لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۴۱

انتقاد تونی بلر از «نرمش بيش از حد» اوباما در قبال ايران


تونی بلر، نخست وزير سابق بريتانيا روز جمعه از سياست های باراک اوباما در قبال فعاليت های اتمی ايران انتقاد کرد و گفت رييس جمهوری آمريکا «نرمش بيش از حد» در برابر ايران نشان می دهد.

کميته بررسی جنگ بريتانيا در عراق برای بار دوم از تونی بلر درخواست کرد به پرسش های اين کميته پاسخ دهد. يکی از پرسش هايی که آقای بلر با آن روبرو شد، حمله نظامی نيروهای ائتلاف به رهبری آمريکا به عراق بود و گفته شد اين حمله نظامی، به تقويت ايران منتهی شده و باعث شده جمهوری اسلامی به دنبال بمب اتمی برود.

آقای بلر اين نظر کميته را رد کرده و گفت: «مطمئن هستم زمانی فرا خواهد رسيد که غرب مجبور می شود از اين سياست بيچارگی و خم شدن و عذرخواهی کردن و اشاره کردن به اين نکته که ما مسئول و مقصر در کارهای ايران و نظام سياسی افراطی و تندروی حاکم بر آن هستيم، دست بردارد.»

تونی بلر در ادامه گفت: «اما ما مقصر نيستيم و هيچ ارتباطی هم با ما ندارد. حقيقت اين است که آن ها (ايران) چنين کاری می کنند چرا که از بيخ و بن با روش زندگی ما مشکل دارند و با آن مخالف هستند و به اين کارشان (دستيابی به بمب اتمی) ادامه می دهند مگر اين که با جديت و حتی اگر شده با توسل به زور، جلوی آن ها گرفته شود.»

نخست وزير سابق بريتانيا که در حال حاضر فرستاده گروه صلح خاورميانه است گفت: «در وضعيت فعلی و با کاری که دارم، در تک تک کشورهای منطقه می توان ردپا و نفوذ ايران را ديد که منفی، برهم زننده ثبات و امنيت و حمايت از تروريسم است و آن ها هر کاری از دستشان بربيايد می کنند تا روند صلح خاورميانه را متوقف کنند و برهم بزنند.»

تونی بلر افزود: «باراک اوباما رييس جمهوری آمريکا مارس سال ۲۰۰۹ به قاهره و قلب جهان اسلام رفت و طی يک سخنرانی گفت که دوران بوش (جورج دبليو بوش) گذشته و حتی دست خود را به سوی ايران دراز کرد و ملت سرافراز و تاريخی را به همکاری فراخواند. اما نتيجه ای که در برابر گرفت چه بود؟»

آقای بلر در ادامه گفت: «پاسخ ايران اين بود که به تروريسم ادامه دادند، به بی ثباتی ادامه دادند و برنامه دستيابی به بمب اتمی را هم ادامه دادند.»
تونی بلر گفت: «بالاخره زمانی فرامی رسد که ما بايد سرهايمان را از زير برف بيرون بياوريم و بالاخره قبول کنيم که اين راه را (دستيابی به بمب اتمی) دنبال می کنند.»

تونی بلر از حزب کارگر، مدت ۱۰ سال نخست وزير بود و به همراه جورج دبليو بوش در حمله نظامی نيروهای ائتلاف به رهبری آمريکا به عراق شرکت کرد. کميته تحقيق جنگ عراق، مشغول بررسی خطاهای احتمالی دولت وقت بريتانيا، در اين عمليات نظامی است.

ايران روز جمعه گفت وگوها با کشورهای موسوم به پنج به علاوه يک در استانبول را شروع کرد که گزارش شده بدون هيچ نتيجه خاصی، روز اول آن به پايان رسيده است.

آمريکا و غرب فعاليت های هسته ای ايران را تلاشی مخفيانه برای دستيابی به بمب اتمی می دانند. ايران می گويد فعاليت های اتمی را برای توليد برق دنبال می کند.

شورای امنيت سازمان ملل در چهار قطعنامه تحريمی از ايران خواسته فعاليت های غنی سازی اورانيوم را به حال تعليق درآورده و صحت صلح آميز بودن فعاليت های اتمی خود را به آژانس بين المللی انرژی اتمی ثابت کند.

ايران اين قطعنامه ها را رد کرده و به فعاليت های اتمی خود ادامه داده است.
XS
SM
MD
LG