لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
چهارشنبه ۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۶:۰۳

درخواست مقامات اروپایی برای آزادی ملوانان بریتانیایی


تونی بلر خواستار حل سریع مشکل ملوانان نظامی بریتانیا از راه دیپلماتیک شد.
تونی بلر خواستار حل سریع مشکل ملوانان نظامی بریتانیا از راه دیپلماتیک شد.

در روز سالگرد تشکیل اتحادیه اروپا، بیشتر رهبران سیاسی این اتحادیه به دستگیری ملوانان نظامی بریتانیا در ایران واکنش نشان داده و خواستار آزادی سریع آنان شدند.



تونی بلر، نخست وزیر بریتانیا، از ایران خواست به سرعت ملوانان نظامی بریتانیا را آزاد کرده و گفت: «بریتانیا به عنوان خواسته اصلی، این مسئله را پی گیری می کند.»

آقای بلر که در یک کنفرانس خبری در برلین سخن می گفت، این گفته مقامات جمهوری اسلامی که ملوانان نظامی یاد شده وارد آب های ایران شده بودند را رد کرد.


تونی بلر گفت:«اشاره به این موضوع که آنها وارد آب های ایران شده بودند، به هیچ وجه درست نیست.»


به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، نخست وزیر بریتانیا تاکید کرد خواهان حل این مشکل از راه دیپلماتیک و در ضمن سریع است و ابراز امیدواری کرد که مقامات ایرانی فهمیده باشند که این مسئله برای بریتانیا و دولت انگلیس «جدی و اساسی» است.



اعلام حمایت فرانسه از بریتانیا

ژاک شیراک، رییس جمهوری فرانسه با حمایت قاطع از درخواست های بریتانیا، از مقامات جمهوری اسلامی ایران خواست تا ملوانان بریتانیایی را آزاد کند.



رییس جمهوری فرانسه در برلین، پایتخت آلمان و پس از مراسم سالگرد تاسیس اتحادیه اروپا به خبرگزاری فرانسه گفت:«ما همگی و از جانب اتحادیه اروپا در کنار بریتانیا ایستاده ایم و از ایران می خواهیم که ملوانان نظامی بریتانیایی را آزاد کند.»

آلمان هم که ریاست دوره ای اتحادیه اروپا را برعهده دارد، از جمهوری اسلامی ایران خواسته تا «خیلی فوری» ۱۵ ملوان نظامی بریتانیا که توسط نیروهای مرزی ایران دستگیر شده اند را آزاد کند.


ملوانان نظامی بریتانیا، ۱۴ سرباز مرد و یک سرباز زن هستند که در موقع بازرسی یک کشتی تجاری در ورودی آب های خلیج فارس به اروند رود توسط نیروهای نظامی ایران دستگیر و به تهران منتقل شده اند.


ایران اعلام کرده که نیروهای نظامی بریتانیایی، وارد آب های ایران شده بودند اما فرمانده نیروهای بریتانیایی در عراق خبر داده که نیروهای بریتانیایی در مرز آبی عراق بوده اند.


ما همگی و از جانب اتحادیه اروپا در کنار بریتانیا ایستاده ایم و از ایران می خواهیم که ملوانان نظامی بریتانیایی را آزاد کند.
ژاک شیراک

نیروهای نظامی بریتانیا هم گفته اند که در حال بازرسی معمولی و روزانه از کشتی هایی بودند که وارد آب های عراق می شوند.


خبری از محل نگهداری نیست


در حالی که روز يکشنبه فشارهای بين المللی برای آزادی ۱۵ ملوان بازداشتی بريتانيا توسط ايران ادامه داشت، مقامات بريتانيايی اعلام کردند که اطلاعی از اينکه آنها کجا نگهداری می شوند در دست نيست.


سفير بريتانيا در تهران بار ديگر از مقامات ايرانی درخواست کرد که ملوانان بريتانيايی آزاد شوند اما تاکنون به اين تقاضا واکنشی نشان داده نشده است.


لرد ديويد تريسمن، از اعضای وزارت امورخارجه بريتانيا در گفت وگويی با شبکه اسکای نيوز گفت که « ما نمی دانيم آنها کجا هستند. خوب بود اگر می دانستيم. ما در حال پيگيری هستيم که آيا آنها به داخل خاک ايران منتقل شده اند.»


به گزارش خبرگزاری فرانسه و به نقل از این سخنگوی وزارت امور خارجه بريتانيا، جفری آدامز، سفير بريتانيا در تهران، روز يکشنبه با برخی از مقامات وزارت امور خارجه ايران ملاقات کرد تا اطلاعی از سرنوشت ملوانان بازداشتی بدست آورد.


براساس اين گزارش، « آدامز بار ديگر خواستار آزادی اين افراد شد و اينکه کجا نگهداری می شوند و چگونه می توان با آنها تماس داشت.»


جفری آدامز، سفير بريتانيا در تهران، روز يکشنبه با برخی از مقامات وزارت امور خارجه ايران ملاقات کرد تا اطلاعی از سرنوشت ملوانان بازداشتی بدست آورد.


تریسمن افزوده است که وزارت خارجه ايران واکنشی فوری به ابن درخواست نشان نداده است و احتمالا ملاقات های ديگری در راه باشد.


این سخنگوی وزارت امور خارجه بریتانیا، بار ديگر ورود عمدی اين گروه به آب های سرزمينی ايران را رد کرد.


وی گفت که « ما کاملا روشن کرده ايم که ملوانان بريتانيايی عمدا وارد آب های ايران نشده اند. و دليلی وجود ندارد که آنها اين کار را کرده باشند. ما قصدی برای اين کار نداريم و به نظرم مردم بايد بپذيرند که اين ادعا حقيقت دارد.»


روز شنبه، آلمان که رياست دوره ای اتحاديه اروپا را برعهده دارد خواستار «آزادی فوری» ملوانان بريتانيايی شد و اعلام کرد که سفير اين کشور در تهران نيز با مقامات ايرانی در اين باره مذاکره کرده است.


جفری آدامز، سفیر بریتانیا در تهران

وزارت خارجه بريتانيا تاکنون دوبار سفير ايران در لندن را احضار کرده است و در آخرين احضار، به وی گفته شد که خانواده ملوانان می خواهند بدانند آنها در صحت و سلامت به سر می برند.


سه سال پيش نيز ايران گروهی از ملوانان بريتانيايی را دستگير کرد که به مدت سه روز در بازداشت بودند.


آنها در حالی که چشمانشان بسته بود در تلويزيون ايران نشان داده شدند و قبل از آزادی به خاطر اقدامات خود ناچار به عذرخواهی شدند.


«اعتراف به ورود غیر قانونی»


در همین حال، عليرضا افشار، معاون فرهنگی و تبليغات دفاعی ستاد کل نيروهای مسلح ايران، روز شنبه چهارم فروردين ماه گفت ۱۵ سربازبريتانيايی در بازجويی به ورود غير قانونی به آب های ايران اعتراف کردند.


آقای افشار تاييد کرد که اين افراد روز جمعه سوم فروردين ماه توسط نيروی دريايی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی دستگير شده اند، تحت بازجویی قرار دارند.


به گزارش خبرگزاری جمهوری اسلامی ايران، ايرنا، معاون فرهنگی و تبليغات دفاعی ستاد کل نيروهای مسلح ايران ضمن تاکيد بر هوشياری نيروهای مسلح اين کشور، هشدار داد: «آمريکا و همپيمانان اين کشور می‌دانند که اگر در محاسبه و تهاجم به ايران اسلامی اشتباه کنند، قادر به کنترل ابعاد آن نخواهند بود.»


XS
SM
MD
LG