لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۲۷

کتاب در هفته گدشته؛ طبقات اجتماعی، دولت و انقلاب در ايران


عکس:MNA
عکس:MNA

با انتشار ترجمه فارسی کتاب « طبقات اجتماعی، دولت و انقلاب در ايران» تاليف احمد اشرف و علی بنوعزيزی، شش مقاله ارزشمند، بحث انگيز و راهگشا در زمينه جامعه شناختی ايران معاصر در دسترس فارسی زبانان قرار گرفت.


احمد اشرف، استاد برجسته دانشگاه، جامعه شناس و پژوهشگر معتبر و بلندآوازه ايرانی، از نخستين کسانی است که جامعه و ساختارهای اجتماعی ايران معاصر را با شيوه ای علمی و آکادميک، تحليل، و مفاهيمی کارساز را در اين عرصه ارائه کرده است.


شش مقاله کتاب طبقات اجتماعی، دولت و انقلاب در ايران، با عنوان های طبقات اجتماعی در ايران دوره ميانه، طبقات اجتماعی در دوره قاجاريه، طبقات اجتماعی در عصر پهلوی، اتحاد بازار و روحانيت: بنيان اجتماعی شورشها و انقلاب ها، دولت، طبقات و روش های بسيج توده ها در انقلاب ايران و حکومت و مناسبات ارضی پيش و پس از انقلاب ايران، برخی از مهم ترين ابعاد تحولات بزرگ تاريخ معاصر ايران را بررسی می کنند.


در اين کتاب، مباحثی چون تحرک و سلسله مراتب اجتماعی، سلطه و قدرت اجتماعی طبقات، تاثير نوگرايی در پيدائی و تکامل طبقات اجتماعی، شکل گيری طبقه متوسط و طبقه کارگر صنعتی در ايران، تقابل طبقات مدرن با لايه های سنتی، زمينه های جدايی روحانيت شيعه از دربار و نزديک شدن آن به گرايش های ناسيوناليستی و لايه های بوروژوا دموکرات در عصر پهلوی، تعارض سنت و مدرنيته و زمينه های اجتماعی و اقتصادی انقلاب اسلامی ايران بررسی و تحليل شده است.



احمد اشرف، استاد برجسته دانشگاه، جامعه شناس و پژوهشگر معتبر و بلندآوازه ايرانی، از نخستين کسانی است که جامعه و ساختارهای اجتماعی ايران معاصر را با شيوه ای علمی و آکادميک، تحليل، و مفاهيمی کارساز را در اين عرصه ارائه کرده است.

اين کتاب را سهيلا ترابی فارسانی ترجمه کرده است.


انديشه يونگ


کتاب «انديشه يونگ» تاليف ريچارد بيلسکر، که با ترجمه حسين پاينده منتشر شد، گزارشی روشمند، خواندنی و جذاب از آراء و نظريات کارل گوستاو يونگ، بينان گذار روانی شناسی تحليلی، به دست می دهد.


يونگ که در ۱۸۷۵ در سوئيس متولد شد و در ۱۹۶۱ درگذشت، رساله دکترای خود را در سال ۱۹۰۲ در باره احضار ارواح نوشت و چون پزشک و محقق بود، بيش از ۹ سال در باره اسکيزوفرنی و ديگر پديده های روانی و در باره ضمير ناخودآگاه فرويد تحقيق کرد.


پژوهش های يونگ در باره تاثير کلمات بر بيماران روانی، او را به شهرت رساند و يونگ به عنوان نخستين رئيس انجمن بين المللی روانکاوی انتخاب شد.


همکاری علمی و پربار يونگ و فرويد از ۱۹۰۶ آغاز و اختلاف نظر اين دو در سخنرانی سال ۱۹۱۲ يونگ در دانشگاه فورهام نيويورک آشکار شد.


وی در اين سخنرانی درباره تاثير غريزه جنسی و تمايل به زنای با محارم، از کليدی ترين مفاهيم روانکاوی فرويد، آراء متفاوتی مطرح کرد و از آن پس، به مطالعه اساطير و افسانه ها در فرهنگ های گوناگون پرداخت.


يونگ در سال ۱۹۱۳ مکتب روان شناسی تحليلی را پی ريخت و مفاهيمی چون ذهن و ناخودآگاه و خاطره جمعی، خاطره ازلی، کهن الگوها و صورت مثالی را در روان شناسی فردی و جمعی و در تحليل فرهنگ ها و آثار هنری و ادبی مطرح کرد.

پنج فصل کتاب انديشه های يونگ، آراء او را توضيح می دهند و مترجم با توضيح فشرده برخی اصطلاحات دشوار روانکاوی و روان شناسی، مطالعه و فهم کتاب را بر خواننده هموار کرده است.


نظريه عمومی اشتغال، بهره و پول


کتاب « نظريه عمومی اشتغال، بهره و پول» را از مهم ترين آثار اقتصادی قرن بيستم و مولف آن، جان مينارد کينز را پس از آدام اسميت، بانفوذترين اقتصاددان و نظريه پرداز جهان سرمايه داری می دانند.


اين کتاب با ترجمه منوچهر فرهنگ در دست انتشار است.


کتاب نظريه عمومی اشتغال، بهره و پول کينز که با طرح نظريات تازه از جمله روا بودن دخالت دولت در بازار و اقتصاد آزاد و ايجاد اشتغال، دورانی تازه را در نظام اقتصادی سرمايه داری زمينه سازی کرد، در سال ۱۹۳۶ منتشر شد.


کينز که سال در ۱۸۸۳ در انگلستان متولد شد و سال ها در دانشگاه کمبريج تحصيل و تدريس کرد، نظريه و عمل را درآميخت و علاوه بر استادی اقتصاد، در سال های جنگ جهانی اول، همکار خزانه داری انگليس، پس از جنگ رييس هيئت نمايندگی خزانه داری انگليس در انجمن صلح پاريس و در سال ۱۹۱۹ نماينده وزير دارايی در شورای عالی اقتصاد بريتانيا بود.


جان مينارد کينز در سال ۱۹۴۶ درگذشت.


XS
SM
MD
LG