لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۴۶

کتاب در هفته گذشته؛۳۰ روايت گريز و هنر شوپنهاور


کتاب در هفته گذشته: ۳۰ روايت گريز، هنر شوپنهاور و سرکوب غريزه جنسی در جوامع ابتدایی. (عکس:EPA )
کتاب در هفته گذشته: ۳۰ روايت گريز، هنر شوپنهاور و سرکوب غريزه جنسی در جوامع ابتدایی. (عکس:EPA )

دو جلد کتاب «گريز ناگزير»، که در اروپا منتشر شد، در قالب ۳۰ روايت خود تصويری گويا از فضای سال های ۶۰ به بعد ايران و حکايت گذر از مرز کسانی را روايت می کند که برای رهائی از مرگ ، شکنجه و زندان، به ناچار، به آن سوی مرزهای کشور گريختند.


در اين کتاب ۳۰ فعال و شخصيت ادبی، هنری و سياسی ايران روايت گريز ناگزير خود و فضای سرکوب را در قالب مصاحبه، داستان يا خاطره بيان و تصوير کرده اند.


گردآورندگان کتاب نسل اول تبعيدی ها و مهاجران ايرانی را که از سرکوب انقلاب اسلامی گريختند ناديده گرفته اند، اما در تصوير موج های دوم و سوم تبعيدهای و مهاجران با گزينش نمونه های متنوع کوشيده اند تا تصويری به نسبت جامع به دست دهند.


اکبر سردوزامی، از برجسته ترين نويسندگان سه دهه اخير ايران، يکی از خوش ساخت ترين نوشته های غير داستانی خود را در اين کتاب منتشر کرده است.


بافت و ساخت منسجم متن، نثر روان و پرکشش و شخصيت پردازی استادانه سردوزامی خاطره گريز او را به داستانی از منظر ادبی درخشان و ارزنده برکشيده است.


روايت های زيبای گريز نسيم خاکسار، نويسنده بلندآوازه و خالق آثار درخشانی چون مرائی کافر است و رمان «بر مسند خورشيد»، محسن يلفانی، نمايشنامه نويس برجسته، فرزانه تائيدی هنرپيشه مشهور، جمشيد گلمکانی فيلمساز و روزنامه نويس مطرح، هوشنگ کشاورز پژوهنده و فعال برجسته سياسی و باقر مومنی محقق معروف ايرانی نيز همراه با روايت های خواندنی ديگر فعالان ادبی، هنری و سياسی در اين کتاب آمده است.


جذابيت روايت فرار از مرزها و تصوير زنده فضای سرکوب در برخی روايت ها، بخش هائی از کتاب گريز ناگزير را به اثری پرکشش بدل کرده است و اگر در چاپ های بعدی کتاب موج اول مهاجران و تبعيدی های ايرانی نيز رخصت حضور يافته و کتاب با ويراستاری حرفه ای از زوائد پيراسته و ساختاری منسجم به خود بگيرد، به يکی از منابع معتبر برای تحليل تاريخ سه دهه اخير ايران بدل خواهد شد.


مصاحبه ها و متن های اين کتاب را ميهن روستا، مهناز متين، سيروس جاويدی و ناصر مهاجر تهيه و گردآوری کرده اند.


شوپنهاور، متافيزيک و هنر


کتاب شوپنهاور، متافيزيک و هنر، تاليف مايکل تنر، که با ترجمه اکبر معصوم ‌بيگی در مجموعه فيلسوفان بزرگ نشر آگه منتشر می شود، از معتبرترين آثاری است که در باره شوپنهاور، فيلسوف بزرگ آلمانی و خالق کتاب ماندگار «جهان چون اراده و تصور»، تاليف شده است.


آرتور شوپنهاور در سال ۱۷۸۸ در شهر دانتزيک آلمان متولد شد و پس از خودکشی پدر به همراه مادر، که نويسنده بود، به وايمار رفت که در آن روزگار فلب پر تپش ادب، هنر و فلسفه کلاسيک آلمان بود.


شوپنهاور در وايمار با کسانی چون هگل و گوته دمخور بود و پس از آشنائی با فرهنگ کهن هندی و آموزه های بودائی بخشی از فلسفه خود را بر اين آموزه ها بنا کرد . شوپنهاور در سال ۱۸۶۰ درگذشت .


اکبر معصوم بيگی ، مترجم کتاب، از چهره های فعال کانون نويسندگان ايران است و در ترجمه آثار دشوار و ارزنده کارنامه ای درخشان پست سر دارد.


معصوم بيگی تا کنون آثار مهمی چون هگل نوشته ريموند پلنت، هگل و فلسفه تاريخ اثر جوزف مک کارنی، درآمدی بر ايدئولوژی اثر تری ايگلتون، دموکريتوس نوشته پل کارتلج، مارکس و آزادی تاليف تری ايگلتون، درآمدی تاريخی بر نظريه های اجتماعی اثر آلکس کالينيکوس،ارسطو و فن شعر نوشته کنت مک ليش، نويسنده، نقد و فرهنگ تاليف جورج بلانچارد لوکاس، فوتبال در آفتاب و سايه اثر ادواردو گالئانو، اکولوژی، مارکس، ماده باوری و طبيعت نوشته جان بلامی فاستر و مارکسيسم و فلسفه اثر آلکس کالينيکوس را به فارسی زيبا، روان و وفادار به اصل ترجمه کرده است.


سرکوب غريزه جنسی در جوامع ابتدائی


با انتشار ترجمه فارسی کتاب غريزه جنسی و سرکوبی آن در جوامع ابتدائی، اثر برانيسلاو مالينفسکی، از بزرگ ترين چهره های مردم شناسی و از بنيان گذاران مکتب فونکسيوناليزم در انسان شناسی، يکی از آثار مرجع در اين عرصه در دسترس فارسی زبانان قرار گرفت.


مالينفسکی از نخستين پژوهندگانی بود که شيوه ها و مفاهيم فونکسيوناليستی را در تحقيقات انسان شناسی به کار گرفت و در جايگزينی اين مکتب به جای مکتب تحول و توسعه نقش مهمی ايفاء کرد.


مالينفسکی به ياری دو مفهوم نياز و نهاد، که خود وضع کرده بود، برخی از مهم ترين نظريه های مردم شناسی را تدوين کرد و نخستين انسان‌شناسی بود که با نقد نظريه های زيگموند فرويد کوشيد تا انسان‌شناسی را به روان‌شناسی نزديک کند.


کتاب غريزه جنسی و سرکوبی آن در جوامع ابتدايی حاصل دو سال تحقيقات مالينفسکی در ميان بوميان جزيره تروبرياند در استراليا است.


مالينفسکی در اين کتاب ناکارائی برخی مفاهيم اصلی فرويد از جمله عقده اديپ و ريشه داشتن فرهنگ در رابطه پيچيده خودآگاه و ناخودآگاه را در تحليل فرهنگ جوامع انسانی و در بررسی پديده هائی چون توتم و تابو، ازدواج گروهی و کارکردهای جادو نشان داده و با تکيه بر نقش دائی ، تبار مادری، در شکل گيری شخصيت پسران نظريه فرويد را در باره تاثير نقش پدر، تبار پدری، بر شخصيت پسر نقد می کند.


اين کتاب را محسن ثلاثی به فارسی ترجمه کرده است .


XS
SM
MD
LG