لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۱:۴۳

انتشار گزارشی از بدرفتاری اسرائیل با زندانیان فلسطینی


صحنه ای اعتراض به نقض حقوق بشر توسط اسرائیل (عکس از epa)
صحنه ای اعتراض به نقض حقوق بشر توسط اسرائیل (عکس از epa)

يک گروه اسرائيلی مدافع حقوق بشر با عنوان «کميته عمومی عليه شکنجه در اسرائيل» روز يکشنبه دوم تير ماه با انتشار گزارشی، ارتش اسرائيل را به بدرفتاری با زندانيان فلسطينی از جمله کودکان متهم کرده است.


اين گزارش که دوره زمانی خرداد ماه ۱۳۸۵ تا مهر ماه ۱۳۸۶ را پوشش می دهد شامل فهرست بلند بالايی از اسامی فلسطينيانی است که مورد بدرفتاری قرار گرفته اند.


در گزارش این کمیته، در۹۰ مورد بازداشت شدگان ادعا کرده اند که مورد بد رفتاری سربازان اسرائيلی قرار گرفته اند.


در اين گزارش آمده است: «در يک مورد آشکار، رفتار خشن با يکی از زندانيان فلسطينی که بيمار بوده است موجب آسيب ديدگی جدی وی شده است.»


همچنين اين گروه مدافع حقوق بشر می گويد: « بازداشت شدگان زير ۱۸ سال که طبق قانون اسرائيل و قوانين بين المللی بايد تحت مراقبت های ويژه قرار گيرند قربانی سوء استفاده شده اند.»


اين گروه مدافع حقوق بشر اعلام کرده است که اين افراد بعد از بازداشت و در حالی که خطری برای سربازان نداشته اند مورد بدرفتاری قرار گرفته اند.


در اين گزرش، از آنچه «سهل انگاری مطلق» از سوی ارتش، وزارت دفاع پارلمان و بازرسان دولتی خوانده، انتقاد شده است.


يک سخنگوی ارتش اسرائيل که نامی از او برده نشده است در پاسخ به پرسش خبرگزاری فرانسه درباره اين گزارش، گفته است که نيروهای مسلح در مورد بازداشت مظنونين تروريسم، در راستای قوانين بين المللی و قوانين اسرائيل عمل می کنند.


ارديبهشت ماه سال گذشته هم دو سازمان حقوق بشر اسرائيلی – فلسطينی با انتشار گزارشی از «شکنجه بازداشت شدگان فلسطينی» توسط ارتش اسرائيل خبر دادند .


اين گزارش بر اساس شهادتی که ۷۳ فلسطينی در فاصله ماه های ژوئيه ۲۰۰۵ تا مارس ۲۰۰۶ در سرزمين های فلسطينی در باره شکنجه های نیروهای نظامی اسرائیل داده بودند تهیه شده بود.


به گفته شهادت دهندگان، اين شکنجه ها شامل ضربه به دست و پا، بازجويی در حالی که آنها دستبند به دست داشته اند و گاه دستبند به صندلی وصل بوده، و نيز مجبور کردن آنها به چمباتمه زدن به هنگام پاسخگويی به پرسش ها بوده است.


در آن تاريخ وزارت دادگستری اسراييل، درواکنش به گزارش اين دوسازمان مدافع حقوق بشر، بيانيه ای منشر کرد .


در آن بيانيه آمده بود: «سازمان امنيت اسراييل برای جلوگيری از بمب گذاری های انتحاری، ناچاربه بازپرسی از کسانی است که در بمب گذاری ها دخالت دارند، ونمی تواند اجازه دهد، که ياران اين فلسطينی ها با خيالی آسوده طرح های خود را عملی کنند.»


XS
SM
MD
LG