لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۱:۴۶

بحث احتمال درگيری آمريکا با ايران در داووس


محمد خاتمی در داووس از همه طرف های درگیر خواست تا با ایران گفت و گو کنند.
محمد خاتمی در داووس از همه طرف های درگیر خواست تا با ایران گفت و گو کنند.

محمد البرادعی، دبيرکل آژانس بين المللی انرژی اتمی در داووس هشدار داد که تنها راه حل پرونده هسته ای ايران ديپلماسی است و اقدام نظامی عليه ايران، وضعيت را دشوار می کند.


به گزارش رويترز از داووس، محل برگزاری اجلاس جهانی اقتصاد، آقای البرادعی گفت: «بايد در پرونده هسته ای ايران، اين کشور را در مذاکرات وارد کرده و روی دستيابی به صلح سرمايه گذاری کنيم.»


وی در ادامه گفت: «هر گونه عمليات نظامی، نتيجه را ۱۰ برابر بدتر می کند.»


دبير کل آژانس بين المللی انرژی اتمی در حالی به پرونده هسته ای ايران اشاره کرد که محمد خاتمی، رييس جمهوری سابق ايران نيز در داووس است و يک روز پيشتر، از سران کشورهای دنيا خواسته بود از «احساساتی شدن بیش از حد» پرهيز کنند.


آقای البرادعی گفت: بايد در پرونده هسته ای ايران، اين کشور را در مذاکرات وارد کرده و روی دستيابی به صلح سرمايه گذاری کنيم

محمد خاتمی، از ديگر سياستمداران خواست تا با مدارا و به دور از هرگونه پيش داوری، درباره پرونده هسته ای ايران به گفت و گو بنشينند.


درخواست خاتمی در داووس


محمد خاتمی همچنین صبح روز جمعه در داووس با صراحت از آمريکا و ديگر کشورها خواست تا در پرونده هسته ای ايران، حوصله به خرج داده و برای حل آن، گفت و گو کنند.


وی گفت: «مشکل پرونده هسته ای ايران حقوقی نيست و به نظرم راهی هست که هم ايران بتواند به فعاليت های هسته ای خود ادامه دهد و هم اين اطمينان به وجود آيد که فعاليت های هسته ای ايران به سوی ساخت بمب اتمی نمی رود.»


رييس جمهور سابق ايران افزود: به ايران، اتحاديه اروپا، آژانس بين المللی انرژی اتمی و آمريکا پيشنهاد می کنم که فرصت گفت و گو را از دست ندهند

رييس جمهور سابق ايران افزود: «به ايران، اتحاديه اروپا، آژانس بين المللی انرژی اتمی و آمريکا پيشنهاد می کنم که فرصت گفت و گو را از دست ندهند.»


کشورهای غربی مظنون هستند که برنامه هسته ای ايران در واقع یک برنامه ای برای دستيابی به سلاح هسته ای است. جمهوری اسلامی ايران اعلام کرده که برنامه هسته ای را با مقاصد صلح آميز و برای دستيابی به برق دنبال می کند.


محمد خاتمی همچنين با محمود عباس، رييس تشکيلات خودگردان فلسطين ديدار کرد.


باز هم بحران اتمی در داووس


يکی از مشاورين امنيت ملی شينزو آبه، نخست وزير ژاپن، در کنفرانسی خبری در داووس اعلام کرد چنانچه کره شمالی از برنامه های هسته ای خود عقب نشينی نکند ژاپن ممکن است تحريم های اقتصادی بيشتری را در برابر اين کشور به اجرا کند.


يوريکو کويکه، يکی از پنج مشاور ويژه نخست وزير ژاپن که در کنفرانس داووس شرکت کرده، با اعلام اين مطلب گفت: هدف نهايی آن است که کره شمالی از آرمان های هسته ای خود چشم بپوشد.


خانم کويکه اظهار داشت چنانچه گفت و گوهای شش جانبه نتايج ملموسی در پی نداشته باشد کره شمالی اين فرصت را خواهد يافت تا در سايه اين گفت و گو ها برنامه های هسته ای خود را پيش برد.


وی در ادامه از تمامی کشورهای شرکت کننده در نشست داووس خواست برنامه های هسته ای کره شمالی را با دقت بيشتری دنبال کنند.


از اکتبر سال ۲۰۰۶ ميلادی که کره شمالی اولين آزمايش هسته ای خود را عملی کرد تلاش ها برای متقاعد کردن اين کشور به انصراف از برنامه های هسته ای شتاب بيشتری يافته است.


XS
SM
MD
LG