لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۹:۴۶

فیلم غیرجنگی حاتمی کیا در صدر پرفروش ها


ابراهيم حاتمی کيا و مهناز افشار در نشست رسانه ای فيلم سينمايی « دعوت».(عکس: Mehr)
ابراهيم حاتمی کيا و مهناز افشار در نشست رسانه ای فيلم سينمايی « دعوت».(عکس: Mehr)

فيلم « دعوت»، آخرين ساخته ابراهيم حاتمی کيا، با مضمونی اجتماعی در صدر فروش سينماهای ايران قرار گرفته است.


این فيلم که از حضور ستارگان سينمای ايران چون مهناز افشار و محمدرضا فروتن سود می جويد، تا روز يکشنبه چهارم آبان در سينماهای تهران بيش از چهار صد ميليون تومان فروخته است.


به گزارش خبرگزاری رسمی جمهوری اسلامی، « ايرنا»، فيلم دعوت در رتبه نخست و فيلم « کنعان»، ساخته مانی حقيقی، با فروش ۲۸۰ ميليون تومانی در مقام دوم قرار دارند.


فيلم دعوت اولين فيلم ابراهيم حاتمی کيا است که در آن از جنگ و حواشی آن خبری نيست و به موضوعی اجتماعی؛ سقط جنين؛ پرداخته شده است.

رتبه های بعدی به ترتيب در اختيار فيلم های « سه زن» ساخته منيژه حکمت، « آوازگنجشک ها» ساخته تحسين شده مجيد مجيدی و « نسکافه داغ داغ» به کارگردانی علی قوی تن است.


فيلم دعوت، اولين فيلم ابراهيم حاتمی کيا است که در آن از جنگ و حواشی آن خبری نيست و به موضوعی اجتماعی؛ سقط جنين، پرداخته شده است .


در فيلم، زن های متفاوتی ازخاستگاه ها وجايگاه های متفاوت، هرکدام به دليلی، با سقط جنين که موضوعی حساسيت برانگيز در ايران است، روبرو می شوند.


ابراهيم حاتمی کيا از همان ابتدای شروع ساخت فيلم به خاطر انتخاب مهناز افشار، ستاره سينمای تجاری و پرفروش ايران، از سوی بسياری مورد انتقاد قرار گرفت و انتقادها بعد از نمايش فيلم، از جانب گروهی از منتقدین، به دليل آنچه که دوری جستن آقای حاتمی کيا از سينمای جنگ نامیدند، شدت يافت.


بسياری از منتقدين سينمايی نيز فيلم را مورد نقد قرار دادند، اما فيلم تاکنون در گيشه موفق بوده است.


فيلم دعوت، فيلمی اپيزوديک است که هر اپيزود، داستان رويارويی زنی با سقط جنين را به تصوير می کشد.


در اين فيلم که از سوم مهرماه به روی پرده سينماهای تهران رفته است، مهناز افشار، کتايون رياحی، محمدرضافروتن، مريلازارعی، گوهرخيرانديش، رضابابک، سارا خوئينی ها و محمدرضا شريفی نيا بازی می کنند.


به گزارش خبرگزاری ها، فروش فيلم های ايرانی در فصل پاييز رشد چشمگيری داشته است؛ از جمله،


فروش فيلم « هميشه پای يک زن در ميان است»، به کارگردانی کمال تبريزی و با بازی گلشيفته فراهانی با پایان اکران عمومی آن، به مرز يک ميليارد تومان رسيده بود.


فروش فيلم های ايرانی در پاييز رشد چشمگيری داشته است؛ از جمله، فروش فيلم « هميشه پای يک زن در ميان است» به کارگردانی کمال تبريزی و با بازی گلشيفته فراهانی، با پایان اکران عمومی آن، به مرز يک ميليارد تومان رسيده است.

ابراهيم حاتمی کيا متولد ۱۳۴۰ و فارغ التحصيل رشته فيلم نامه نويسی از دانشگاه هنراست و کار خود را با ساخت فيلم های جنگی « هويت»، « ديد بان» و « مهاجر» شروع کرد و با فيلم ملودرام « از کرخه تا راين» به شهرتی فراگير رسيد.


او همچنين کارگردان فيلم های مطرحی چون « خاکسترسبز»، « آژانس شيشه ای» و « روبان قرمز» است .


فيلم « به رنگ ارغوان» او که در سال ۱۳۸۳ ساخته شد، توقيف شد وهرگز اجازه اکران عمومی نيافت .


برخی از منتقدین، ابراهيم حاتمی کيا را ازبهترين فيلم سازان سينمای جنگ ايران می دانند که در کارنامه سينمايی خود پانزده فيلم با موضوع جنگ دارد. اما دعوت، شانزدهمين فيلم او، با تم اجتماعی در ميان فيلم هايش بيشترين فروش را داشته است .


XS
SM
MD
LG