لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۹:۲۹

بخت های کسب شیر طلایی جشنواره فیلم ونیز


جورج کلونی با فیلم «نیمه مارس» در فستیوال فیلم ونیز حضور دارد
جورج کلونی با فیلم «نیمه مارس» در فستیوال فیلم ونیز حضور دارد
در حالی که تنها دو روز به پایان شصت و هشتمین دوره جشنواره فیلم ونیز باقی مانده، گمانه زنی ها درباره برنده شیرطلای جشنواره امسال همچنان ادامه دارد؛ در حالی که به نظر می رسد مرجان ساتراپی هم هنوز برای دریافت این جایزه امید دارد.

گفته می شود که ساتراپی که پس از نمایش فیلمش در روزهای اول، از ونیز به جشنواره مونترال رفت، قصد دارد به امید دریافت جایزه در این روزهای پایانی به ونیز بازگردد.

مرجان ساتراپی که پس از تجربه موفق اش در جشنواره کن، با فیلم «پرسپولیس» در عالم سینما هم به شهرت رسید، این بار در «مرغ و خورش آلو» که به مانند فیلم قبلی به طور مشترک با ونسان پارانو ساخته شده همان فضای انیمیشن را به فضای واقعی منتقل کرده و سراسر فیلم با نوعی با انیمیشن، طراحی و نقاشی پیوند خورده است.

اما بسیاری معتقدند «کشتار»، تازه ترین ساخته رومن پولانسکی بخت زیادی برای دریافت جایزه اصلی دارد. این فیلم که بر اساس نمایشنامه «خدای کشتار» نوشته یاسمینا رضا، نمایشنامه نویس فرانسوی ایرانی تبار(که بیشتر بخاطر نمایشنامه «هنر» در ایران با چندین اجرای مختلف از جمله با بازی داود رشیدی معروف است) ساخته شده ، نظر مثبت بسیاری از منتقدان را جلب کرده، در حالی که گفته می شود وکیل پولانسکی به او نصیحت کرده که در جشنواره شرکت نکند و وارد خاک ایتالیا نشود، چون بر اساس قرارداد ایتالیا و آمریکا، ممکن است باز به دلیل پرونده قضایی او در آمریکا، مشکلاتی برای او پیش بیاید.

از سویی جرج کلونی با فیلم «نیمه مارس» از ابتدای جشنواره توجه ها را به خود جلب کرد. این فیلم که به عنوان افتتاحیه جشنواره به نمایش درآمد، با تم سیاسی خود جنجال برانگیز شد.

دیوید کراننبرگ هم با فیلم «رویه خطرناک»، از بخت های اصلی دریافت جایزه است. این فیلم روانشناسانه که به مانند دیگر فیلم های کراننبرگ فضای دیوانه واری دارد، بخاطر موضوع و برخی صحنه های آن با حضور کیرا نایتلی- ستاره برجسته انگلیسی که معمولاً در نقش دخترهای معصوم و رمانتیک ظاهر می شد- از پر سر و صداترین فیلم های جشنواره بود.

«شرم» ساخته استیو مک کوئین، محصولی از سینمای بریتانیا هم بر اساس فضای عمومی حاکم بر جشنواره، از بخت های جایزه محسوب می شود. این فیلم قصه مرد جوان سی ساله ای را بازمی گوید که در نیویورک در ارتباط عاطفی و سکسی دچار مشکل است. این فیلمساز با فیلم «گرسنه»، توجه جشنواره های جهانی را به خود جلب کرده بود.

باید دید که هیات داوران بخش مسابقه به سرپرستی دارن آرونوفسکی روز یکشنبه چه فیلمی را به عنوان برنده شیر طلای جشنواره معرفی خواهند کرد.

اما امیر نادری هم هر روز پر سروصدا در گوشه ای از هتل اصلی جشنواره نشسته است و معتقد است که فیلمش «کات»، مورد توجه ویژه تماشاگران گوناگون قرار گرفته است.

این فیلم که در بخش افق ها به نمایش درآمد و در واقع افتتاحیه این بخش بود، داستان یک عاشق سینمایی را بازگو می کند که مجبور است پس از مرگ برادرش، پولی را که او از یاکوزاهای ژاپنی برای فیلم ساختن او قرض گرفته، پس دهد و برای این کار خودش را آماج مشت های مشتریانی تشنه ای می کند که حاضرند در قبال کتک زدن او پول بدهند.

فیلم نادری فیلم خشن و تلخی است که قصد دارد علیه سرمایه داری در سینما بشورد. شخصیت اصلی در صحنه هایی از فیلم بلندگو به دست علیه سینمای تجاری شعار می دهد و فریاد برمی آورد که:«سینما فاحشه نیست، سینما هنر است.»

دل چرکینی نادری از زد و بندهای مالی و مشکلات فیلمسازی مستقل را می شود به راحتی حس کرد، از این رو کات، نوعی حدیث نفس هم هست، اما همین شخصی کردن داستان فیلم و به شکلی آن را به ابزاری برای انتقام گرفتن از سیستم تبدیل کردن، مهمترین لطمه را به فیلم وارد کرده است.

داوری بخش افق ها را کارگردان و تهیه کننده چینی، «ژیا ژانگ که» برعهده دارد و استوارت کومر(بریتانیا)، اودیل دک(فرانسه)، ماریان خوری(مصر) و جاکوبو کوآدری(ایتالیا) او را همراهی می کنند.
XS
SM
MD
LG