لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۱:۱۶

تجمع معترضان در ميدان مرواريد منامه در سالگرد اعتراض های بحرین


 نمایی از میدان لوءلوء، یا همان ميدان مرواريد، که حکومت بحرین اقدام به برچيدن آن کرده و نام آن را به «ميدان الفاروق» تغییر داده است
نمایی از میدان لوءلوء، یا همان ميدان مرواريد، که حکومت بحرین اقدام به برچيدن آن کرده و نام آن را به «ميدان الفاروق» تغییر داده است
معترضان بحرينی خود را برای برگزاری اعتراض های خيابانی در سالگرد اعتراض های سال گذشته که ۱۴ فوريه آغاز شده بود آماده می کنند. معترضان سعی دارند بار ديگر در ميدان مرواريد شهر منامه که محل تجمع معترصان در سال گذشته بود، گردهم آيند.

خبرگزاری رويترز گزارش داده که تنش ها ميان اکثريت شيعه نشين بحرين و حاکمان سنی مذهب اين کشور از سر گرفته شده است.

سال گذشته معترضان بحرينی که بیشتر آن ها شيعه مذهب هستند، در ۱۴ فوريه اعتراض های خيابانی خود را با خواست اصلاحات و برقراری نظام پادشاهی مشروطه آغاز کردند. آن ها حدود يک ماه در ميدان مرواريد تحصن کردند اما سرانجام يورش نيروهای امنيتی به حضور خيابانی معترضان پايان داد.

بحرين سال گذشته از نيروهای نظامی مشترک کشورهای عضو خليج فارس برای کمک در آرام کردن اوضاع کمک خواست. عربستان سعودی، امارات عربی متحد و کويت نيروهای نظامی خود را به بحرين اعزام کردند. اين نيروها در مرزهای خارجی و مقابل ساختمان های اصلی حکومتی مستقر شدند.

میدان لوءلوء، یا همان ميدان مرواريد، که حکومت اقدام به برچيدن آن کرده و نام آن را به «ميدان الفاروق» تغيير داده، روز سه شنبه در مقابل رفت و آمد خودروها بسته شد. نيروهای امنيتی از چند روز گذشته حضور خود را در خيابان ها افزايش دادند تا مانع از حضور دوباره معترضان شوند.
گزارش شده نيروهای امنيتی تقريبا دور تا دور ميدان را با سيم خاردار بسته اند و در نزديکی اين مانع نيروهای امنيتی نيز مستقر شده اند.

شماری از جوانان شيعه بحرینی که از روستای «سنابس» به منامه رفته اند، ساعت های اوليه بامداد سه شنبه، به سمت ميدان حرکت کردند. فعالان بحرينی تصاويری از تلاش های معترضان برای نزديک شدن به ميدان مرواريد در شبکه اينترنت منتشر کرده اند. فعالان می گويند که شماری از معترضان بازداشت شده اند اما منابع دولتی بحرين درباره اين خبر تا کنون سکوت اختيار کرده اند.

روز جمعه صدها تن از معترضان از يک راهپيمايی اعتراضی مجوز دار در شهر منامه جدا شده و خود را به مرکز شهر رساندند. آن ها اقدام به بستن يکی از اتوبان های اصلی کردند تا اين که پليس فرا رسيد و با شليک گاز اشکاور آن ها را متفرق کرد.

ساعت های اوليه صبح سه شنبه شماری از جوانان شيعه معترض به سمت خودورهای پليس کوکتل مولوتوف پرتاب کردند. آن ها نام «حسن مشيمع» يکی از رهبران شيعيان بحرين را که از سال گذشته در زندان به سر می برد، فرياد زدند. مشيمع خواستار برقراری نظام جمهوری به جای نظام پادشاهی در بحرين شده بود.

حمد بن عيسی آل خليفه، پادشاه بحرين دوشنبه در نطقی تلويزيونی خطاب به مردم اين کشور گفت همچنان به اصلاحاتی که از ده سال پيش آغاز کرد، پايبند است. معترضان اين اصلاحات را ظاهری و ناپایدار می دانند.

حمد بن عيسی که خانواده اش از ۲۰۰ سال پيش بر بحرين حکومت می کند اظهار داشت که اصلاحات با روند توسعه و پيشرفته سازی آغاز شد تا بتوان کشور را آن گونه که بحرينی ها می خواهند ساخت. وی همچنين اعلام کرد که برای ۲۹۱ تن از زندانيان سياسی، حکم عفو صادر شده است.

معترضان خواهان آزادی ۱۴ تن از رهبران شيعه هستند که دادگاه نظامی با اتهام تلاش برای کودتا، آن ها را به حبس محکوم کرده است. شيخ علی سلمان رهبر جمعيت وفاق، بزرگترين گروه شيعه بحرينی چند هفته گذشته در پيامی از معترضان خواست به اقدامات خشونت آمیز دست نزنند.

۱۴ فوريه تنها سالگرد اعتراض های سال گذشته در بحرين نيست، بلکه سالروز همه پرسی سال ۲۰۱۱ بر سر ميثاقنامه ملی است که پادشاه اين کشور به منظور پايان دادن به اعتراض های دهه ۱۹۹۰ آن را ارائه کرده بود.

جمعيت وفاق و ديگر احزاب معترض از جمله حزب سکولار «الوعد» که رهبری آن را «ابراهيم شريف» سنی مذهب که در زندان به سر می برد بر عهده دارد، خواهان اصلاح قانون اساسی هستند به گونه ای که به پارلمان منتخب اختيارات بيشتر داده شود.

منامه از يکی از فرماندهان سابق در پليس آمريکا و بريتانيه درخواست کرده که به اصلاح درستگاه پليس بحرين کمک کند. اين در خواست پس از آن مطرح شد که دستگاه های امنيتی و پليس متهم به شکنجه برخی از دستگير شدگان حوادث سال گذشته شدند.
XS
SM
MD
LG