لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۲۷

«کنترل بيشتر نيروهای آمريکايی بر مرز عراق و ايران»


هدف نيروهای آمريکايی، قلع و قمع قاچاق سلاح از ايران به عراق است(عکس:AFP)
هدف نيروهای آمريکايی، قلع و قمع قاچاق سلاح از ايران به عراق است(عکس:AFP)

يک فرمانده ارتش آمريکا در عراق روز جمعه، هجدهم ژوييه، اعلام کرد که نيروهای آمريکايی پس از شکست دادن القاعده، توجه خود را به جبهه ديگری به نام مرز ايران معطوف کرده اند.


ژنرال مايکل اوتيس، فرمانده لشکر دهم کوهستانی آمريکا که در منطقه جنوب بغداد فعاليت می کند، با اعلام اين موضوع به خبرگزاری آسوشيتدپرس گفت:«هدف نيروهای آمريکايی، قلع و قمع قاچاق سلاح از ايران به عراق از طريق تشديد کنترل بر مرز دو کشور است.»


بر اساس اين گزارش، هدف قاچاقچيان، رساندن سلاح هايی همانند راکت، موشک، خمپاره و مواد منفجره به دست نيروهای تندروی شيعه است که تاکنون بسياری از نيروهای آمريکايی را به قتل رسانده است.


آسوشيتدپرس به نقل از اين فرمانده آمريکايی نوشت که نيروهای اين کشور، پايگاه های کوچکی را در اطراف دو تا سه گذرگاه رسمی مرزی ميان عراق و ايران ايجاد کرده اند و در حال برقراری ارتباط با عشاير اين مناطق برای جلب حمايت آنها هستند.


وی اشاره کرد که به دليل توجه نيروهای آمريکايی و عراقی به مبارزه با القاعده و ساير نيروهای شورشی که عراق را در معرض خطر جنگ داخلی قرار داده بودند، گروه های تندروی شيعه در داخل عراق با بهره گيری از اين موضوع در جهت بهبود شبکه قاچاق سلاح ازايران به آن کشور اقدام کردند.


به گفته وی، اکثر اعضای شبکه قاچاق سلاح از ايران، عراقی هستند و در صورتی که کشف شود که سلاح ها ساخت ايران هستند، موضوع به اطلاع عموم خواهد رسيد.


آمریکا بارها ایران را متهم کرده که اسلحه در اختیار شورشیان قرار می دهد. تهران همواره این اتهامات را «بی اساس» خوانده و هدف خود را حمایت از دولت عراق خوانده است.


ژنرال اوتيس همچنين گفت که موفقيت در کشف سلاح های ايرانی در مرز، اعتبار بيانيه های آمريکا درخصوص دست داشتن ايران در خشونت های عراق را افزايش خواهد داد. مقام های ايرانی بارها دخالت در خشونت های عراق را رد کرده اند.


فرمانده لشکر دهم کوهستانی آمريکا افزود: «با در نظر گرفتن آسيب جدی وارد آمده به القاعده، ما قادريم که توجه خود را به تهديد ديگر معطوف کنيم و اين تهديدی مشخص است که گروه های تندروی مستقر در ايران تلاش می کنند نه تنها سربازان آمريکايی را به قتل برسانند، بلکه دولت عراق را سرنگون کنند.»


ژنرال اوتيس قاچاق سلاح از ايران به عراق را آخرين تهديد عمده باقی مانده در مقابل عراق توصيف کرد.


وی در اين مصاحبه، استان ميسان عراق را مهمترين نقطه قاچاق سلاح از ايران به آن کشور توصيف کرد و گفت که شهر عماره که اخيرا توسط ارتش عراق از گروه های تندروی شيعه پاکسازی شد، يکی از مسيرهای عمده قاچاق سلاح از ايران به شمار می رفت.


اين فرمانده آمريکايی درهمين ارتباط خاطرنشان کرد که در پی عمليات اواسط ماه ژوئن ارتش عراق، بيش از ۲۲۰۰ گلوله خمپاره، نزديک به ۶۰۰ راکت، ۲۲ موشک و ۱۴۱ بمب مرگ بار «کنار جاده ای» کشف شد.


او همچنين خبر داد که نيروهای آمريکايی همراه با کارکنان بازنشسته اف بی آی و ماموران گمرکی با ماموران مرزی عراق به منظور کنترل بيشتر گذرنامه ها و بازرسی محموله های بار همکاری خواهند کرد.


هدف از اين همکاری، به گفته اين فرمانده آمريکايی، دستيابی همه جانبه به کنترل رفت و آمد مرزی بين ايران و عراق است.


XS
SM
MD
LG