لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۲۰:۰۴

عارف: فراکسیون امید مجلس موضوع «گفت‌ و گوی ملی» را به صورت جدی دنبال خواهد کرد


همزمان با حمایت مصطفی تاج زاده و عبدالله رمضان زاده، دو فعال سیاسی اصلاح طلب، از پیشنهاد محمد خاتمی برای «آشتی ملی»، محمدرضا عارف، رئیس فراکسیون امید مجلس، نیز اعلام کرد که این فراکسیون موضوع «گفت‌ و گوی ملی» را به «صورت جدی» دنبال خواهد کرد.

به گزارش خبرگزاری ایسنا، محمدرضا عارف روز پنجشنبه ۲۱ بهمن، در دیدار با حسن خمینی، نوه بنیانگذار جمهوری اسلامی، گفت که «در شرایط حساس کنونی و وضعیت ویژه‌ منطقه هیچ راهی جز وحدت در داخل خانواده انقلاب نداریم.»

او تاکید کرد که جمهوری اسلامی برای «ایفای نقش موثر در کاهش تنش‌ها» در منطقه،«نیازمند همبستگی در داخل کشور» است.

رئیس فراکسیون امید مجلس با اعلام اینکه این فراکسیون از ابتدای کار مجلس دهم، با تشکیل کارگروهی، موضوع «گفت‌ و گوی ملی» را در داخل مجلس دنبال می کرده است، افزود که فراکسیون موضوع «به صورت جدی» در سطح ملیدنبال خواهد کرد.

وی اضافه کرد:«گفتمان اصلاحات از حق خود به نفع منافع ملی عبور می‌کند و انتظار داریم بزرگان کشور درعملیاتی شدن گفت‌وگوی ملی به فراکسیون امید کمک کنند.»

محمد خاتمی، رئیس جمهوری اسبق ایران، روز ۱۹ بهمن، ضمن ابراز امیدواری به «تحقق آشتی ملی وهمبستگی درونی» در ایران گفته بود که «الان بهترین موقعیتی است که می توان برای همبستگی همه نیروها در مسیر منافع ملی و دفع و رفع تهدیدها و توطئه ها فراهم آورد.»

آقای خاتمی با تاکید براینکه «هیچ‌کس نباید در گذشته بماند» تاکید کرده بود: «کسانی که در حصر و زندان هستند هم ... نسبت به تهدیدهای خارجی موضع دارند و بی‌شک بیشتر از خیلی از کسانی که در جامعه، مدعی انقلابی‌گری هستند دلشان به درد آمده است.»

وی همچنین از هواداران خود خواسته بود که حتی اگر «از بعضی سیاست ها دلخور هستند» در راهپیمایی ۲۲ بهمن شرکت کنند و« با اتحاد و انسجام از تمامیت ارضی کشور و منافع ملی و عزت ایران در مقابل یاوه گویی های دشمنان دفاع کنند.»

این سخنان واکنش های برخی از چهره ها و رسانه های اصول گرا را به دنبال داشته است.

روزنامه کیهان ضمن انتقاد از پیشنهاد محمد خاتمی، خواستار «عذرخواهی و توبه» او و اصلاح طلبان به دلیل «اقدامات گذشته شان» شده است.

علی باقری، معاون سابق دبیر شورای عالی امنیت ملی، نیز گفت که هدف از این پیشنهادتبدیل «فتنه گر مجرم» به «مصلح مدعی» است.

محمدرضا باهنر، نایب رئیس مجلس نهم، نیز از آقای خاتمی خواست ابتدا موضع خود را درباره اعتراض ها به انتخابات ریاست جمهوری سال ۸۸ «روشن کند» و «سپس به عنوان یک فعال سیاسی وارد عرصه شود.»

در مقابل، عبدالله رمضان زاده، سخنگوی دولت محمد خاتمی، در مصاحبه با شماره روز پنج شنبه روزنامه قانون گفت:«وضعيت اقتصادی و اوضاع مرزها و وضعيت آسيب‌های اجتماعی به گونه‌ای افزايش پيدا كرده كه كشور در معرض خطر است و همه بايد در كنار هم كمك كنيم تا اين حفره‌ را كه باعث غرق شدن كشتی می‌شود، ببنديم.»

وی درباره پذیرفته نشدن این پیشنهاد از سوی طرف مقابل گفت: «حرف ما فقط اين است كه جلوی سوراخ شدن كشتی را بگيريد. گفت‌‌وگو کرده و آنقدر حرف خود را تكرار می‌كنيم تا به نتيجه برسد، راهی جز اين نداريم.»

در این میان، برخی از کاربران شبکه های مجازی از سخنان آقای خاتمی انتقاد کرده و آن را به معنای عذرخواهی از رهبر جمهوری اسلامی و فراموش کردن موضوع اعتراض ها به انتخابات ریاست جمهوری سال ۸۸ دانسته اند.

در مقابل، مصطفی تاج زاده، عضو سازمان مجاهدین انقلاب اسلامی، ضمن دفاع از پیشنهاد محمد خاتمی و در واکنش به این انتقادها گفت که «آشتی ملی» یعنی «پذیرش تکثر از موضع برابری و یکسانی نه این‌که یکی از دیگری عذرخواهی کند یا توبه‌نامه بنویسد.»

وی اضافه کرد:«اگر ما اهل چنین کارهایی بودیم در سال‌های گذشته که در زندان بودیم به چنین روش‌هایی متمسک می‌شدیم که خودمان را نجات دهیم و بتوانیم سهمی از حکومت را به خود اختصاص دهیم.»

محمد خاتمی روز ۲۸ دی ابراز امیدواری کرده بود که «آشتی نسبی» به وجود آمده پس از درگذشت اکبر هاشمی رفسنجانی، رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام، ادامه یابد و رهبر جمهوری اسلامی همه را «وارد عرصه جديدی از زندگی برای خدمت به مردم و اعتلای كشور» کند.

محمد خاتمی از زمستان سال ۹۳ در رسانه‌های ایران ممنوع التصویر شده و بر اساس گزارش‌ها از حضور او در برخی از مراسم‌ها ممانعت شده است.

در این میان، بحث آشتی ملی در شرایطی مطرح شده است که میرحسین موسوی، زهرا رهنورد و مهدی کروبی، رهبران معترضان به نتیجه انتخابات ریاست جمهوری سال ۸۸، از بهمن ۸۹ بدون برگزاری دادگاه در حبس خانگی به سر می‌برند.

این موضوع انتقادهای بسیاری را به همراه داشته است. در این ارتباط، فرزندان میرحسین موسوی و زهرا رهنورد و همچنین فرزندان مهدی کروبی پیش از این، از «بی‌توجهی» دولت حسن روحانی به رفع حصر رهبران جنبش سبز انتقاد کرده‌اند.

در مقابل، حسن روحانی، رئیس‌ جمهوری ایران، در مصاحبه مطبوعاتی اخیر خود در پاسخ به سئوالی درباره مسئله حصر رهبران معترضان به نتایج انتخابات سال ۸۸، از اجرا نشدن «برخی حقوق» در کشور ابراز تاسف کرد.

وی گفت: «حل برخی مسائل زمان می‌برد و توان ما در یک حدی است که به کمک دیگران نیاز داریم، نیاز به اجماع نظام داریم.»

XS
SM
MD
LG