لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۶:۱۳

«ایرانیان ربوده شده در سوریه آزاد شدند»


خبرگزاری دولتی ایران، ایرنا به نقل از منابع رسمی سوریه نوشته که ۱۲ تن از شهروندان ایران که در سوریه ربوده شده بودند، آزاد شده‌اند. خبرگزاری فارس و شبکه تلویزیونی پرس تی وی اما در گزارشی گفته‌اند پنج تن از شهروندان ایران در سوریه آزاد شده و در حال حاضر در ترکیه به سر می‌برند تا به ایران فرستاده شوند.

خبرگزاری ایرنا در گزارشی روز پنجشنبه نوشت: «این افراد که هفت تن از آنها زائر و پنج تن از آنها مهندس بوده‌اند، آزاد شده و به ترکیه فرستاده شده‌اند تا مراتب انتقال آنها به ایران دنبال شود.»

خبرگزاری فارس اما در گزارشی به نقل از منابع رسمی و بدون نام گفته که پنج تن از مهندسان ایرانی ربوده شده در سوریه آزاد شده و در حال حاضر در ترکیه هستند.

شبکه خبری انگلیسی زبان جمهوری اسلامی، پرس تی وی هم در گزارشی به نقل از منابع خود اعلام کرد پنج تن از ربوده شدگان ایرانی در سوریه آزاد شده‌اند.

ایران دو ماه پیش در ماه فوریه اعلام کرده بود هفت تن از شهروندان ربوده شده در سوریه آزاد شده‌اند ولی این گزارش‌ها تایید نشده و بعد گفته شد این افراد هنوز در سوریه گرفتار هستند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، گروهی که خود را «جنبش مقاومت در برابر گسترش تشیع در سوریه» نام نهاده، مسئولیت این آدم ربایی‌ها را برعهده گرفته است. خبرگزاری فرانسه می‌گوید گروه یاد شده با ارسال پیامی به دفتر این خبرگزاری در نیکوزیا، پایتخت قبرس، این خبر را داده است.

این گروه گفته بود پنج تن از اعضای سپاه پاسداران را دستگیر کرده است. از زمان بروز درگیری‌ها و ناآرامی‌های داخلی در یک سال گذشته در سوریه، گزارش‌های ربودن ایرانیان در سوریه منتشر شده است. ایران ارتباط این افراد با سپاه پاسداران را رد کرده است.

در تاریخ هفتم بهمن‌ماه سال پیش، وزارت خارجه ایران خبر ربوده شدن ۱۱ زائر دیگر در سوریه را از سوی افراد مسلح اعلام کرده بود.

«ارتش آزاد سوریه» ۱۸ بهمن‌ماه، در بیانیه‌ای اعلام کرد که «۱۱ ایرانی آزاد شده تک تیراندازهایی مرتبط با سپاه پاسداران ایران بودند که به سوی معترضان شلیک می‌کردند» و افزود که این افراد «به خاطر مسائل انسان‌دوستانه و میانجیگری ترکیه» آزاد شده‌اند.

«ارتش آزاد سوریه» متشکل از نیروهای جدا شده از ارتش بشار اسد است که با جناح‌های مختلف مخالف رئیس جمهوری سوریه در ارتباط است. متعاقب آدم ربایی‌های اخیر در سوریه، ایران ۱۴ بهمن‌ماه سال گذشته، سفر زمینی به سوریه را ممنوع کرد.
XS
SM
MD
LG