لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۱۲:۱۰

بررسی ۳۹۹ پرونده حقوق‌های غیر متعارف در دیوان عدالت اداری


یک عضو کمیسیون اصل ۹۰ مجلس روز دوشنبه چهارم بهمن، از «بررسی ۳۹۹ پرونده حقوق‌های نجومی» در دیوان عدالت اداری خبر داد
یک عضو کمیسیون اصل ۹۰ مجلس روز دوشنبه چهارم بهمن، از «بررسی ۳۹۹ پرونده حقوق‌های نجومی» در دیوان عدالت اداری خبر داد

یک عضو کمیسیون اصل ۹۰ مجلس روز دوشنبه چهارم بهمن، از «بررسی ۳۹۹ پرونده حقوق‌های نجومی» در دیوان عدالت اداری خبر داد و گفت که برخی از این پرونده‌ها به قوه قضائیه فرستاده شده است.

به گزارش خبرگزاری تسنیم، اکبر ترکی افزود: «تاکنون دولت پرونده‌ای در این‌‌باره به قوه قضائیه ارائه نکرده است».

آقای ترکی اضافه کرد که این اطلاعات در تازه ‌ترین گزارش دیوان محاسبات به کمیسیوناصل ۹۰ مجلس وجود دارد.

غلامحسین محسنی اژه‌ای٬ سخنگوی قوه قضائیه، نیز روز یکشنبه سوم بهمن، از احضار ۷۰ تن در رابطه با پرونده «حقوق‌های نجومی» خبر داده و گفته بود دولت برخلاف قرار قبلی٬ تاکنون گزارشی در این زمینه به قوه قضائیه ارائه نکرده است.

غلامحسین محسنی اژه‌ای افزوده بود که دیوان محاسبات نیزتاکنون گزارشی در این رابطه به قوه قضائیه نداده٬ اما این قوه «به این موضوع ورود پیدا کرده» و ۷۰ تن را احضار کرده است.

به گفته وی، «این احضارها براساس اطلاعات اعلامی از سوی سازمان بازرسی کل کشور و سپاه بوده است.»

این مقام قضایی اضافه کرده بود که «برخی افراد احضار شده در پرونده فیش‌های نجومی اعلام کرده‌اند با اینکه مبالغی خاص در فیش‌های آنها آمده٬ اما این مبالغ قرار بوده بین تعدادی از افراد زیرمجموعه‌شان تقسیم شود».

دیوان محاسبات ۱۱ مهر امسال در گزارشی اعلام کرده بود ۳۹۷ از مدیران دولت در سال گذشته بیش از ۲۰ میلیون تومان حقوق و مزایا دریافت کرده‌اند که مجموع مبلغ «مازاد» پرداخت شده به آنان حدود ۲۳ میلیارد تومان بوده است.

پرونده معروف به «حقوق‌های نجومی» به افشای حقوق‌های پرداختی بالا به برخی مسئولان دولت حسن روحانی مربوط می‌شود.

رئیس و اعضای هیئت مدیره مستعفی صندوق توسعه ملی از جمله افرادی بودند که انتشار فیش‌ حقوقی آنها با جنجال‌های گسترده‌ای در ایران همراه شد.

در پی این جنجال بود که نمایندگان مجلس تصویب کردند حقوق و مزایای ماهانه مدیران دستگاه‌های اجرایی نباید از دو برابر حداکثر، حقوق و مزایای تعیین‌شده در قانون مدیریت خدمات کشوری بیشتر باشد.

سخنگوی قوه قضائیه روز ۲۲ آذر ماه هم گفته بود که سازمان بازرسی کل کشور در حال «راستی آزمایی» فهرست بیش از ۱۵۰۰ مدیر دریافت‌کننده «حقوق‌های بالا» است و سازمان اطلاعات سپاه هم ۱۴ پرونده در این زمینه به دادستانی ارسال کرده است.

با این همه، محمدباقر نوبخت، سخنگوی دولت ایران، روز ۱۸ آذر گفته بود که از میان پرونده‌های بررسی شده، تنها «چهار نفر حقوق غیرمتعارف» داشته‌اند.

این در حالیست که او در مردادماه سال جاری گفته بود که «حدود ۴۰ نفر از مدیران حقوق غیرمتعارف» دریافت کرده‌اند. حسن روحانی، رئیس جمهوری ایران، پیشتر این آمار را «۱۰۰ تا ۳۰۰ نفر» عنوان کرده بود.

آیت‌الله علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، هم چندی پیش از نحوه رسیدگی به مسئله حقوق‌های کلان در نظام دولتی ایران ابراز نارضایتی کرده بود.

XS
SM
MD
LG