهار قطعنامه تحریمی، از ایران خواسته فعالیت های مرتبط با غنی سازی اورانیوم را به حال تعلیق درآورده و صحت صلح آمیز بودن فعالیت های اتمی خود را به آژانس بین المللی انرژی اتمی ثابت کند.

ایران این قطعنامه ها را رد کرده و فعالیت های اتمی خود را گسترش داده است.

مقامات خزانه داری ایالات متحده برای اجرای تحریم های ایران از کشورهای نزدیک به ایران مانند لبنان و ترکیه و هند خواسته اند سطح تجاری و مالی خود با ایران را کاهش دهند.
XS
SM
MD
LG