لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۱۹

کروبی: دخالت برخی نهادهای امنيتی و نظامی در حوزه نگران کننده است


مهدی کروبی، از رهبران مخالفان در دولت ايران در ديدار با شماری از روحانيون گفت که دخالت برخی نهادهای امنيتی و نظامی در مسائل مربوط به حوزه، بسيار نگران کننده است. او تاکيد کرده روحانيت و حوزه بايد مستقل بمانند.

به گزارش سايت های سحام نيوز و کلمه، آقای کروبی در ديدار با شماری از روحانيون گفته است که اگر با دخالت های بی جا و غيرقانونی نهادهای نظامی استقلال حوزه از دست برود، تبعات منفی و سنگين آن آينده شيعه را دربرخواهد گرفت.

آقای کروبی افزوده است:« امام (آيت الله خمينی) نيز در اين ارتباط با ظرافت و دقت بسيار عمل می نمودند تا مبادا بر استقلال حوزه خدشه ای وارد آيد. ايشان با آنکه خود از مراجع تقليد بودند ولی در ارتباط با مسائل و قضايای مربوط به حوزه می فرمودند که مسائل را با علما مطرح و حل و فصل کنيد چرا که معتقد بودند به دليل آن که خارج از حوزه هستند و سمت رهبری را بعهده دارند نبايد در مسائل حوزه دخالت کنند تا استقلال حوزه حفظ گردد.»

مهدی کروبی گفت:«اگر با دخالت های بی جا و غير قانونی نهادهای نظامی، استقلال حوزه از بين برود، تبعات منفی و سنگين آن آينده شيعه را که تاکنون مايه افتخار بوده است را بر خواهد گرفت.»

تعرض به مرجعيت شيعه پذيرفتنی نيست

آقای کروبی گفت:« اگر امروز به امثال بنده تعرض می کنند، مشکلی نيست. ما طلبه هستيم و جانمان را برای حفظ ارزش های واقعی انقلاب و نظام در دست گرفته ايم. از نظر بنده، اشکالی ندارد که به امثال ما متعرض می شوند. اما تعرض به مرجعيت شيعه به هيچ وجه پذيرفته نيست. حرمت شکنی و تعرض به مراجع و آيات عظام، ساختار شکنی است. نمی دانم چگونه است که برخی براحتی ساختار شکنی می کنند و قانون نيز گريبان آنان را نمی گيرد.»

دبيرکل حزب اعتماد ملی گفت:« در تمام فراز و نشيب های تاريخ تشيع، چنين بی حرمتی و ساختار شکنی عليه مراجع بی سابقه است. هجمه به بيت مراجع در قم چيزی نيست که بتوان از آن به راحتی و آسودگی گذر کرد. دست هايی در کار است تا ساختار شکنی عليه مراجع و روحانيت را باب کرده و از اين راه به اهداف سياسی خود نايل شوند.»

تلاش کنيم جنگ روی ندهد

آقای کروبی با انتقاد از دستگاه ديپلماسی گفت: «سياست خارجی کشور بسيار ضعيف است. متاسفانه سياست ماجراجويی و دشمن تراشی، جايگزين بهره مندی از کارشناسان و متخصصين سياسی در روابط بين المللی شده است.»

مهدی کروبی افزود:« امروز بيش از هميشه نياز به دستگاه ديپلماسی قدر در عرصه جهانی داريم ولی متاسفانه شاهد سخنان نابجا، بی محتوا و اعمال نسنجيده ای در سياست خارجه کشور هستيم که تبعات سنگينی را برای نظام فراهم آورده است و روز به روز بر انزوای ايران در جهان می افزايد.»

وی گفت:«همه بايد تلاش کنيم چنين حادثه ای (جنگ) رخ ندهد. البته در صورت ماجراجويی دشمنان، ملت ايران همچون گذشته حتی با حفظ مرزبندی های داخلی، از سرزمين مادری و کيان مملکت خويش دفاع و وارد صحنه خواهند شد. اميد است که با تدبير عقلا، هر چه زودتر چاره ای برای دستگاه ديپلماسی کشور انديشيده شود تا بيش از اين هزينه ی گزاف اعمال خام و نپخته بر نظام و مردم تحميل نشود.»
XS
SM
MD
LG