لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۷:۳۸

الهام: ايران هيچ پيش شرطی را برای مذاکرات نپذيرفته است


سخنگوی دولت ایران ادعا کرده است که غرب از مواضع خود عقب نشینی کرده است. (عکس از فارس)
سخنگوی دولت ایران ادعا کرده است که غرب از مواضع خود عقب نشینی کرده است. (عکس از فارس)
غلامحسين الهام، سخنگوی دولت ايران شنبه ۲۲ تير ماه درجريان نشست خبری هفتگی خود، با اشاره به مذاکرات ۲۹ تير ماه ميان سعيد جليلی، دبير شورای امنيت ملی ايران و خاوير سولانا، مسئول روابط خارجی اتحاديه اروپا گفت که ايران هيچ پيش شرطی را برای برگزاری اين مذاکرات نپذيرفته است.

سخنگوی دولت ايران همچنين افزود: «جمهوری اسلامی ايران هيچ پيش شرطی را در اين مذاکرات قبول نکرده است و اگر بناست پيش شرطی وجود داشته باشد، ايران تعيين کننده آن خواهد بود.»

دبير خانه شورای امنيت ملی ايران، جمعه ۲۱ تير ماه اعلام کرد که سعيد جليلی و خاوير سولانا مسئول سياست خارجی اتحاديه اروپا روز ۲۹ تير، مذاکرات خود درباره بسته های پيشنهادی ايران و گروه ۵+۱ را آغاز خواهند کرد.

پيش از اين در تاریخ ۱۴ تير ماه، سعيد جليلی در گفتگو با تلويزيون دولتی ايران ضمن اعلام خبر ارائه پاسخ ايران به نامه وزيران خارجه شش کشور عضو گروه ۵+۱ و خاوير سولانا به اتحاديه اروپا، از توافق برسر آغاز مذاکرات در روزهای پايانی تير ماه خبر داده بود.

در آن روز همچنين خبرگزاری رسمی جمهوری اسلامی ايران، ايرنا، از ارائه پاسخ رسمی ايران به بسته پيشنهادی کشورهای عضو گروه ۵+۱ خبر داد.

با اين حال تا کنون محتوای پاسخ ايران به کشورهای ۵+۱ از سوی هيچ يک از طرفين فاش نشده است.

پاسخ ايران در حالی به اتحاديه اروپا ارائه شده است که سخنگوی دولت ايران حتی پيش از تحويل بسته توسط خاوير سولانا در تاريخ ۲۵ خرداد ماه تاکيد کرده بود که ايران به هيچ وجه حاضر نيست غنی سازی اورانيوم را متوقف کند.

غلامحسين الهام در ادامه نشست هفتگی خود همچنين گفته است: «گفت و گو بايد در شرايط عادلانه و برابر صورت گيرد و هيچ اقدامی در جهت محروميت از حقوق ملت ايران، قابل بحث نيست.»

آمریکا، اتحادیه اروپا، اسرائیل و بسیاری از کشورها، ایران را متهم می کنند که قصد ساختن بمب اتمی را دارد. تهران همواره این اتهامات را رد کرده و هدف برنامه هسته ای خود را صلح آمیز خوانده است.

توقف غنی سازی، محور قطعنامه سوم شورای امنيت عليه ايران بود که اين کشور از گردن نهان به آن سرباز زد و موجب شد کشور های گروه ۵+۱ با تدوين يک بسته مشوق های پيشنهادی برای مجاب کردن ایران به توقف غنی سازی و بازگشت به مذاکرات تلاش کنند.

ایران پیش از این هم بارها اعلام کرده است که حاضر به غنی سازی اورانیوم نیست. سخنگوی دولت و محمود احمدی نژاد در ماه های گذشته بارها این موضع ایران را اعلام کرده اند.

در همین حال سخنگوی دولت ايران در جریان اين نشت خبری اعلام کرد: «همان گونه که خود مدعيان اين بحث می گويند آنها از موضع خود عقب نشسته و متوجه شده اند که خواسته های آنها غيرمنطقی بوده است ... آنها گامی را در جهت پيگيری يک فرايند عقلايی برداشته اند که بايد استمرار داشته باشد.»

کشور های گروه ۵+۱ تاکنون سخنی از عقب نشينی از مواضع خود در قبال ايران به ميان نياورده اند.
XS
SM
MD
LG