لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۷:۰۹

ال گور: باید در یک دهه نفت را ترک کنیم


الگور تغییر بلند پروازانه در مصرف نفت را با فرستان انسان به کره ماه مقایسه کرد. (عکس از AFP)
الگور تغییر بلند پروازانه در مصرف نفت را با فرستان انسان به کره ماه مقایسه کرد. (عکس از AFP)

ال گور، معاون اسبق رياست جمهوری آمريکا و برنده جايزه نوبل از مردم اين کشور خواست تا ظرف ۱۰ سال مصرف سوخت های فسيلی را با انواع انرژی قابل بازيافت جايگزين کنند.


او اين تغيير بلند پروازانه در اقتصاد و شيوه زندگی مردم آمريکا را با دوره رياست جمهوری جان اف کندی مقايسه کرد که هدف بزرگ آن زمان فرستادن فضانورد به کره ماه بود.

آلبرت آرنولد گور، روز پنجشنبه ۲۷ تير ماه در اجتماع گروه های طرفدار حفظ محيط زيست در شهر واشینگتن گفت: «من ملت آمريکا را به اين مبارزه بزرگ می طلبم که ظرف ۱۰ سال مصرف سوخت های فسيلی را برای توليد الکتريسته قطع کنند و به جای آن از انواع انرژی قابل بازيافت استفاده کنند.»

او در حالی این سخنان را مطرح کرد که طی دو سال گذشته، قیمت نفت به شدت افزایش یافته و از خود رکوردهای تاریخی برجای گذاشته است تا آنجا که در ماه گذشته قیمت هر بشکه نفت به مرز ۱۵۰ دلار رسید.


  • «من ملت آمريکا را به اين مبارزه بزرگ می طلبم که ظرف ۱۰ سال مصرف سوخت های فسيلی را برای توليد الکتريسته قطع کنند و به جای آن از انواع انرژی قابل بازيافت استفاده کنند.»
ال گور، برنده جایزه نوبل

آمریکا در سال جاری میلادی تاکنون دو بار به طور مستقیم خواستار افزایش تولید نفت توسط کشورهای عضو سازمان اوپک شده و اعلام کرده است که قیمت بالای نفت اقتصاد آمریکا را تحت فشار قرار داده است.

آقای ال گور در ادامه سخنان خود افزود: «وقتی که پرزيدنت کندی به مردم آمريکا وعده داد که ظرف ۱۰ سال فضانوردان ما به کره ماه خواهند رسيد، بسياری به اين هدف شک داشتند اما به فاصله حدود هشت سال، نيل آرمسترانگ و باز آلدرين بر سطح کره ماه پا گذاشتند.»

همانطورکه پرزيدنت کندی در سال ۱۹۶۱ از مردم آمريکا خواست که در پيشرفت فضايی نقش پيشگام داشته باشند چون بر آينده آمريکا تاثير تعيين کننده ای خواهد داشت ، ال گور نيز گفت جايگزين کردن منابع فعلی انرژی با انواع قابل بازيافت برای بقای آمريکا به شکلی که آن را می شناسيم امری است ضروری.


آقای گور افزود، علاوه بر آمريکا آينده تمدن بشری به اين تغيير بزرگ بستگی دارد.

مخالفان جايگزين کردن منابع انرژی می گويند اين طرح عملی نيست و حتی اگر عملی باشد ده سال برای اين تغيير بزرگ کافی نيست. اما ال گور که خود در دو دوره رياست جمهوری بيل کلينتون معاون وی بود گفت: مهمترين مانع برای تغيير منابع انرژی ظرف ده سال ، سيستم سياسی و دولت ناتوان آمريکاست که همواره تابع و مدافع منافع گروه های ويژه است.

آقای گور گفت: در سال های اخير سياست های دولت ما همه کوتاه مدت و متناسب با نيازهای اين يا آن بود. سخنان آقای گور با استقبال گرم شرکت کنندگان در اين اجتماع روبه رو شد.

حمایت گروه های طرفدار محیط زیست


گروه های طرفدار حفظ محيط زيست و تعدادی از دانشوران و پژوهشگران شرکت کننده در اين اجتماع با حمايت از سخنان ال گور، از مردم آمريکا خواستند که به درخواست او پاسخ مثبت داده و به سمت استفاده از منابع قابل بازيافت انرژی حرکت کنند.


گروه های طرفدار حفظ محيط زيست و تعدادی از دانشوران و پژوهشگران با حمايت از سخنان ال گور، از مردم آمريکا خواستند که به درخواست او پاسخ مثبت داده و به سمت استفاده از منابع قابل بازيافت انرژی حرکت کنند.

الدن هايدن از «جمعيت دانشوران متعهد» گفت: مقابله با تغييرات جوی کره زمين به تعهد و فعاليت ادارات و مقامات دولتی در تمامی سطوح و همکاری مديران بخش خصوصی، رهبران جوامع مذهبی و تک تک شهروندان نياز دارد.

او افزود: با وحدت حول اين هدف عمومی می توانيم آن روحيه فعال و اعتماد به نفس ويژه آمريکاييان را بيدار کنيم، امنيت منابع انرژی خود را افزايش دهيم و به سهم خود از ميزان توليد آلاينده های جو زمين بکاهيم.

جيمز هنسن، مدير يکی از مراکز آموزشی سازمان فضايی آمريکا (ناسا) گفت: جايگزين کردن منابع انرژی با انواع قابل بازيافت، به اعتياد ما به سوخت های فسيلی پايان خواهد داد و در اين مسير اقتصاد ما رونق خواهد گرفت. اين گام تعيين کننده ای خواهد بود که تمام جهان برای تثبيت محيط زيستی سالم به آن نياز دارد.

جاناتان لش، مدير يکی از مراکز مطالعاتی در زمينه محيط زيست گفت در تمام صد سال اخير آمريکا در هر تغيير و تحول بزرگ صنعتی و عملی پيشتاز بوده و اين کشور می تواند رهبر اين تحول نيز باشد.


او افزود مشکل دانش و يا امکانات فنی نيست، مشکل اراده سياسی است.

ال گور در بخشی دیگر از سخنان خود از آمريکايی ها خواست که برای متوقف کردن روند گرم شدن جو کره زمين اقدامات عملی و مشخص انجام دهند.


وی افزود: آمريکا و آمريکايی ها به غير از تغيير دادن عادت ها برای مصرف کمتر، بايد قوانين را نيز تغيير دهند.


XS
SM
MD
LG