لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۱۰:۰۵

استفاده از جدیدترین موشک کروز در رزمایش نیروی دریایی ایران


حسین دهقان،‌ وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح، روز دوشنبه نهم اسفند، از بهره برداری از جدیدترین موشک کروز دریایی ایران با نام «نصیر» در رزمایش نیروی دریایی خبر داد. خبرگزاری تسنیم نیز نوشت که در این رزمایش، موشک‌های ضدشناور و هدایت لیزری «دهلاویه» مورد بهره برداری قرار گرفته اند.

به گزارش خبرگزاری فارس،‌ حسین دهقان گفت که در رزمایش «ولایت ۹۵» ‌نیروی دریایی، موشک نصیر با موفقیت به هدف اصابت کرده است.

با این حال،‌ وزیر دفاع به مشخصات موشک نصیر، از جمله میزان برد آن اشاره نکرد.

مرحله نهایی رزمایش ولایت ۹۵‌ نیروی دریایی روز یکشنبه از تنگه هرمز تا دریای عمان و شمال اقیانوس هند آغاز شد.

استفاده از جدیدترین موشک کروز ایران در رزمایش دریایی؛ دیدگاه حسین آرین
please wait

No media source currently available

0:00 0:05:46 0:00
لینک مستقیم

دریادار حبیب‌الله سیاری، فرمانده نیروی دریایی،‌ پیشتر گفته است که این رزمایش در محدوده ای به وسعت دو میلیون کیلومتر مربع شامل تنگه هرمز، دریای عمان، شمال اقیانوس هند و تنگه باب المندب برگزار می شود و یگان‌های شناور زیرسطحی و سطحی نیروی دریایی همراه بالگردهای دریایی در آن حضور دارند.

تنگه هرمز که بخشی از منطقه این رزمایش اعلام شده، از جمله نقاط بسیار حساس در خلیج فارس است که حدود یک سوم نفت تولیدی دنیا از آن می‌گذرد.

بر اساس گزارش ها،‌ سپاه پاسداران در این رزمایش حضور ندارد.

در همین حال، ‌به گزارش خبرگزاری تسنیم، موشک‌های ضدشناور و هدایت لیزری «دهلاویه» روز دوشنبه و در دومین روز از مرحله نهایی رزمایش دریایی «ولایت ۹۵» برای نخستین بار رونمایی شدند.

بر اساس این گزارش، سامانه‌های پرتاب موشک‌های هوشمند دهلاویه مورد آزمایش قرار گرفتند و پس از پرتاب، شناورهای هدف را منهدم کردند.

به نوشته تسنیم، این موشک‌ها که به‌ دست متخصصان داخلی ساخته شده است،‌ ضدشناور هستند و به‌صورت لیزری هدایت می‌شوند.

در این گزارش، به مشخصات موشک دهلاویه، ‌از جمله برد آن اشاره نشده است.

وزیر دفاع روز ۱۸ آبان سال ۹۲ از طراحی و ساخت موشک‌ دهلاویه همراه با تعداد دیگری موشک خبر داده و آن را بخشی از «توانمندی موثر و بازدارنده» ایران نامیده بود.

پیش از این نیز سپاه پاسداران در روز دهم بهمن موشک کروز موسوم به «سومار» با قابلیت حمل کلاهک هسته‌ای را پرتاب کرد.

این آزمایش موشکی هدف انتقادهای ایالات متحده و اتحادیه اروپا قرار گرفت و مشاور وقت امنیت ملی رییس‌جمهوری آمریکا رسما به ایران هشدار داد.

همچنین دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا، در پیامی توئیتری نوشت: «ایران با آتش بازی می‌کند.»

همزمان، دو عضو جمهوری‌خواه و دموکرات سنای آمریکا نیز گفتند هیچ چیز مانع از آن نیست که کنگره آمریکا تحریم‌های بیشتری علیه ایران اعمال کند.

در عین حال،‌ واشینگتن انجام این آزمایش را خلاف قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل و برجام اعلام کرد.

در این ارتباط نیز وزارت خزانه‌داری آمریکا روز ۱۵ بهمن، ۲۵ شخص حقیقی و حقوقی را در ارتباط با آزمایش موشکی ایران در فهرست تحریم‌های خود قرار داد، که شامل ۱۳ شخص حقیقی و ۱۲ شرکت است و برخی از آنها در امارات متحده عربی، لبنان و چین فعال هستند.

حسین دهقان، وزیر دفاع ایران، انجام این آزمایش را تایید کرد ولی گفت که «تست اخیر در راستای برنامه‌ها‌ی‌مان بوده و اجازه دخالت هیچ بیگانه‌ای را در امور دفاعی‌مان را نمی‌دهیم.»

XS
SM
MD
LG