لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۵۰

انجمن خبرنگاران فارسی زبان راه اندازی می شود


فارسی زبانان به هم می پیوندند تا پیوند زبانی خود را تقویت کنند.
فارسی زبانان به هم می پیوندند تا پیوند زبانی خود را تقویت کنند.

گروهی از خبرنگاران فارسی زبان در کنفرانسی در دوشنبه، پایتخت تاجیکستان گرد هم آمدند تا در دوران جهانی سازی، انجمنی برای خبرنگاران فارسی زبان راه بیاندازند.


نمایندگان بیش از ۶۰ رسانه تصویری، صوتی و نوشتاری از کشورهای ایران، افغانستان، ازبکستان، قزاقستان و روسیه در کنفرانس سه روزه ای در دوشنبه گرد هم آمدند.


در زمان برگزاری این کنفرانس، راه های همکاری خبرنگاران فارسی زبان بررسی شد و برنامه هایی پیشنهاد شد تا این همکاری ها در آینده ادامه داشته باشد.


این کنفرانس که از روز ۱۱ مارس، ۲۰ اسفند، آغاز شده بود، روز ۱۳ مارس، ۲۲ اسفند، به پایان رسید.


صفی الدین دوستی اف، خبرنگار رادیو اروپای آزاد، رادیو آزادی که به این کنفرانس اعزام شده، می گوید:«در کنفرانس دوشنبه، گفت و گوهایی برای رسانه های فارسی زبان برگزار شد که نمایندگانی از کشورهای آمریکا، بریتانیا، روسیه، قزاقستان، ازبکستان، افغانستان، تاجیکستان و ایران در آن شرکت کردند.»


وی با اشاره به هدف اصلی این کنفرانس گفت:«نقش زبان فارسی در جهانی سازی و نیازی که به زبان فارسی حتی در مسکو و یا واشینگتن دیده می شود، از مهم ترین موضوعات این کنفرانس بود.»


در این کنفرانس تصمیم بر این گرفته شد تا وب سایتی با نام «همزبان» تاسیس شود تا منابع فارسی برای استفاده همه کسانی که فارسی زبان هستند، روی آن منتشر شود.


در زمان های قدیم، شعرهای سعدی شیرازی را در سمرقند و بخارا می خواندند که امروزه ازبکستان نام دارد و شعرهای انوری سمرقندی در شهرهای اصفهان و شیراز خوانده می شد و حالا با پیشرفت فناوری و وجود رادیو و تلویزیون و اینترنت، می توان بهتر در تماس بود

شرکت کنندگان در این کنفرانس عقیده داشتند که فارسی زبان ها از منابع ادبی همدیگر بیگانه شده اند در صورتی که پیشتر، این گونه نبوده است.


در زمان های قدیم، شعرهای سعدی شیرازی را در سمرقند و بخارا می خواندند که امروزه ازبکستان نام دارد.


به گفته شرکت کنندگان در این کنفرانس، شعرهای انوری سمرقندی در شهرهای اصفهان و شیراز خوانده می شد و حالا با پیشرفت فناوری و وجود رادیو و تلویزیون و اینترنت، می توان بهتر در تماس بود.


شرکت کنندگان این کنفرانس در پایان تصمیم گرفتند راه های تماس بهتر برای منابع خبری و ادبی فارسی زبان بررسی شودو برای شروع، وب سایت همزبان را پیشنهاد کردند که مورد موافقت قرار گرفت.


منطقه ای که امروزه در آسیای مرکزی، قلمرو زبان فارسی است، سال ها پیش از حضور زبان ترکی، قرقیز، ترکمن و ازبک، از زبان ایندو- ایرانی استفاده می کردند و به همین دلیل امروز هم زبان فارسی در آن منطقه، پیشینه قدرتمندی دارد.


زبان فارسی ایران و فارسی دری افغانستان و تاجیکستان هنوز برای هر دو طرف قابل استفاده است و توانایی ها و قابلیت های زیادی هم برای درک ادبی دارد.


با توجه به این خصوصیت ها بود که در کنفرانس تصمیم گرفته شد تا رسانه ها برای ارتباط نزدیک فارسی زبان ها بیشتر فعالیت کنند.


XS
SM
MD
LG