لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۴۶

سفر احمدی نژاد به آمریکای لاتین؛ تلاش برای افزایش نفوذ ایران


محمود احمدی‌نژاد، رئیس جمهوری اسلامی ایران، قرار است روز یکشنبه سفر دوره‌ای خود به ۴ کشور آمریکای لاتین و مرکزی را آغاز کند.

او ابتدا به ونزوئلا و سپس به نیکاراگوا، کوبا و اکوادور خواهد رفت.

بر اساس گزارش‌ها، ونزوئلا نخستین مقصد محمود احمدی‌نژاد در سفر دوره ای‌اش خواهد بود که رئیس جمهوری آن کشور، هوگو چاوز، گفته است کشورش میزبان «نماینده ملت شرافتمند ایران» خواهد بود.

قرار بود که رئیس جمهوری اسلامی ایران حدود ۳ تا ۴ ماه پیش صورت بگیرد اما به گزارش خبرگزاری دولتی ایرنا، این سفر به دلیل درمان بیماری سرطان آقای چاوز به تعویق افتاد.

به گزارش ایرنا، در مدت اقامت دو روزه محمود احمدی‌نژاد در ونزوئلا، دو کشور ۹ یادداشت تفاهم همکاری در زمینه‌های گوناگون از جمله صنعتی و اقتصادی در حوزه‌های مسکن، کشاورزی، انرژی و انتقال فناوری امضا می‌کنند.

بر اساس این یادداشت‌های تفاهم، سطح ساخت واحدهای مسکونی توسط شرکت‌های ایرانی در ونزوئلا افزایش می‌یابد.

ساخت کارخانه‌های تولید سیمان و لوازم ساختمانی، ساخت مجتمع‌های بزرگ کشاورزی، ایجاد مرکز تولید واکسن‌های دامپزشکی در ونزوئلا، اجاره کشتی‌های نفتکش به ونزوئلا و تقویت راهکارهای بهبود وضعیت اقتصادی و غذایی مردم دو کشور از دیگر مفاد این یادداشت‌های تفاهم هستند.

این پنجمین سفر محمود احمدی‌نژاد به ونزوئلا است. آخرین دیدار او از کاراکاس، پایتخت آن کشور، بیش از دو سال پیش صورت گرفت.

وی در آن زمان از سوی هوگو چاوز با لقب «گلادیاتور جنگ ضدامپریالیستی» مورد استقبال قرار گرفت.

راجر نوریه گو، پژوهشگر ارشد موسسه آمریکن اینترپرایز در واشینگتن و معاون سابق وزیر امور خارجه آمریکا در امور آمریکای لاتین، از زاویه دیگری به مناسبات جمهوری اسلامی ایران و ونزوئلا نگاه می‌کند و می‌گوید: «مبادلات مالی و سرمایه گذاری و پس انداز بانکی ایران در ونزوئلا، بالغ بر ۳۰ میلیارد دلار است.»

وی با اشاره به اینکه اقتصاد ونزوئلا بر پایه درآمد نفت استوار است و به همین جهت، ظرفیت مبادلات مالی برای میلیارد‌ها دلار را دارد، می‌افزاید: «ایران از این کشور برای مخفی کردن مبادلات مالی خود استفاده می‌کند تا تحریم‌های بین‌المللی را در رابطه با برنامه هسته ای‌اش دور بزند.»

محمود احمدی‌نژاد پس از ونزوئلا، به نیکاراگوا خواهد رفت تا در مراسم تحلیف دومین دوره ریاست جمهوری دانیل اورتگا، رئیس جمهوری این کشور آمریکای مرکزی، شرکت کند.

وی قرار است که پس از آن به کوبا و اکوادور نیز برود تا با رائول کاسترو و رافائل کورئا، روسای جمهوری این دو کشور، دیدار کند.

به نوشته خبرگزاری آلمان، محمود احمدی‌نژاد ممکن است که شانس خود را برای دیدار با فیدل کاسترو، رئیس جمهوری سابق کوبا، بیازماید. هر چند که رهبر سابق کوبا حدود دو سال پیش از سخنان او در مورد نفی هولوکاست انتقاد کرد.

خبرگزاری آلمان درباره سفر دوره‌ای محمود احمدی‌نژاد به نقل از کار‌شناسان نوشت: ایران تلاش می‌کند تا در واکنش به افزایش تحریم‌ها بر سر برنامه اتمی‌اش که می‌گوید صلح آمیز است، بازارهای جدیدی بیابد.

به نوشته خبرگزاری آلمان، ایران در سال‌های اخیر میلیون‌ها دلار در آمریکای لاتین و مرکزی سرمایه گذاری کرده است.

در این ارتباط، مجید نامجو، وزیر نیرو، به خبرگزاری ایرنا گفت: مناسبات تجاری تهران و کشورهای این منطقه ارتقاء خواهد یافت.

در این زمینه، روزنامه «واشینگتن پست» چند روز پیش در گزارشی تحت عنوان «ایران در جستجوی گسترش نفوذ خود در آمریکای لاتین است» نوشت که تهران تعداد نمایندگی‌های دیپلماتیک خود را افزایش داده و اعضای نیروی قدس را به سفارت خانه‌هایش در کشورهای آمریکای لاتین و مرکزی اعزام کرده است.

این موضوعی است که پیش از این، برخی از رسانه‌های آمریکایی، از جمله روزنامه «وال استریت ژورنال» با استناد به گزارش محرمانه وزارت دفاع آمریکا در سال ۲۰۱۰ میلادی در مورد گسترش فعالیت نیروی قدس سپاه پاسداران در آمرسیکای لاتین، به خصوص ونزوئلا، مطرح کرده‌اند.

در این ارتباط، آقای نوریه گو در عین حال، به آنچه که احتمال همکاری‌های جمهوری اسلامی ایران و ونزوئلا در فعالیت‌های تروریستی می‌نامد، اشاره دارد: «به باور من، این دو کشور به دنبال ایجاد توانایی برای انجام عملیات هستند که در صورت حمله پیش دستانه آمریکا به ایران، از آن استفاده کنند و هوگو چاوز، به طور مسلم، آگاهانه در این مورد با ایران همکاری خواهد کرد.»

در همین حال، به نوشته واشینگتن پست، ایلیانا راس لتینن، رئیس کمیته روابط خارجی مجلس نمایندگان آمریکا، گفته است که ایران سال‌ها فعالانه تلاش کرده است که روابط و نفوذ خود را در نیمکره غربی گسترش دهد و در این مورد نیز شرکایی یافته است.

خانم لتینن همچنین گفته است که سفر احمدی‌نژاد به این مطقه، خطر ایران را به سواحل آمریکا نزدیک‌تر خواهد کرد.
XS
SM
MD
LG