لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۲۰:۵۹

گیتس: آمریکا به تنهایی نمی تواند با ایران مقابله کند


آقای گیتس، ایران را« منشاء عظیم نگرانی ها و بی ثباتی در منطقه» دانست.
آقای گیتس، ایران را« منشاء عظیم نگرانی ها و بی ثباتی در منطقه» دانست.


وزير دفاع آمريکا دوشنبه شب، اعلام کرد که آمريکا به تنهايی نمی تواند ايران را وادار کند تا از فعاليت های اتمی اش دست بردارد.


رابرت گيتس که در موسسه امنيت ملی يهودی سخنرانی می کرد، ايران را کشوری «جاه طلب و دارای هیات حاکمه متعصب» خواند و گفت که او هنوز در پی یافتن افرادی میانه رو در ایران است.


آقای گيتس افزود که «تنها اتحادی از ملت های مختلف قادر خواهد بود که به دولتی با این ماهيت» برای توقف فعاليت های اتمی آن فشار آورد.


وی ایران را« منشاء عظیم نگرانی ها و بی ثباتی در منطقه» دانست.


جمهوری اسلامی ایران همواره اتهامات کشورهای غربی مبنی بر تلاش در مسیر دستیابی به سلاح هسته ای را رد کرده و گفته است که برنامه آن صلح آمیز است.



  • «ما بايد فشارهای اقتصادی و سياسی رادر اين عرصه بيشتر کنيم و همانطور که آقای بوش گفت، در مقابل چنين حکومتی می بايست تمامی گزينه ها روی ميز باشد.»
رابرت گیتس، وزیر دفاع آمریکا

شورای امنیت سازمان ملل از ایران خواسته است تا تهران برنامه غنی سازی اورانیوم را که از آن می توان برای ساخت بمب هسته ای استفاده کرد به حالت تعلیق درآورد ولی ایران این درخواست ها را رد کرده است.


«تمام گزینه ها روی میز»


وزیر دفاع آمریکا می گوید: «متحدان ما بايد با يکديگر به طور محکم و قوی برای اعمال تحريم های اقتصادی و سياسی بر ايران همکاری کنند.»


وی افزود:«ما بايد فشارهای اقتصادی و سياسی رادر اين عرصه بيشتر کنيم و همانطور که آقای بوش گفت، در مقابل چنين حکومتی می بايست تمامی گزينه ها روی ميز باشد.»


کارشناسان سیاسی می گویند که اشاره آقای گیتس مبنی بر اینکه «تمام گزينه ها روی میز است» اشاره پوشيده ای به احتمال حمله نظامی به ایران در صورت همکاری نکردن این کشور با جامعه جهانی بر سر پرونده هسته ای خود است.


آقای گيتس اظهار داشت: «به نظر می رسد که ايران به طور فزاينده، تمايل دارد تا مخالف منافع ملی خود حرکت کند.»


او افزود: «ما نبايد درباره اهداف رژیم ايران در برنامه اتمی اش، تمايل آنها برای لفاظی، نيت آنها در عراق و بلندپروازی های این حکومت در منطقه خليج فارس دچار خطا شويم.»


وزیر دفاع آمریکا همچنين با اشاره به توان دفاعی این کشور در مبارزه با تروريسم گفت که اگرچه موفقيت هايی در زمينه مبارزه با تروريسم بدست آمده اما اين موفقيت ها تا حدودی فريبنده است.


به گفته وی، «با توجه به گسترش و پراکندگی گروه های تروريستی، مبارزه عليه تروريسم تنها تعداد حملات را کمتر کرده است.»


به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، اين اظهارات آقای گيتس زمانی ايراد می شود که اهود باراک، وزير دفاع اسراييل در حال دیدار از واشينگتن است تا در باره طرح مشترک سيستم دفاع ضد موشکی با مقامهای آمريکايی گفت و گو کند.


هدف از اين پروژه مشترک دفاعی آمريکا و اسراييل، مقابله با موشک هايی است که به سوی خاک اسراييل پرتاب می شود، موشک هايی که بر پايه اين گزارش در زرادخانه نظامی ايران و سوريه وجود دارد.


آقای گيتس که دوشنبه شب در جريان ضيافت شام يک موسسه يهودی در واشنگتن سخنرانی می کرد جايزه ويژه ای را نیز از اين موسسه دريافت کرد.


ايران و آمريکا در سال های اخير که برنامه اتمی تهران بيشترين توجهات را به خود جلب کرده است دچار تنش های بيشتری در روابط با يکديگر شده اند.


کشورهای مختلف تاکنون دو قطعنامه تنبيهی عليه ايران در شورای امنيت به تصويب رسانده اند و از تهران خواسته اند تا روند غنی سازی اورانيوم را به حالت تعليق درآورده و به بازرسان آژانس بين المللی انرژی اتمی اجازه دهد تا از تمام تاسيسات هسته ای آن بازديد کنند.


XS
SM
MD
LG